SEAT Cupra Cup

SEAT Cupra Cup: Overtuigende eerste zege Pim Hoekzema/Rene Oudshoorn

Met een ruime voorsprong van meer dan dertig seconden heeft de equipe Hoekzema/Oudshoorn haar eerste zege van het seizoen voor zich opgeëist.

 Podium_race1

Een mooie tweede plaats was er voor SEAT-debutant Vincent van der Valk. De van een negende plaats gestarte equipe Duits/Sarink eiste de derde positie voor zich op. Een tegenvallende klassering was er voor de twee in de titelstrijd leidende teams. Morien/Duivenvoorde bleef steken op een vierde positie terwijl Van der Sloot/Verschuur met een zevende plaats helemaal niet in het stuk voorkwam.


Tekst: Remco Scheelings, fotografie: Boudewijn Pieters,Tim Böhme en Marco Antheunisse

 Start_race1

Bij de start is het de van pole position vertrokken Van de Ven die matig weg is en daarmee de leiding moet afstaan aan Hoekzema. In de Gerlachbocht zet vervolgens Morien zijn auto naast die van Van de Ven. De laatste moet door het zand en kan pas achteraan het veld weer aansluiten. Van der Valk neemt daarmee kortstondig de tweede positie in maar moet in de daaropvolgende ronden zijn positie afstaan aan Morien en ziet vervolgens ook Van der Vendel passeren. Terwijl Hoekzema een flink gat weet te slaan naar Morien valt Van der Vendel door een schuiver weg.

De volgorde na elf ronden is daarmee Hoekzema/Oudshoorn, Morien/Duivenvoorde, Van der Valk, Van Leliveld/Bakker, Koster/Schilperoort en Duits/Sarink. Van de Ven is inmiddels weer opgerukt van een laatste naar een achtste positie. Sandra van der Sloot heeft het nog altijd moeilijk en blijft steken op een kleurloze tiende positie. In de dertiende ronde is er een mooie actie van Schilperoort die eerst Bakker passeert en vervolgens ook Van der Valk voorbij gaat en daarmee de derde positie inneemt.

Maar ook daarna zijn de positiewisselingen niet van de lucht. Eerst maakt Van der Valk een foutje en valt terug naar de vijfde plaats waarna ook Schilperoort even in de fout gaat. Voor de eerste pitsstops is de volgorde daarmee: Hoekzema/Oudshoorn, Morien/Duivenvoorde, Leliveld/Bakker, Van der Valk, Van der Ven/Schaap, Schilperoort/Koster, Duits/Sarink. Het verschil tussen de leider en nummer twee is een kleine tien seconden terwijl het daaropvolgende vijftal met een onderling verschil van slechts 2,5 seconden over het circuit gaat.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet