Formule 2

GP2: Coletti zegeviert in spectaculaire regenrace op Hockenheim, Sörensen voor MP naar P4

 SBL1985

Alsof het spektakel van gisteren nog niet genoeg was, deed de GP2 er vandaag nog schepje bovenop met een regenrace die halverwege volledig kantelde. Stefano Coletti, gestart op slicks en op een kletsnatte baan op een gegeven moment 19e, greep het initiatief van Stoffel Vandoorne om de overwinning te grijpen in de sprintrace op Hockenheim. Felipe Nasr, die dezelfde gok als Coletti nam, werd tweede. Vandoorne en Marco Sörensen, die het veld in de regen aanvoerden, werden derde en vierde. Coletti en Nasr profiteerden wel van een safetycarperiode na 13 ronden, waarvan Daniël de Jong het slachtoffer werd: hij pitte net een ronde te laat en viel kansloos terug naar de 16e plaats.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Wie de omstandigheden vlak voor de start zag, keek vol ongeloof naar de groep coureurs die ervoor kozen om met slicks te starten. Kort ervoor had het zwaar geregend, waardoor het circuit echt kletsnat was, maar Cecotto, Coletti, Nasr, Rossi, Leal, Trummer en Abt gingen toch aan de race beginnen op banden zonder profiel. De latere winnaar Coletti verwees na afloop echter naar een vergelijkbare GP2-race op Hockenheim twee jaar geleden. "Toen scheen de zon en was de baan nog eerder droog, maar we wisten dat de baan snel naar ons toe zou komen als het stopte met regenen."

Voor Cecotto viel de keuze echter niet goed uit. Op de eerste rij stond hij zowat stil toen de lichten doofden, waarna hij in de eerste bocht werd geraakt door Stéphane Richelmi. Die hield er een brandende auto aan over, genoeg om de safety car naar buiten te laten komen. Coletti had nog best een goede start gemaakt en lag 13e, als beste van de coureurs op slicks, maar ook Nasr, Rossi, Leal, Trummer en Abt kwamen nauwelijks van hun plek. Leal was zelfs in de opwarmronde al gespind.

Na het vertrek van safety car barstte het spektakel meteen los. Berthon, gisteren achtste en dus van pole vertrokken, werd in de eerste ronde om de oren gereden en verloor vier plaatsen aan Evans, Vandoorne en de briljant gestarte Sörensen en Marciello, om in de ronde erna verder weg te vallen, op regenbanden en al. Evans' vreugde was van korte duur, want Vandoorne, Sörensen en Marciello passeerden hem al snel. De Italiaan wilde zelfs verder oprukken, maar zijn versnellingsbak bleef steken in de zesde versnelling bij een inhaalpoging op de Deen, zodat hij moest opgeven. Alweer pech voor de Ferrari-junior, die zo veel meer had verdiend dit weekend.

Terwijl Evans verder plaatsen verloor aan Dillmann, Palmer, Negrão en Quaife-Hobbs, was Coletti inmiddels weggezakt naar de 19e plaats. Zijn rondetijden begonnen echter bij te trekken, net als die van Nasr. Dat bracht Palmer ertoe om na tien ronden als eerste te gokken op slicks, al zette Sörensen op regenbanden nog de snelste ronde van de wedstrijd tot dan toe.

Evans, Dillmann en Pic kwamen een ronde later naar binnen, maar Pic bewees hoe listig de omstandigheden nog waren door meteen achterstevoren te gaan. Tegelijk zette Coletti voor het eerst een paarse eerste sector, wat in de 12e ronde een stroom aan pitstops opleverde: Quaife-Hobbs, Haryanto, Berthon, Canamasas en Markelov kwamen allemaal binnen. Coletti maakte intussen zijn ronde af, die de nieuwe snelste ronde bleek te zijn.

In de 13e ronde kwamen de twee leiders naar binnen, Vandoorne en Sörensen, en meteen daarna kwam de safety car buiten, voor wat een wissewasje leek: de gespinde auto van Pic was al snel weggesleept, maar misschien toch net niet snel genoeg. Coletti en Nasr waren weliswaar nu de snelsten op de baan, maar de tien seconden achterstand die ze nog hadden op de kop, werd in één klap weggevaagd. Achter de safety car was de volgorde opeens Negrão, De Jong (beiden waren 'te laat'), Vandoorne, Sörensen, Coletti, Binder, Lancaster, Nasr.

Toen het veld ruim baan kreeg, bleek hoe belangrijk 14 ronden ervaring op slicks voor Coletti en Nasr was. Coletti reed als snel Vandoorne voorbij en pakte de leiding toen Negrão alsnog naar binnen kwam voor slicks. Nasr passeerde Lancaster, Binder en Sörensen, en ging in de achtervolging op Vandoorne. Die moest er drie ronden later aan geloven. Coletti, Nasr en Vandoorne liepen intussen gedrieën flink uit op Sörensen, Lancaster, Palmer en de ook op slicks gestarte Rossi, met Quaife-Hobbs achter hem.

 SBL2041

Palmer zou Rossi nog passeren voor de zesde plaats, maar voor de rest was dit ook de volgorde waarin de top-acht over de streep kwam. Coletti en Nasr wisselden snelste ronden uit, waarbij de Monegask uiteindelijk aan het langste eind trok én met 1,2 seconden voorsprong de race won. Het was alweer een jaar geleden dat Stefano Coletti zegevierde in een GP2-race. Na de vorige keer lag hij ruimschoots aan kop van het kampioenschap, waarna zijn seizoen volledig instortte en hij geen punt meer haalde. Bij zijn nieuwe team Racing Engineering denkt men echter de manier te hebben gevonden om die zwakke mentale plek uit te schakelen. Coletti schuift met zijn overwinning door naar de vierde plaats in het kampioenschap; het zal iedereen benieuwen of het nu ook een vervolg krijgt.

Daniël de Jong vertrok ook op regenbanden en miste door de tweede safety car net zijn pitstop. Daardoor lag hij weliswaar tweede toen het veld achter de Mercedes aanreed, maar hij moest zijn pitstop dus maken op het dodelijkste ogenblik: net op het moment dat de safety car weer naar binnen ging. De Nederlander finishte op een kansloze 16e plaats in een weinig gelukkig weekend. Marco Sörensen maakte gelukkig veel goed voor het Nederlandse MP Motorsport. Zijn vierde plaats was een uitstekend resultaat, nadat de Deen gisteren ook al twee punten veroverde met een negende plaats.

GP2, Hockenheim, race 2, 20 juli 2014

1. Stefano Coletti - Racing Engineering – 26 ronden, 45'31"696
2. Felipe Nasr - Carlin - 1"238
3. Stoffel Vandoorne - ART - 5"531
4. Marco Sörensen - MP - 15"656
5. Jon Lancaster - Hilmer - 17"961
6. Jolyon Palmer - DAMS - 18"401
7. Alexander Rossi - Campos - 19"840
8. Adrian Quaife-Hobbs - Rapax - 24"222
9. Tom Dillmann - Caterham - 25"438
10. Rio Haryanto - Caterham - 36"088
11. Mitch Evans - Russian Time - 39"177
12. Artem Markelov - Russian Time - 40"186
13. Sergio Canamasas - Trident - 45"938
14. Simon Trummer - Rapax - 52"486
15. Daniel Abt - Hilmer - 54"865
16. Daniël de Jong - MP - 55"552
17. Nathanael Berthon - Lazarus - 56"878
18. Julian Leal - Carlin - 1'03"994
19. Takuya Izawa - ART - 1'08"828
20. Conor Daly - Lazarus - 1'09"713
21. André Negrão - Arden - 1'12"677
22. René Binder - Arden - 1'15"032

Snelste ronde: Stefano Coletti, 1'25"449

Uitgevallen
21e ronde - Johnny Cecotto
11e ronde - Arthur Pic
7e ronde - Raffaele Marciello
0 ronden - Stéphane Richelmi

Tussenstand kampioenschap
1.Palmer 168; 2.Nasr 127; 3.Cecotto 100; 4.Coletti 96; 5.Evans 92; 6.Vandoorne 86; 7.Leal 66; 8.Richelmi, Pic 41; 10.Marciello 29.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet