Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Jeroen Bleekemolen: "En nu gauw naar huis"

140615 LM Jeroen2
De Prospeed-Porsche kwam als vijfde in de klasse aan de finish

Jeroen Bleekemolen leverde een prestatie van formaat door de 24 Uur van Le Mans samen met de Amerikaan Cooper MacNeil als tweemansteam te voltooien. "Het was zeker wel mijn zwaarste race in Le Mans ooit", aldus Bleekemolen, die Cooper MacNeil de race moest laten uitrijden, omdat hij zelf zijn maximale rijtijd bereikt had. Nu vertrekt onze landgenoot met een tevreden gevoel naar huis, waar hij een paar dagen rust heeft alvorens hij zich in de loop van de komende week alweer op de Nürburgring moet melden, waar voor hem de volgende 24-uursrace op het programma staat. "Tot nu toe ben ik ieder jaar nog zelf na de race naar huis gereden, maar nu heb ik gelukkig iemand die me rijdt", meldt hij. "Maar als dat niet zo was, had ik zelf gereden, want ik wil nu echt nog even thuis zijn en mijn rust nemen na deze zware race."

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Frits van Eldik

Dat de Prospeed-Porsche in de race van start kon gaan, was al een prestatie op zich, want door de benodigde aanpassingen door de verschuiving naar de GTE-Pro-klasse was de Porsche maar net op tijd voor het begin van de wedstrijd klaar. "Het is super van het team dat we vervolgens de hele race zonder problemen hebben kunnen uitrijden. Het enige waren twee klapbanden links achter, telkens toen ik achter het stuur zat. In eerste instantie werd ik daar een beetje bang van, omdat dat steeds bij mij gebeurde. Omdat ik de auto iets harder aanpak dan Cooper, dacht ik dat dat misschien teveel belasting voor de banden zou betekenen, maar het team vond een stuk koolstofvezel in de banden, dus toen was duidelijk dat dat de oorzaak voor die klapbanden was."

140613 LeMans Quali Porsche Bleekemolen

Qua vermoeidheid viel het voor Jeroen Bleekemolen in de race mee: "Soms had ik wel eens een moment waarop ik dacht: 'Hoe gaan we dit volhouden', maar als je eenmaal in de auto zit, dan gaat het meestal wel. Fysiek is een GT-auto echter wel veel zwaarder dan een prototype, omdat de auto meer glijdt en beweegt, het is gewoon veel harder werken. Dat klinkt misschien raar, maar een lange stint in een prototype is heel goed te doen, zeker als het een open auto is, waarin je koeling hebt door de rijwind, maar ook in een gesloten prototype, zoals de Rebellion, waarin ik reed, is het geen probleem dankzij de airco. In een GT-auto ben je echt constant bezig."

140614 LeMans Jeroen klapband
Twee klapbanden waren de enige problemen voor de auto

Met het resultaat, de vijfde plaats in de GTE-Pro-klasse, is Bleekemolen alleszins tevreden: "Zeker als je bedenkt dat onze auto met extra gewicht en grotere gurneys nogal in het nadeel was. We hebben echter goed gereden en daarbij ook alle complimenten voor Cooper, die het heel goed gedaan heeft. Die heeft nog nooit eerder zo veel en zo lang gereden, maar hij heeft een prima prestatie geleverd en de auto uiteindelijk netjes aan de eindstreep gebracht. Dit is weer een bijzondere race om op terug te kijken!"

140615 LM Jeroen actie

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet