Diversen

Karting: Diversen: Bryan Eerden's race van 2013 naar 2014

Eerden 2

Na Nederlands kampioen Rotax Max Senior 2013 geworden te zijn lag er voor Bryan nog de beloning in de vorm van deelname aan de Rotax Max Grand Finals in New Orleans. Een deelname met ups en downs maar een fantastisch resultaat met het oog op 2014!!

Tekst: Ray Lansink
Foto's: Gaby vd Burgt

Zoals de meeste deelnemers kwam Bryan met zijn ouders de vrijdag voor de World Finals al aan op het fantastische circuit Nola Park. Bryan begon de voorbereiding op de worldfinal week op zaterdag ochtend met concullega Bas de Laat op de huurkarts. Eén sessie was volgens de heren genoeg om een beeld van de baan te krijgen. Na de gebruikelijke feestavond en verschillende plichtplegingen mocht woensdag eindelijk de motor gestart worden. De eerste sessie moest hij de motor inrijden, 2e sessie sproeiers aangepast, tandwielen aangepast maar kart ging voor geen meter meer. 

De andere senioren Bas de Laat en Sam Schippers hadden dit probleem niet. Kabelboom nagekeken, bougie nagekeken, nieuwe erin volgende sessie twee ronden gereden maar het probleem was nog aanwezig. Carburateur nagekeken 5 sproeiers groter en pas de laatste sessie liep de motor beter, alleen in snelle bochten stotterde hij. Leuk begin van de World Finals. Alle vrije trainingen achter de rug en gewoon niet de snelheid hebben is niet fijn. Voor de laatste vrije training heeft Jacco van Dijk de carburatuer nog een keer volledig opnieuw afgesteld en toen ging de motor een stuk beter. Bryan zijn motor draaide 13700 waar Bas zijn motor 14200 draaide. Dit gaf weer enige moed voor het tijdrijden. De tijdtraining ging niet zoals het moest, de motor draaide weer iets beter maar Bryan kwam nog steeds dik tekort op de kop van het veld. 40e was niet waar vooraf op gehoopt was..

Eerden

De eerste serie, veertiende, 10 seconden penalty vanwege duwen bij de start dus 27e. Tweede serie 9e en de laatste serie tot drie keer van de baan geduwd en toch nog 13e. Na de laatste serie had de organisatie bijna drie uur nodig om alle straffen te behandelen. Bryan hoorde pas in het parc ferme dat hij de second chance moest rijden en van pole mocht starten. Na van pole gestart te zijn reed Bryan de race rustig uit, direct na de start reed één rijder weg maar die had al een 10 seconden penalty te pakken. Eerden won de second chance en het doel, de finale bereiken, was gehaald.

In de pre-finale reed Bryan van 27 naar 12 in 2 ronden. Toen volgde een onbegrijpelijke code rood. Op 2 karts na reed iedereen nog rond en er waren geen gewonden of erger. Na een week vol chrashes vond de wedstrijd leiding het juist nu nodig om met rode vlag te zwaaien. Na de herstart vlogen er een paar karts dwars over elkaar heen waar Bryan tussen zat en helaas 25e werd. In de Finale ontsierde een megacrash de start, nu was code rood wel op zijn plaats geweest. Bryan moest zijn kart uit een "stapel" karts trekken en werd weer 25e.

Na een super gezellige week met team Netherlands onder bezielende leiding van Chrono Gaby kijkt Bryan terug op een week die hij zijn leven niet meer zal vergeten. En de hoofdprijs moest nog komen. Tijdens de World Finals kwam Bryan via Jacco van Dijk in contact met de mannen van CRG/PSL en dit team heeft via Jacco contact gezocht om Bryan volgend jaar op CRG te laten rijden.

In het tweede weekend van januari 2014 wordt er getest en zoals het er naar uit ziet zal Bryan in 2014 uitkomen onder de vlag van het fabrieksteam van CRG via de Amerikaanse importeur PSL karting met motoren van de nieuwe CRG fabrieksteam motorleverancier Jacco van Dijk van JVD Power. Er zal deelgenomen worden aan het NK van de Chrono en de RGMMC. Definitief nieuws aangaande seizoen 2014 wordt verwacht in week 3 van 2014.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet