Sportscars

Sportscars: Interview - Ho Pin Tung klaar voor Le Mans

140614 LeMans Tung helm opzetten.jg
Ho Pin Tung start vandaag voor de tweede maal in zijn loopbaan in Le Mans

Vanmiddag gaat Ho Pin Tung voor de tweede maal in zijn carrière van start tijdens de 24 Uur van Le Mans. De Nederlandse Chinees, of Chinese Nederlander, deelt de Ligier-HPD van het OAK Racing Team Asia met David Cheng en Adderly Fong. Over zijn keuze voor het team, de betekenis van de historie van Ligier en zijn seizoensprogramma sprak Tung in Le Mans met AUTOSPORT.NL.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Frits van Eldik

Ho Pin, voor de tweede keer aan de start in Le Mans, vertel eens over je indrukken tot nu toe, zowel tijdens de testdag als tijdens deze week in Le Mans?

"Het is niet alleen het verschil tussen een open en een gesloten prototype, wat voor mij een nieuwe ervaring is, maar tegelijkertijd ook het racedebuut van deze auto, de Ligier. In ons geval is er dan ook nog sprake van een volledig nieuwe combinatie voor het team met de Honda-HPD-motor. De testdag verliep wat problematisch voor ons, we hadden wat kleinere problemen met de auto, wat ons helaas wel vrij veel tijd op de baan kostte. Dat was natuurlijk wel een nadeel, want we hebben een volledig nieuw pakket en dat had wel een aantal rondes nodig. Daar komt bij, dat mijn twee teamgenoten 'rookies' zijn, dus geen ervaring op Le Mans hebben. Die hebben dus ook tijd in de auto nodig, en wat dat betreft is het wel lastig. Ook voor mezelf, omdat ik dit jaar geen volledig programma doe in LMP2, waardoor ik ook maar beperkte 'tracktime' heb. Nu doet de auto het echter prima. Naar aanleiding van de testdag hebben we een aantal veranderingen doorgevoerd en qua performance zijn we wel beter dan wat we toen hadden. Ik ben er klaar voor."

Als je je huidige team, OAK Racing, vergelijkt met KCMG, waarvoor je vorig jaar in Le Mans uitkwam, wat zijn dan de belangrijkste verschillen?

"Het is natuurlijk een groot verschil dat ik dit jaar deel uitmaak van het integrale OAK-team: ik doe onder andere de Asian Le Mans Series voor hen, net als vorig jaar, plus de 24 Uur van Le Mans in de Ligier-HPD, en dan een aantal races in Amerika met de fabrieksauto van OAK, de Morgan-Nissan. Het is de bedoeling dat ik op Watkins Glen met Gustavo Yacaman en Alex Brundle rijd, en Petit Le Mans vermoedelijk met Yacaman, Brundle en volgens mij Olivier Pla. Het is wel een verschil dat ik nu deel uitmaak van het team van een constructeur. KCMG was een klantenteam, terwijl OAK de constructeur is van zowel de Morgan als de Ligier. Dat is voor mij als rijder heel interessant. Ik heb ook een klein aandeel gehad in het ontwikkelingswerk van de Ligier, dus dat is mooi werk om te doen."

140614 Tung Guy Ligier
Ho Pin Tung met Guy Ligier

Wat zegt de naam Ligier voor jou?

Natuurlijk ken ik de Ligiers nog wel, de blauwe auto's, wat later Prost geworden is. Ik kan me de overwinning van Olivier Panis in Monaco nog wel herinneren, die toen zonder pitstop in de regen de race uitreed en zo won. Rond die tijd ben ik de Formule 1 een beetje gaan volgen. De naam Ligier is natuurlijk legendarisch in de autosport en het is mooi dat Guy Ligier hier erbij is, net zoals bij de shakedown van onze auto, een aantal weken geleden in Magny Cours. Het is leuk om deel uit te maken van een project met zo'n legendarische naam!"

Is er veel media-aandacht in Azië?

Ja, zeker! Dit weekeinde zijn er, geloof ik, zo'n vijftig journalisten uit China in Le Mans. Ook de sponsoring voor de auto is grotendeels vanuit China afkomstig en dat draagt ook bij tot meer publiciteit. Over aandacht hebben we niet te klagen, maar nu is het aan ons om ervoor te zorgen dat we op de baan een goede prestatie neerzetten.

Naast de lange-afstandsraces rijd je ook in de Aziatische Porsche Carrera Cup. Hoe loopt dat?

Een beetje met pieken en dalen. Ik had een lastig weekeinde vorige week in Fuji, ben nu vierde in het kampioenschap. Ik zoek nog wat snelheid in de auto en een beetje snelheid in mezelf, want ik denk dat het altijd een combinatie van beide is. Het loopt wel beter dan vorig jaar tot nu toe, maar nog niet naar tevredenheid.

140614  Tung avond actie
De OAK Racing Team Asia-Ligier-HPD in actie op Le Mans

Waarom is het zo moeilijk voor jou daar? In alle eerlijkheid had ik in de Carrera Cup meer van je verwacht, en ik denk jij zelf ook wel.

Ja, zeker. De Porsche is een moeilijke auto om te rijden, er zit een aantal sterke jongens in het kampioenschap, zoals Earl Bamber, die in Azië absoluut snel is, maar ook in de Supercup en de Duitse cup races wint. Het rijdersniveau is echt hoog, er is een kampioenschap met een goede mix uit professionele coureurs en gentlemen drivers. Daarnaast is het met 28 rijders ook een groot veld.

Je noemt iemand als Earl Bamber, die echt ieder weekeinde wel ergens in een Porsche rijdt en daardoor heel veel ervaring met de auto heeft, terwijl jij het ene weekeinde Porsche rijdt, dan weer in een LMP2 stapt en ook nog tussendoor met GT's rijdt. Is dat goed voor de opbouw van je carrière?

Ik heb me vorig jaar puur gefocust op Porsche en LMP2. Voor dit jaar heb ik er specifiek voor gekozen om meer in endurance-racing te doen. Ik heb een uitgebreid programma, inclusief races in Amerika met OAK. Ik heb specifiek voor OAK gekozen om onderdeel te zijn van een fabrieksteam en dat is zeker de kant waar ik heen wil.

Vorige week won een Chinese rijder, Ma Quing Hua, zijn eerste race in het WTCC. Hoe wordt daar in China op gereageerd?

Winnen is altijd goed. Een mooie overwinning voor hem en voor Citroën. Een mooi project ook, ik heb ook nog met Yves Matton (sportdirecteur Citroën, RdB) gesproken, maar ik heb geen achtergrond in toerwagens, en wat dat betreft was hij een logische keuze ervoor. Zijn overwinning leverde inderdaad veel publiciteit op. Ik denk dat dat alleen maar mooi is, hoe meer succes er is, hoe beter.

Zouden toerwagens ook iets voor jou zijn, WTCC of DTM?

DTM zeker, omdat dat ook echt prototypes zijn, auto's met veel downforce, wat mijn achtergrond ook is vanuit de formulewagens. Op het moment wil ik me echter graag focussen op lange-afstandsraces met prototypes en ik denk dat ik daar dit jaar een heel mooi programma voor heb.

140611 LeMans FT Tung
Ho Pin Tung in de Ligier-HPD
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet