DTM

DTM: BMW domineert, Marco Wittmann wint controversiële race Red Bull Ring

Net als vorig jaar domineerde BMW de DTM-race op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg. Met Marco Wittmann als winnaar en Augusto Farfus, Timo Glock en Martin Tomczyk op de plaatsen twee tot en met vier bezette het Beierse merk zelfs de eerste vier posities na afloop van de zesde seizoensrace. Daarachter eindigden Audi-coureurs Scheider, Tambay, Ekström en Green op de plaatsen vijf tot en met acht. Jamie Green voerde een tijdlang zelfs de race aan, omdat hij zijn pitstop pas aan het eind van de 23e ronde maakte, een ronde later dan alle andere rijders die met de zachtere en snellere optiebanden van Hankook waren gestart. De wedstrijdleiding ging daarmee niet akkoord en stelde dat Green te lang met de optiebanden was doorgereden, zodat de Brit een drive-through kreeg en daarmee zijn kans op de mogelijke eerste Audi-zege van het seizoen verspeelde. Net als dat BMW de weg vrijmaakte voor Wittmann om de overwinning veilig te stellen, zorgde men er bij Audi voor dat Ekström in de slotfase nog wat verder naar voren kwam om een betere score te behalen.

Tekst: René de Boer (vanuit Spielberg, Twitter: @renedeboer)

Voor Mercedes-Benz verliep de race nog desastreuzer. Robert Wickens startte vanaf de pole-position en had alle kansen op een goed resultaat. Hij streed lange tijd op spectaculaire wijze met Farfus om de leiding, maar kreeg uiteindelijk een drive-through omdat het team hem na de pitstop op onveilige wijze had laten wegrijden, waarbij Wickens de naderende Glock hinderde. Bij Mercedes-Benz was men het niet eens met de uitgesproken straf en informeerde Wickens hierover klaarblijkelijk niet, want Wickens kwam niet binnen de verplichte drie ronden binnen voor zijn straf en was via de radio uiterst verbaasd over de zwarte vlag die hij daarop als straf kreeg. Terwijl het al duidelijk was dat hij een zwarte vlag zou krijgen, was Wickens opnieuw in duel met Farfus en reed de Braziliaan zelfs bijna van de baan... Uiteindelijk volgde de Canadees de aanwijzing van zijn team op en parkeerde zijn auto in de pits. Ook Pascal Wehrlein verspeelde zijn kansen: eerst kwam hij bij het wegrijden uit de pits in botsing met Marco Wittmann (dat was duidelijk wél een 'unsafe release', maar bleef onbestraft), later botste hij met Adrien Tambay en beëindigde ook de race met schade in de pits. Zo was Christian Vietoris op de negende plaats de best geklasseerde rijder van het merk met de ster.

Later meer

Uitslag:
1. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, 47 r. in 1.08:23,185 (gem. 178,388 km/u)
2. Augusto Farfus (Bra), BMW M4 DTM, op 3,298
3. Timo Glock (Dui), BMW M4 DTM, op 5,391
4. Martin Tomczyk (Dui), BMW M4 DTM, op 6,237
5. Timo Scheider (Dui), Audi RS 5 DTM, op 6,666
6. Adrien Tambay (Fra), Audi RS 5 DTM, op 12,213
7. Mattias Ekström (Zwe), Audi RS 5 DTM, op 14,046
8. Jamie Green (GBr), Audi RS 5 DTM, op 14,456

Stand na 6 van 10 races:
1. Marco Wittmann, 95 punten
2. Mattias Ekström, 56
3. Bruno Spengler, 42
4. Edoardo Mortara, 41
5. Adrien Tambay, 36
6. Mike Rockenfeller, 35
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet