Formula E

Formula E: Lof en kritiek na Beijing. Mogelijk in 2015 al WK status!

Na de allereerste Formule E race in Beijing oogstte de nieuwe eenzittercategorie boven verwachting meer lof dan kritiek. De Prost-Heidfeld crash was eigenlijk het beste dat de serie kon overkomen...... Ook wordt WK Status voor 2015 verwacht.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Formule E

Prost Out

Nicolas Prost zorgde wel voor spektakel en miljoenen internetclicks

Lof en kritiek na Beijing
Na de allereerste wedstrijd in Beijing oogstte de nieuwe elektrische eenzittercategorie boven verwachting meer lof dan kritiek. De wedstrijd was beter dan velen verwacht hadden. De enige nadelen waren de trage start en het wisselen van de auto's halverwege de wedstrijd. Waarom er altijd direct een vergelijking met de Formule 1 gemaakt moet worden ontgaat mij een beetje. Want als er een bekende F1 coureur, zoals in het verleden mogelijk was, in Macau plotseling aan de start verschijnt blijft het stil.

Zeker omdat er duidelijk van tevoren in de media werd aangegeven dat die auto's het beste met een 2.0L Renault of F3 vergeleken mochten worden. Dit is een volledig nieuw autosportconcept dat met de F1 weinig uitstaande heeft en zich doelbewust richt op nieuwe markten en fans. Zeker niet de traditionele racefans. Ook het rijdersniveau mocht van een zeer hoog kaliber genoemd worden. Daar was niets mee.

De Spaanse initiatiefnemer Alejandro Agag mikt duidelijk op een jong interactief publiek. Kort van tevoren konden fans ervoor zorgen dat hun favoriete rijder over een extra boost kon beschikken. Dit en de Heidfeld-Prost crash zorgden ervoor dat Agag na de wedstrijd een gelukkig man was. De Formule E website liep vast. Geen wonder bij TAG Heuer registreerde men maar liefst over een biljoen interactieve activiteiten............ Voor of tegen.Maar Agag had zijn product om de CO2 uitstoot in de steden te verminderen duidelijk op de autosportlandkaart gezet. En ook autofabrikanten als Audi, BMW en Renault willen marketingtechnisch in de grote steden graag op een nieuw jong publiek inspelen. En zeker niet op de traditionele fan.

Di Grassi Podium
Allereerste winnaar Lucas Di Grassi. De geschiedenisboeken zijn geopend.

Aan de vooravond van de wedstrijd Beijing verklaarde Agag dat er echt geracet ging worden. Hij kon niet bevroeden dat Nicolas Prost en Nick Heidfeld daarin ongewild mondiale hoofdrolspelers werden.
F1 wereldkampioen Sebastian Vettel uitte in de media duidelijk zijn kritiek over de Formule E "Als TV Kijker ben ik niet geïnteresseerd" liet Vettel bot in de media weten. Heidfeld gaf Vettel een behoorlijk oorvijg terug. "Vanwege de tegenstanders heb ik voor de Formule E gekozen. Wij hoeven ons echt niet voor de F1 te verbergen. Met talent kom je er daar echt niet meer mee." Betalende coureurs hebben het overwicht. Zelfs de F1 is voor de meeste teams te duur! Maar zo is het nu eenmaal!"

Heidfeld was het er mee eens dat de performance met 300pk maar gemiddeld was. Anderzijds kun je met de Michelinbanden zowel op het natte als het droge racen en heb je geen slicks of intermediates nodig. Voor een coureur blijft elke raceauto toch dezelfde werkomgeving. Hoe spectaculair de Groep C sportscars in de tachtiger jaren ook waren. Ook daar ging een vergelijking met de F1 absoluut niet op. Ook toen moest er brandstof besparend gereden worden. In de Formule E moet accu besparend gereden worden. Teleurstellend dat Daniel Abt iets teveel Kilowatt had opgestookt. Hij werd hiervoor achteraf gediskwalificeerd. Een Groep C vergelijk gaat enigszins op dus.

Montagny
Mooi resultaat voor Franck Montagny met het team van Andretti. 

De Duitser Robert Junker omschreef de Formule E in het toch wel serieuze dagblad "Die Welt" dat deze toekomstklasse verraad betekent aan de echte brandstof verbruikende racerij. In een hoofdartikel schreef Junker dat de Formule E gelijkstaat aan het hebben van seks met je sokken........ Voor mij persoonlijk gaat er niets boven het geluid van een bulderende V8 Supercar. Maar in de innovatieve tijd van de 21e eeuw moet er plaats zijn voor nieuwe concepten. Volgens de laatste berichten krijgt het FIA Formule E Kampioenschap volgend jaar al WK status.

edams Renault
Volgens Die Welt journalist Robert Junker staat deze tak van autosport gelijk aan het hebben van sex met je sokken. De foto lijkt het tegendeel te bewijzen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet