Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: 'Nederlandse' teameigenaar Alex Job al 25 jaar succesvol in de VS

140314 USCC Alex Job portret
Alex Job is met zijn team al 25 jaar succesvol in de Amerikaanse racerij

Dit weekeinde viert Alex Job zijn 25-jarig jubileum als teameigenaar tijdens de 12 Uur van Sebring. In 1989 stond er voor het eerst een auto onder de vlag van Alex Job Racing tijdens de lange-afstandsklassieker op het vliegveldcircuit in Florida aan de start en in de loop der jaren vierde Job tal van successen in Sebring, waaronder een algehele overwinning in 1995 en vele klassezeges. Ook in de 24-uursraces van Le Mans en Daytona behaalde hij overwinningen. Wat slechts weinigen weten: Job heeft Nederlandse wortels. "Mijn ouders zijn Nederlands", vertelt hij. "Ze leven nog steeds en wonen in Doesburg, waar ik ze af en toe bezoek. Over twee weken ben ik er weer, dan wordt mijn vader 94." Aan de vooravond van zijn jubileum in Sebring sprak AUTOSPORT.NL met Alex Job.

Tekst: René de Boer (vanuit Sebring, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

Alex Job werd uit Nederlandse ouders geboren in Zuid-Afrika. "Daar heb ik een jaar of tien gewoond, toen ben ik naar de VS gegaan en daar sindsdien gebleven", start hij zijn relaas. "In Nederland heb ik in de jaren vijftig één keer een zomer lang gewoond, verder niet, maar ik versta nog steeds Nederlands en spreek het een klein beetje." Job werkte als servicemanager bij autodealers en racete in de jaren zeventig een beetje voor de hobby. "Ik ben begonnen met een Saab 96. Daarmee reed ik in 1971 voor het eerst op Sebring in een toerwagenrace. Omdat ik echter bij de Porsche-dealer in West Palm Beach werkzaam was, volgde al snel de overstap naar Porsche. In 1976 bouwden ze daar een Porsche 914-6 op en daarmee deed ik in 1976 mee aan mijn eerste 12-uursrace op Sebring." De geschiedenisboeken laten zien dat Job in die race samen met teamgenoten Sahlman en Southart als 32e werd geklasseerd. "Ik racete maar af en toe, wanneer de gelegenheid zich voordeed", vervolgt hij zijn relaas. "Ik had een keer de mogelijkheid om beroepscoureur te worden, maar koos toch voor mijn werk in de autobranche. Leek me op termijn wat zekerder." Na een aantal jaren afwezigheid maakte hij aan het eind van de jaren tachtig zijn terugkeer als coureur en besloot in 1988 zijn eigen team op te zetten. "Met steun van mijn vrouw Holly, die altijd een enorme bijdrage aan het team geleverd heeft. Zonder haar had ik dit nooit kunnen doen", benadrukt hij.

"Balance of performance haalt het plezier eruit"
Job reed zelf nog een aantal races, maar zette in 1991 een punt achter zijn loopbaan als coureur om zich volledig aan het leiden van het team te kunnen wijden. "In 1995 wonnen we voor de eerste keer onze klasse in Sebring, nadat we in de paar jaar ervoor al podiumplaatsen hadden behaald. Op die overwinning ben ik nog steeds trots, want we hebben het chassis, de motor, de versnellingsbak en alles zelf gebouwd. Toen kon dat nog, had je als team nog de mogelijkheid om je eigen auto te bouwen. Tegenwoordig moet alles gehomologeerd zijn, en heb je de aanpassingen in het kader van de 'Balance of Performance'. Dat haalt een groot deel van het plezier eruit. Ik vind dat lange-afstandsracen ook over techniek gaat, en als je als team of als fabrikant iets slims vindt, dan moet je daar ook de vruchten van kunnen plukken. Nu wordt elk mogelijk voordeel meteen teniet gedaan. Maar ja, het is zoals het is. Dat veranderen we toch niet meer."

140314 USCC Bleek 2013 actie
Jeroen Bleekemolen werd vorig jaar met de WeatherTech-Porsche van Alex Job Racing kampioen in de GTC-ALMS-klasse

GT Daytona het enige haalbare
"Met name in de GT-klasse hebben we in Sebring mooie successen behaald, vooral met Porsche", aldus Job. "2010 was een mooi jaar: toen waren we met onze auto's eerste, tweede en derde in de kwalificatie en eerste, tweede en derde in de race." Nu is Job met zijn team actief in de GT Daytona-klasse, waarin hij een tweetal 911's inzet. Vindt hij het jammer dat hij geen rol meer speelt in de strijd om de overall-zege? "Realistisch gezien is GT Daytona voor ons team de enige optie. In GT Le Mans heb je zonder fabriekssteun geen kans, en prototypes zijn financieel niet haalbaar. We hebben het een paar jaar gedaan: in de Daytona Prototype-klasse hadden we de Ruby Tuesday-auto, waarmee we mooie successen hebben behaald, maar GT's vormen toch ons belangrijkste speelveld."

Vorig jaar won Alex Job met Jeroen Bleekemolen en Cooper MacNeill in de WeatherTech-Porsche de titel in de GTC-klasse van de American Le Mans Series, inclusief een klassezege in Sebring. "Ik heb in de loop der jaren altijd een heel goede band met Porsche gehad en daardoor ook met heel veel fabrieksrijders gewerkt: Rockenfeller, Long, Bernhard, Bergmeister, noem maar op, maar Jeroen is zeker ook van dat kaliber", benadrukt Job. "Ik waardeer hem heel erg, een super-coureur!" Een vraag rest nog voordat we het gesprek afsluiten: is het toeval dat de teamkleuren van Alex Job Racing rood, wit en blauw zijn? Job geeft geen antwoord, maar lacht veelbetekenend. Met een "Dank je wel, en tot ziens!" neemt hij afscheid. Het is tijd voor de volgende trainingssessie.

140314 USCC Job Bleekemolen
Vorig jaar klassewinnaars voor Alex Job in Sebring: vlnr Cooper MacNeill, Jeroen Bleekemolen en Dion von Moltke
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet