Sportscars

Sportscars: Duobaan voor Jeroen Bleekemolen - 24 Uur van Le Mans met z'n tweeën

140614 LeMans Bleekemolen
Jeroen Bleekemolen en Cooper MacNeil moeten de Prospeed-Porsche met z'n tweeën rijden

Jeroen Bleekemolen en zijn Amerikaanse teamgenoot Cooper MacNeil staat een zware taak te wachten. Omdat de beoogde vervangende rijder in de nr. 79-Prospeed-Porsche geen toestemming van de organiserende Automobile Club de l'Ouest kreeg om in Le Mans te racen, moeten Bleekemolen en MacNeil de race met z'n tweeën rijden. Tevens worden ze daardoor overgezet van de GTE-Am naar de GTE-Pro-klasse vanwege het ontbreken van een rijder die is ingeschaald is als 'brons', wat in GTE-Am een noodzakelijke voorwaarde is. Ook voor de auto moeten er de nodige aanpassingen worden doorgevoerd.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto: Frits van Eldik

"Omdat onze auto oorspronkelijk niet in de GTE-Pro-klasse zou rijden, is er geen 'balance of performance' voor vastgesteld. Nu is door de organisatie bepaald dat we met een grotere gurney moeten rijden, en dat de auto 20 kilogram zwaarder moet worden", aldus Bleekemolen. Het wordt voor Bleekemolen en MacNeil vooral zaak om de maximale rijtijden goed in de gaten te houden. De reglementen in Le Mans bepalen dat geen enkele rijder langer dan vier uur achter het stuur mag zitten in elke willekeurige periode van zes uur. De maximale totale rijtijd per rijder bedraagt 14 uur.

Het was tot in de jaren zeventig heel normaal om met twee rijders Le Mans te rijden. Gijs van Lennep en Jacky Ickx waren in 1976 met de Martini-Porsche 936 de laatste coureurs die met z'n tweeën in Le Mans de overwinning behaalden. Sindsdien zijn drie rijders min of meer de norm, hoewel het in uitzonderingsgevallen nog steeds gebeurt dat er twee rijders de race rijden. De laatste keer dat dat het geval was, was in 2009, toen Narain Karthikeyan in de startopstelling zijn schouder uit de kom draaide en de Kolles-Audi R10 TDI door Charles Zwolsman jr. en André Lotterer getweeën naar de zevende plaats in het eindklassement werd gereden. Niet in de laatste plaats vanwege die prestatie werd Lotterer voor het jaar daarna in het Audi-fabrieksteam opgenomen, dus wie weet waar het allemaal nog toe kan leiden...
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet