Sportscars

Sportscars: Murphy Prototypes sluit testdagen Paul Ricard als snelste af

murphy-elms-httt

De tweede en afsluitende testdag van de European Le Mans Series op Paul Ricard leverde vandaag geen verbetering van de snelste tijd van Nathanaël Berthon op. In de ochtend was Christian Klein met de Newblood by Morand Racing Morgan-Judd het snelste en in de laatste sessie zette Tristan Gommendy met de Thiriet by TDS Racing Morgan-Nissan de beste tijd neer. De tijden waren echter ruim langzamer dan die van de Murphy Prototypes coureur op dinsdag.

Tekst: Marcel ten Caat
Foto's: European Le Mans Series

Voor Gommendy begon de tweede dag op het 5,791 kilometer lange circuit met een valse start. Al na 25 minuten moest de Fransman zijn Morgan langs de baan parkeren met schade en de organisatie besloot de sessie tijdelijk stil te leggen om de Thiriet by TDS Racing auto af te slepen en de baan vrij te maken van kapot bodywork.

Het team wist de auto te repareren en halverwege de ochtendsessie wist Gommendy alsnog de snelste tijd te noteren. Ruim anderhalf uur wist geen van de concurrenten de snelste tijd te verbeteren, tot uitenidelijk met nog iets meer dan 20 minuten op de klok Klien een paar tiende sneller was en een snelste tijd van 1:49.257 op de klokken zette.

In de middag was het Gary Hirsch die in de Newbloody by Morand Racing auto na 45 minuten een 1:51.005 reed. De Zwitserse coureur bleef 75 minuten als snelste op de schermen staan, totdat Gommendy zijn tijd met bijna acht tiende van een seconde verbeterde. Een ronde later verbeterde Gommendy zijn eigen tijd naar 1:49.770, een tijd waar in de resterende tijd niemand meer aan kwam.

smp-elms-httt

Bij de GTE auto's waren het de Ferrari's die de dienst uitmaakten. 's Ochtends was het de Kessel Racing Ferrari van Matteo Cressoni die de concurrentie het nakijken gaf. De Porsches en Aston Martins kwamen er niet aan te pas en daardoor bestond de volledige top zes in de ochtend uit Ferrari's. 

In de middag kwam hier een kleine verandering in, doordat Adam Carroll en Raymond Narac hun Porsches op de derde en vierde plaats wisten te positioneren. Het verschil met de snelste Ferrari, de AT Racing auto met het startnummer 56, was echter nog steeds ruim zes tiende van een seconde. Geen van de deelnemers vandaag kwam aan de tijd van gisteravond van de SMP Racing Ferrari met nummer 72.

Ook in de GTC klasse waren het wederom de Ferrari's. SMP Racing was in de ochtend het snelste, terwijl in de middag AF Corse drie auto's in de top vier had zitten. Ook vandaag wisten zij echter de tijd van Franck Perera (Porsche) uit de eerste sessie niet te verbeteren.

progt-elms-httt

De eerste race van de European Le Mans Series zal over twee weken op het circuit van Silverstone plaatsvinden.

European Le Mans Series test Paul Ricard, gecombineerde tijden na 2 dagen:
1. Murphy Prototypes – Oreca-Nissan – 1:48.342 (dinsdag middag)
2. Newblood by Morand Racing – Morgan-Judd - 1:48.764 (dinsdag morgen)
3. Larbre Competition – Morgan-Judd – 1:49.105 (dinsdag middag)
4. Signatech-Alpine – Alpine-Nissan – 1:49.417 (dinsdag morgen)
5. Greaves Motorsport – Zytek-Nissan – 1:49.452 (woensdag morgen)
6. Thiriet by TDS Racing – Morgan-Nissan – 1:49.502 (dinsdag middag)
7. Sebastien Loeb Racing – Oreca-Nissan – 1:49.781 (dinsdag avond)
8. Jota Sport – Zytek-Nissan – 1:50.099 (dinsdag middag)
12. SMP Racing – Ferrari – 1:55.828 (dinsdag avond) 1e GTE
13. AF Corse – Ferrari – 1:55.917 (dinsdag middag) 2e GTE
14. JMW Motorsport – Ferrari – 1:56.024 (dinsdag middag) 3e GTE
20. Pro GT by Almeras – Porsche – 1:57.089 (dinsdag ochtend) 1e GTC
21. SMP Racing – Ferrari – 1:57.149 (dinsdag middag) 2e GTC
22. AF Corse – Ferrari – 1:57.234 (dinsdag morgen) 3e GTC
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet