BPO

BPO: Zon, regen, benzine, diesel én LPG tijdens openingsraces Burando Production Open

start bpo paasraces

Ook voor de rijders van het Burando Production Open liet Tweede Paasdag qua weersomstandigheden twee gezichten zien. Leek er 's morgens een begin te komen aan een zwoele zomerdag; in de middag dreven er dreigende wolken over de Zandvoortse duinen. Het bleef bij gespetter. Maar juist dat maakte het voor de coureurs zo lastig. Teveel risico op een nat wegdek leidde tot de nodige glibberpartijen. Te voorzichtig sturen op het opdrogende asfalt leverde onvermijdelijke tijdschade op. Liesette Braams maalde niet om de wisselende omstandigheden en schreef in divisie 3 de slotrace op haar naam. In de zonnige ochtenduren had ze hetzelfde gedaan. In divisie 1 kon Barry van der Dong de knappe winst van zijn zoon Dennis eerder op de Paasmaandag niet evenaren. Achter Rob Severs werd Van der Dong senior tweede. In divisie 2 schreef Twan Knop racehistorie door de ronde neus van zijn Audi TT als eerste in zijn klasse over de eindstreep te sturen. Het was de eerste maal dat in Nederland in een officiële race de winst ging naar een auto met LPG in de tank. De ochtendrace stond voor Knop in het teken van heel veel pech. Kevin van Eldik maalde daar niet om en pakte in zijn BMW M3 de zege.

Tekst en foto's: PR

Nadat Dennis van der Dong de openingsrace in divisie 1 met grote overmacht had gewonnen (Rob Severs moest liefst 20 seconden toegeven), was het 's middags de beurt aan vader Barry om de fluorescerend oranje huid van zijn BMW M3 zo duur mogelijk te verkopen. Nadat er ronden lang nauwelijks licht zat tussen de BMW's van Van der Dong en Severs, maakte een vervaarlijke plas water abrupt een einde aan de spanning. Barry van der Dong verliet kort het asfalt en gaf ruim vijf seconden prijs. ,,Bij het aanremmen voor de Hans Ernst bocht ging het mis'', herinnert Barry zich de fatale combinatie van slicks en nattigheid. ,,Ik gaf gas bij en kwam er zijwaarts uit. Gelukkig maar. Want als tweede eindigen is nog altijd een stuk beter dan uitstappen.'' Severs zag het gebeuren en kreeg de beslissende voorsprong in de schoot geworpen. ,,In het slot heb ik het rustig aan gedaan. Dat kon ik mij met gemak permitteren. Al met al een mooie dag met een tweede plek in de ochtend en winst in de slotrace.''

Ondanks zijn tweede plek (divisie 2) in de middagrace keek Kevin van Eldik tevreden terug op zijn openingsweekeinde van het Burando Production Open. ,,Vanmorgen was het droog en kwam mijn overwinning nooit in gevaar. In de middag was het een compleet ander verhaal. Zo verraderlijk. De omstandigheden wisselden per ronde waardoor ik nooit in mijn ritme kwam.'' Voor Twan Knop gold een tegenovergesteld verhaal. Stond zijn eerste race in het teken van de nodige pech; in de tweede krachtmeting blonk hij uit. In zijn Audi pakte hij niet alleen de divisiewinst maar eindigde bovendien op een derde positie overall. ,,Vanmorgen vloog de drukslang van mijn turbo er tot tweemaal toe af. Geen vermogen dus. Gelukkig kon ik nog wel finishen.'' In race twee bleef onder de motorkap van de TT alles naar behoren vast zitten en won Knop knap. ,,Wat ik vooral mooi vind is dat ik heb kunnen onderstrepen dat winnen met LPG als brandstof mogelijk is. Dat schoner racen kan.'' Of Twan Knop een trendsetter is? ,,Ik hoop het'', zegt de man uit Breda. ,,Nederland is per slot van rekening een LPG-land. Ooit zat diesel in het verdomhoekje. Moet je nu kijken. Wie weet, gebeurt met LPG hetzelfde.''

De grootste glimlach tijdens de races op Tweede Paasdag was te zien op het gezicht van divisie 3-rijdster Liesette Braams. Begrijpelijk, want tot twee keer toe pakte zij in haar BMW 123d de zege. ,,Waar ik vooral zo van geniet is dat ik het allemaal op eigen kracht heb gedaan'', glunderde de rijdster van Las Moras Racing. ,,Meestal vorm ik een team met andere meiden. Dit was solo.'' Braams verklaarde dat het afgelopen seizoen in de Lotus Ladies Cup haar geen windeieren heeft gelegd. ,,Ik heb van mij af leren bijten en dat kwam mij gisteren goed van pas.'' Hoewel de herinneringen aan de enorme klapper die zij maakte op het circuit van Zandvoort in 2009 met het jaar meer vervagen, is Liesette Braams nog altijd zeer op haar hoede als er druppels op haar voorruit verschijnen. ,,Het slijt'', zegt ze over haar vijfvoudige koprol van destijds. ,,Maar ik ben heel alert in de regen. Vandaar dat ik blij was met de mededeling die in de tweede race in mijn oren werd getoeterd: 'Rustig Lies, de motor van je concurrent is geploft.'' Het betrof de krachtbron van de Seat Ibiza van Joey Swart die de geest had gegeven. Suzuki Swift rijder Jos Veldboer finishte bij gebrek aan tegenstanders als eerste én als laatste in zijn klasse.

podium BPO-Paasraces

UITSLAGEN PAASRACES 2014
Race 1 Burando Production Open:
1. Dennis van der Dong, BMW M3 E46 (divisie 1), 16 ronden in 31:03,863 minuten
2. Rob Severs, BMW 335d Coupe (divisie 1), op 20.897
3. Henk Vuik, Mercedes Benz C200 (divisie 1), op 54.863
4. Kevin van Eldik, BMW M3 Compact (divisie 2), op 1:52.147
5. Johan Hoogewerff, Volvo 850 (divisie 2), op 2:13,664
6. Liesette Braams, BMW 123d (divisie 3), 15 ronden in 31:41.301
7. Remco de Beus, BMW 328i (divisie 3), op 2.702
8. Pieter van der Wal, BMW Compact (divisie 3), op 14.346
9. Maarten Mus, BMW 123d (divisie 3), op 29.500
10. Robert DirksBMW 325i (divisie 3), op 31.065
11. Jos Veldboer, Suzuki Swift (SW 14), op 1:26,265
12. Sjoerd Bonder, BMW 318ti compact (divisie 3), 14 ronden in 32:21.784
13. Joey Swart, Seat Ibiza (divisie 3), 13 ronden in 33:57.946
14. Peter van der Ham, BMW E46 M3 (divisie 1), 12 ronden in 24:43.950
15. Jochen Pethke, Volvo 850 Estate BTCC (divisie 2), 11 ronden in 23:19.401
16. Twan Knop, Audi TT LPG (divisie 2), op 9:04.580

Race 2 Burando Production Open:
1. Rob Severs, BMW 335d Coupe (divisie 1), 15 ronden in 31:53.321
2. Barry van der Dong, BMW M3 E46 (divisie 1), op 2.368
3. Twan Knop, Audi TT LPG (divisie 2), op 22.022
4. Henk Vuik, Mercedes Benz C200 (divisie 1), op 30.015
5. Kevin van Eldik, BMW M3 Compact (divisie 2), op 51.286
6. Peter van der Ham, BMW E46 M3 (divisie 1), op 1:25.777
7. Liesette Braams, BMW 123d (divisie 3), op 1:34.668
8. Pieter van der Wal, BMW Compact (divisie 3), op 1:39.593
9. Robert Dirks BMW 325i (divisie 3), op 1:53.105
10. Maarten Mus, BMW 123d (divisie 3), op 2:32.298 7.
11. Remco de Beus, BMW 328i (divisie 3), 14 ronden in 32:09.984
12. Jos Veldboer, Suzuki Swift (SW 14), op 28.940 12.
13. Sjoerd Bonder, BMW 318ti compact (divisie 3), op 1:39.097
14. Joey Swart, Seat Ibiza (divisie 3), 11 ronden in 24:43.871
15. Johan Hoogewerff, Volvo 850 (divisie 2), 10 ronden in 21:59.401

Tussenstand Burando Production Open 2014 divisie 1:
1. Dennis van der Dong, 40 punten
2. Ron Severs, 37 punten
3. Barry van der Dong, 34 punten

Tussenstand Burando Production Open 2014 divisie 2:
1. Kevin van Eldik, 37 punten
2. Twan Knop, 33 punten
3. Johan Hoogewerff, 32 punten

Tussenstand Burando Production Open 2014 divisie 3:
1. Liesette Braams, 40 punten
2. Pieter van der Wal, 32 punten
3. Remco de Beus, 28 punten

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet