VLN

In de schaduw van het GT3-geweld - Nederlandse klassezege in 24U Nürburgring

140619FVEF0799
Lonesome rider: Red Camel-Jordans.nl-SEAT Leon TDI op de Nordschleife

De belangstelling van Nederlandse coureurs voor de 24-uursrace op de Nürburgring neemt de laatste jaren gestaag toe. Begrijpelijk, want het is een geweldig evenement op een indrukwekkend circuit! Nederlandse teams zie je echter niet zo vaak in de klassieke wedstrijd op de Nordschleife. Het Red Camel-Jordans.nl-team is een positieve uitzondering: het Noord-Limburgse team is er al sinds 2005 onafgebroken bij. Dit jaar bracht de race het tot nu toe beste resultaat: met de beproefde SEAT Leon 2.0 TDI wonnen coureurs Ivo Breukers, Henk Thijssen en Sjaco Griffioen de klasse AT, tegen een Audi A4, een Ford Focus ST en een Dodge Viper. "Normaal heb ik altijd een hele lijst van dingen die niet functioneerden, maar ditmaal liep de auto echt volledig zonder problemen. En in zo'n race je klasse winnen is iets bijzonders", aldus courer Ivo Breukers.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Frits van Eldik

Na de deelname aan de Hankook 12H ZANDVOORT besloot het team het vermogen van de SEAT een beetje te reduceren tot de oorspronkelijke 245 pk. "Dat bleek een goede beslissing, waardoor er minder trillingen en vibraties optraden en de auto gewoon zonder problemen doorreed en heel bleef", bericht Breukers. "Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit zo'n relaxed weekeinde beleefd! Op vrijdag zijn we zelfs met z'n allen boodschappen gaan doen voor het weekeinde, terwijl er in voorgaande jaren altijd heel veel werk aan de auto te doen was. Nu liep alles gewoon zoals het moest."

140621FVEF4808

In de vrije trainingen op donderdag legden alledrie de rijders hun verplichte aantal van twee ronden op het circuit af. Met een tijd van 11:18,334 minuten kwalificeerde het drietal zich op de 161e plaats algemeen, al werd er aan de startpositie, begrijpelijk, niet al teveel waarde gehecht. "Ik draai inmiddels lang genoeg mee om te weten dat het niet zo belangrijk is waar je in een 24-uursrace start, als je maar constant kunt blijven rijden", aldus Breukers. Henk Thijssen nam in de race de start voor zijn rekening, daarna stapte Sjaco Griffioen in de auto en Breukers reed bij het vallen van de duisternis.

140621FVEF5714

De rijders legden elk stints van zo'n 2,5 uur af. Al relatief snel in de wedstrijd reed de SEAT op de tweede plaats in de klasse. "Het enige incident dat we in het donker hadden, was een kleine aanrijding, waardoor de auto aan de achterkant licht beschadigd raakte, maar niets dramatisch. We reden lange tijd tweede in de klasse achter de Audi met drieliter-motor die iets sneller was. Ik reed vroeg in de ochtend bijna drie uur lang, ondermeer bij zonsopkomst, een machtig gezicht! Een kapot wiellager zorgde voor tijdverlies bij de Audi en bracht ons aan de leiding in de klasse, een bijzonder gevoel", vervolgt Breukers.

140622FVEF9181

Voor Henk Thijssen was er op zondagochtend een leuke verrassing: omdat hij als eerste coureur na 8.00 uur de finishlijn passeerde, mocht hij later een Elysée-horloge in ontvangst nemen. Na Thijssen stapte Griffioen op zondagochtend in, daarna reed Breukers en uiteindelijk was het Henk Thijssen die de auto aan de eindstreep mocht brengen. Eenmaal had Griffioen nog een lekke band, maar voor de rest deden zich geen incidenten meer voor en zo stelde het team uiteindelijk de zege in de klasse veilig. Goed, enigszins ondergesneeuwd door het GT3-geweld, maar de prestatie is er zeker niet minder om!

140621FVEF6849

140621FVEF6455

140621FVEF5650


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet