Formule 1

Formule 1: Alonso heer en meester in de woestijn van Bahrein

Voor de derde achtereenvolgende keer heeft Alonso het dit seizoen klaargespeeld om het podium te bereiken waarvan nu voor de tweede keer op het hoogste schavot. Onbedreigd wist hij vandaag naar de overwinning te rijden. De enige bedreiging die hij had viel na 12 ronden uit en daarmee liet Schumacher zien dat de F2005 toch nog niet zo betrouwbaar is en dat zijn vervroegde intrede misschien niet de juiste beslissing is geweest.

Tekst: Pieter de Boer, Foto's PR

 Bahrein Start


De zinderende hitte op het circuit legt voor het eerst dit seizoen de zwaktes bloot van de teams. Vrijwel alle motoren en teams hadden de eerst twee races hun betrouwbaarheid goed op orde, maar tijdens deze race, waar de temperatuur niet onder de 42 graden is gezakt, kwamen alle zwaktes boven. Red Bull, Ferrari, Jordan, Williams en opnieuw BAR, allen zagen door technische problemen één of beide van hun rijders vroegtijdig de race verlaten.

Bij BAR lijkt men de zaken nog niet helemaal op orde te hebben. Het is Takuma Sato die halverwege de race veel rookvorming heeft uit zijn remmen. In een uiterst mooi gevecht dat hij levert met de la Rosa vergt hij teveel van zijn remmen, wat hem zijn race kost. Sato zet z’n wagen binnen en ook Button kent tijdens de race deze problemen. Hij lijkt dan ook op een zelfde manier te gaan uitvallen, maar weet na een aantal mindere rondes toch weer een goed tempo te rijden en zelfs voor plaats vijf te vechten. Uiteindelijk valt Button alsnog stil in de pitstraat na een mislukte poging de wagen te resetten tijdens een pitstop.

Ferrari heeft aan het begin van het seizoen aangegeven de nieuwe F2005 pas te willen invoeren wanneer de wagen volledig betrouwbaar is. De tegenvallende prestaties van het team tijdens de eerste twee races, waar het ondanks een tweede plek van Barrichello in Australie het tempo van de top niet kon bijhouden, heeft het team echter doen besluiten een vervroegde introductie van de F2005 te bewerkstelligen. Dat moest deze race dus gebeuren. De gevolgen voor de Italianen zijn catastrofaal. Schumacher moest na 12 ronden al zijn wagen in de pit parkeren met hydrolische problemen. Hij reed op dat moment tweede en was de enige die het hoge tempo van Alonso ogenschijnlijk gemakkelijk kon bijhouden. Barrichello moest door een motorwissel als laatste starten, maar wist vlot naar een tiende plek te rijden. Door een goede strategie weet hij zelfs door te stoten naar plaats vijf. Echter door problemen met de banden en de afstelling kon hij daarna het tempo niet meer bijhouden en komt de sympathieke Braziliaan uiteindelijk als negende en dus buiten de punten over de finish. Het was tekenend dat juist op de dag dat Ferrari met een zwarte neus reed in verband met het overlijden van de Katholieke leider, het een gitzwarte dag werd voor het team Ferrari.

 Bahrein Barrichello


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet