Supercar Challenge

DSC: Cor Euser proudly presents: de Marcorelly

Cor Euser heeft een verbeterde versie van de Marcos Mantis gebouwd. ‘Mr. Marcos’ heeft de auto, die uiterlijk nog erg op een Marcos lijkt, Marcorelly gedoopt. Dat is een samenvoeging van de namen Marcel (Cor’s monteur), Cor en Elly, de vrouw van Cor.

Tekst: Roy van der Laan

Een Portugese gastrijder schreef begin dit jaar de Marcos Mantis+ van Cor Euser af. Plaats van handeling: Spa-Francorchamps. Euser bouwde vervolgens een nieuwe auto, die een evolutieversie is van de oude, trouwe Marcos Mantis. “In samenwerking met Ad Verkuijlen van VA Engineering hebben we een stijver chassis ontworpen”, vertelt Euser. “Verder heeft de auto een compleet vlakke onderbodem, dat geeft aërodynamische voordelen. De uitlaten komen niet aan de achterkant onder de auto vandaan, maar onder de portieren. Daardoor kon de auto verder verlaagd worden. Het zwaartepunt van de auto ligt lager dan voorheen, dat is gunstig voor het weggedrag.”

 marcorelly


De body van de auto lijkt van een afstand sterk op een Marcos Mantis, maar is lager en breder. “Het is een soort mini-LM600”, vindt Cor. “We hebben drie maanden lang, zeven dagen per week, aan de auto gewerkt.”
De auto heeft nog maar weinig kilometers achter de rug. Euser: “We hebben een tweedaagse shake down op Spa-Francorchamps achter de rug en een race meetellend voor het Spaans GT kampioenschap op het circuit van Estoril.”

Snel

Euser toont zich tevreden over de auto. “Ondanks dat we er nog niet veel mee gereden hebben is de auto nu al snel. Ik heb met de auto al een hogere topsnelheid op Spa-Francorchamps gehaald dan met andere Mantissen.” Tijdens de kwalificatietraining van de Dutch Supercar Challenge, binnen het programma van de BP Ultimate Masters of Formula 3, realiseerde Cor bovendien de pole position. De winst qua snelheid is niet te danken aan het motorvermogen, want de krachtbron is dezelfde als in de afgeschreven Marcos Mantis+. “Het heeft ook geen zin om een sterkere motor in te bouwen dan de huidige 460 pk krachtige vijfliter V8”, vindt Euser. “In de klasse GT van de Dutch Supercar Challenge mag de verhouding gewicht-vermogen niet lager zijn dan 2,5. Als ik een sterkere motor monteer dan moet het gewicht van de auto dus omhoog.” De Marcorelly weegt thans circa 1150 kilo.

Gek

“Iedereen verklaarde mij voor gek toen ik met dit project begon”, blikt Cor terug. “We begonnen echt bij nul, met 60 meter staalpijp. Ik ben nu blij dat ik het gedaan heb. Diverse Marcos-rijders hebben al interesse getoond. Misschien ga ik er dus nog een paar bijbouwen.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet