Sportscars

Sportscars: Nissan vanaf volgend jaar in LMP1-klasse FIA WEC

140523 Nissan
Nissan neemt vanaf volgend jaar deel aan de LMP1-klasse van het FIA WEC

Aan gevoel voor symboliek ontbrak het de Japanners nog nooit: op de historische datum 23-5, in het Japans uitgesproken als Ni-San-Go, maakte Nissan tijdens een presentatie in de Old Truman Brewery in East London, het trendy gedeelte van de Engelse hoofdstad, bekend wat al lang als gerucht de ronde deed: vanaf volgend jaar neemt het merk met een eigen fabrieksteam en twee auto's deel aan de LMP1-klasse van het FIA World Endurance Championship (WEC), met als hoogtepunt uiteraard de 24 Uur van Le Mans. Na de terugkeer van Porsche op het hoogste niveau in de lange-afstandsracerij is dit dus wederom goed nieuws voor het FIA WEC, dat met Audi, Porsche en Toyota en vanaf volgend jaar dus Nissan in 2015 kan rekenen op vier fabrikanten in de topklasse. De auto waarmee Nissan wil deelnemen, wordt aangeduid als Nissan GT-R LM NISMO. Op deze wijze legt de Japanse fabrikant de link naar de GT-R, de sportwagen die in de merkhistorie een belangrijke plaats inneemt. Bij monde van vice-president Andy Palmer kondigde Nissan aan dat er een andere vorm van hybride-technologie zal worden toegepast dan tot nu toe door Audi, Porsche en Toyota wordt gebruikt.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De deelname van Nissan aan de LMP1-klasse was eigenlijk geen echt nieuws meer, want dit was een van de voorwaarden voor de fabrikant om voor dit jaar een startplek tijdens de 24 Uur van Le Mans onder de vlag van 'Garage 56' te krijgen, de extra plaats in het veld die is bedoeld voor auto's met innovatieve technologieën. Hiervoor heeft Nissan de ZEOD ingeschreven. In hoeverre de nieuwe LMP1 van het merk overeenkomsten met de ZEOD zal hebben, is nog niet bekend, maar wel beloofde topman Palmer dat Nissan "een aantal dingen anders gaat doen. De auto zal er niet uitzien als nog een Audi, Porsche of Toyota met hybride-technologie. Die zien er voor mij allemaal hetzelfde uit", aldus Palmer.

Het is de bedoeling dat er vanaf oktober van dit jaar voor het eerst met de nieuwe auto wordt getest. Dat lijkt rijkelijk laat, zeker met de wetenschap in het achterhoofd dat bijvoorbeeld Porsche ter voorbereiding op dit seizoen vanaf de zomer van 2013 al testte. Natuurlijk kan er tegenwoordig heel veel met behulp van computers worden gesimuleerd, maar zeker voor een nieuwe auto zijn voldoende testkilometers toch onontbeerlijk.

140523 Nissan Persconferentie
NISMO-topman Shoichi Miyatani (l.) en sportdirecteur Darren Cox

Over rijders of andere aspecten van het LMP1-project werd tijdens de presentatie in Londen nog geen mededeling gedaan. Uiteraard heeft Nissan tal van rijders uit de 'eigen kweek' dankzij het succesvolle Nissan PlayStation GT Academy-programma, waaruit ondermeer de Spanjaard Lucas Ordoñez, de Belg Wolfgang Reip en de Brit Jann Mardenborough voortkwamen, die inmiddels allemaal al ervaring in internationale lange-afstandsraces hebben. "We racen niet als doel op zich, maar we wegen zorgvuldig de redenen af om het tegen onze concurrenten over de hele wereld op te nemen", verklaarde Darren Cox, de sportdirecteur van het merk.

Shoichi Miyatani, topman van Nissans sportdivisie NISMO, zei: "We zetten de GT-R al jarenlang in de autosport in, in de Japanse Super-GT en in de GT3-klasse. Voor ons is LMP1 de ultieme test. We hebben nog 'unfinished business' in Le Mans en we hebben nu de kans om met de Nissan GT-R LM NISMO een gooi te doen naar de overwinning." De laatste keer dat Nissan in de hoogste divisie in Le Mans startte, was in 1999, toen Didier Cottaz, Marc Goossens en Fredrik Ekblom met een open Nissan C52 als achtste algemeen eindigden. Satoshi Motoyama, Michael Krumm en Erik Comas vielen toen met een Nissan R391 in het achtste uur van de race uit. In de jaren ervoor racete Nissan in de GT1-klasse met een GT-R en de R390, waarmee in 1998 ook Jan Lammers in actie kwam. In dat jaar behaalde Nissan met de derde plaats voor Aguri Suzuki, Kazuyoshi Hoshino en Masahiko Kageyama ook het beste resultaat in Le Mans, Lammers eindigde destijds samen met Erik Comas en Andrea Montermini op de zesde plaats.

140523 Nissan persconferentie 2
Vreugde bij de mensen van Nissan en de Automobile Club de l'Ouest, vlnr Shoici Miyatani, ACO-president Pierre Fillon, Darren Cox, ACO-sportdirecteur Vincent Beaumesnil, FIA WEC-seriemanager Gérard Neveu en Nissan-vice-president Andy Palmer
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet