Columns

Column Renger van der Zande: Nordschleife: Met 200 auto’s full speed door 173 bochten

renger-ring3

Een BMW´tje, een BBQ met Bratwurst, een paar bandjes en een asfaltrally parcours genaamd de Nordschleife. Over de hele wereld heb ik op fantastische banen gereden, van stratencircuits zoals Macau en banen waarvan mensen altijd zeggen "O ja, die ken ik van de Playstation", zoals Laguna Seca. Maar op 2 uur rijden van waar ik woon heb ik nú een baan ontdekt ... "De Groene Hel".

Foto's: PR en Alex Striege

Je kunt het misschien vergelijken met iemand die zegt dat hij een nieuw restaurant heeft ontdekt genaamd Mc Donald's. Want natuurlijk kent iedereen de Nordschleife en ik dus ook. Echter, ik was er nog nooit op volle snelheid overheen gereden. Door Gullwing spreek ik veel teams die hun auto voor de Nordschleife verzekeren en zo kwam de vraag of ik in wilde stappen bij VLN3, een Duits beginnend team met ambities om een topteam te worden. Een leuk verhaal en ik reed mijn eerste meters in de Eifel.

renger-ring2

De VLN Nordschleife baan begint op de GP layout van de Nürburgring en rijdt aan het einde van dat rondje de bossen in. Daar was het dus nieuw terrein voor mij. 22,8 km lang slingeren met hobbels, ware jumps, allerlei soorten kerbstones, echt hoge snelheden en 200 auto's op de baan waaronder straatauto's met oma-lief ernaast. Het was namelijk vrijdagmiddag voor de VLN en daar kan iedereen met een auto gewoon aan mee doen!

Als coureur is het fantastisch om een nieuwe baan te leren kennen en ik heb er dan ook een sport van gemaakt om een nieuwe baan zo snel mogelijk in de vingers te krijgen. In Sebring was in mijn eerste run, de derde geklokte ronde, 3,5 tiende van wat het moest zijn. Prima. Op de Nordschleife was ik in mijn eerste ronde 2,5 minuut te langzaam! De tweede ronde haalde ik er anderhalve minuut vanaf (ja, we praten ineens over minuten) en daarna was het hard werken om dichterbij te komen.

Er zijn op een normaal circuit vaak twee, maximaal drie snelle bochten. Je engineer vertelt je dat uit de data blijkt dat een bocht vol gas kan op nieuwe banden en na wat rondjes langs dezelfde bocht gereden te hebben is het billen bij elkaar, ogen dicht en voet naar beneden houden. Op de Nordschleife krijg je ook van iedereen tips mee, Fuchsröhre dit, Flugplatz dat, Brunnchen zus. Wacht even jongens, dit circuit heeft 173 bochten zag ik op Wikipedia. Ik heb echt geen idee waar dit is en hoe het eruit ziet. Dus ik ben maar gewoon de baan op gereden en ik had echt het gevoel alsof ik met een raceauto de Eifel in gestuurd werd en gas erop. Scary, en zo ontzettend gaaf !

renger-ring1

Dat de VLN een soort eigen omgeving en clubje is bleek wel toen ik voor VLN4 bij twee verschillende teams kon instappen. Ze zagen dat ik op de 'Grüne Hölle' gereden had. Dus afgelopen weekend reed ik met een Porsche Cup-auto mee. Die ging een stuk harder dan de BMW van VLN3. In een uurtje sturen tijdens de race maak je veel mee!

Mijn tip aan deze lezer. Als je zelf racet is de Nordschleife Grüne Hölle een must om gereden te hebben. En voor de autosportfans is het fantastisch om te komen kijken. Je loopt gewoon mee de grid op en als je wilt, dit gebeurt regelmatig, kun je in de weg lopen bij de pitstop van de leidende auto! Het is erg toegankelijk en heel erg mooie autosport.

Groet,
Renger

Reacties

    • 1
    • 1
     
    Michael Drost 20 mei 2014 12:44

    Top geschreven! En die passie! Super! Maar ja, daarom is autosport.nl ook mijn digitale autosport tempeltje! Bis! Bis! Bis!

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 21 mei 2014 21:46

    Ga al 5 jaar naar de 24h. Elk jaar weer kan ik niet wachten om er heen te gaan. Heb er al zoveel zin in 1groot feest.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet