Diversen

Div: Boekrecensies René de Boer autosport 2013


IMG 3634


McRae – just Colin (****)

Hoewel voor een hele generatie Colin McRae vooral degene is 'van dat videospelletje' is de Schotse rallyrijder bij de liefhebbers natuurlijk nog steeds onvergeten, en terecht. Hij werd slechts eenmaal wereldkampioen, in 1995, maar droeg daarmee wel in belangrijke mate bij tot de legendevorming rondom de blauwe Subaru's. Van de 'imago-boost' van destijds profiteert het Japanse merk tot op de dag van vandaag.

Na het tragisch overlijden van McRae als gevolg van een helicopterongeval nabij zijn huis in het Schotse Lanark in 2008 moest er natuurlijk een boek over zijn leven en loopbaan komen, dat had hij meer dan verdiend. Het is dan ook vrij opmerkelijk dat we zo'n vijf jaar op de publicatie van een dergelijk werk hebben moeten wachten, maar het recentelijk bij de Duitse uitgever McKlein Publishing verschenen boek 'McRae – just Colin' van auteurs Colin McMaster en David Evans maakt de lange wachttijd meer dan goed. Het boek is er naar keuze in de originele Engelse versie of in een Duitse vertaling.

McMaster (een van de 'Mcs' achter het fotobureau McKlein) volgde als officiële fotograaf van het Prodrive-team, dat de Subaru's in het WK Rally inzette, Colin McRae als rijder op de voet. Tussen de twee ontwikkelde zich een goede band die leidde tot tal van anekdotes en een unieke blik op het leven van McRae, die samen met broer Alister in de voetsporen trad van vader Jimmy, die ook een succesvolle rallyrijder was. Toch kwam Colin McMaster op een zeker moment niet verder met het door hem geplande boek en, zoals hij zelf beschrijft, is het dan ook met name aan David Evans, de rallyredacteur van het Britse weekblad 'Autosport', te danken, dat het boek alsnog werd gerealiseerd.

Na introducties van de beide auteurs en bijdragen van moeder Margaret over Colin als kind en vader Jimmy over het begin van Colins rallyloopbaan volgt een chronologisch overzicht van alle WK-rally's waaraan Colin McRae deelnam, van de Rally van Zweden in 1987 met een Vauxhall Nova (Opel Corsa) tot aan de Rally van Turkije in 2006, waarin hij inviel voor Sébastien Loeb met diens Citroën Xsara WRC, nadat de Fransman bij een crash met de crossmotor een sleutelbeen had gebroken.

Crashes, daar wist Colin McRae ook alles van. Zijn bijnaam 'McCrash' had hij niet voor niets, en zo zijn met name in de eerste helft van het boek niet alleen spectaculaire actiefoto's te vinden, maar ook talrijke opnamen van danig beschadigde Subaru's en, vanaf 1999, Fords. Maar het zijn juist de spannende actiebeelden die duidelijk maken waarom McRae zo tot de verbeelding sprak, en nog steeds. Ook de geschreven commentaren van tijdgenoten geven een interessant beeld van de Schot, die als introvert gold, maar eigenlijk een goed gevoel voor humor had. Foto's van de indrukwekkende herdenking van McRae na diens overlijden vormen het laatste hoofdstuk van het boek, dat wordt afgesloten met een statistiekgedeelte. Een waardig monument voor een bijzondere coureur!

McRae – just Colin, 256 pagina's, hardcover, Engelse tekst, auteurs: Colin McMaster en David Evans, uitgave: McKlein Publishing, ISBN 978-3-927458-64-2.

IMG 3633

DTM – das offizielle Jahrbuch 2013 (***)

Volgens het sinds 2004 bekende recept verscheen ook dit jaar weer het officiële jaarboek van de DTM bij het Duitse Adrenalin Verlag. Op 112 pagina's beschrijft auteur Torben Schröder het verloop van de tien races, voorafgegaan door een voorbeschouwing per merk en onderbroken door de nodige kaders over diverse thema's.

Erg veel diepgang heeft het geheel niet, het sterkere punt van het boek zijn duidelijk de foto's. Enigszins storend zijn de vele advertenties, maar liefst 16 in getal en daarmee dus een heel katern. Elk een volledige pagina groot en dan ook allemaal nog aan de rechter kant. Natuurlijk wordt daarmee een gedeelte van het boek gerefinancierd, maar mooier wordt het er allemaal niet op. De achterste pagina's van het boek zijn gevuld met tabellen en uitslagen, inclusief vrije trainingen. Maar in alle eerlijkheid: die vinden we in 'Tourenwagen Story' ook, met nog een heleboel meer erbij. Voor de DTM-fans is het boek aardig om te hebben, en voor de volledigheid hebben we het in de kast, maar onze keuze is het niet.

DTM – Das offizielle Jahrbuch, 112 pagina's, hardcover, Duitse tekst, auteur: Torben Schröder, uitgave: Adrenalin Verlag, ISBN: 978-3-943861-16-7.

IMG 3643


Die Meistermacher – Die BMW-Schnitzer-Story (*****)

Het Schnitzer-team behoort zonder enige twijfel tot de succesvolste Duitse autosportteams en is daarmee ook een van de bekendste. De datum van oprichting is niet helemaal exact bekend, maar ergens rond deze periode moet ongeveer het 50-jarig jubileum van het team liggen. Reden te over dus voor een boek, en wat voor een boek!

Een foto van een actuele BMW M3 uit de DTM, Bruno Spenglers kampioensauto van vorig jaar, en een extreem brede 2002 uit de Deutsche Rennsport-Meisterschaft in de jaren zeventig siert de cover van het boek, met erboven portretten van Dieter Lamm, Herbert Schnitzer en Charly Lamm, de drie mannen die al decennialang borg staan voor de successen van het Schnitzer-team over de hele wereld. Qua uitvoering en opmaak is het Schnitzer-boek identiek aan het drie jaar geleden verschenen boek 'Geile Zeit' over de Deutsche Rennsport-Meisterschaft en de auteurs zijn met Uwe Mahla en Gustav Büsing ook dezelfde. Het Schnitzer-boek is dan ook een logische voortzetting op het DRM-boek, al gaan de activiteiten en successen van Schnitzer natuurlijk veel verder dan alleen de Duitse autosport.

Het eerste hoofdstuk is gewijd aan de glorieuze terugkeer van Schnitzer in de DTM, die in 2012 meteen leidde tot het winnen van de kampioenstitel bij de rijders en de teams. Daarna wordt teruggeblikt op de beginperiode vanaf 1963, toen de beide broers Herbert en Josef Schnitzer vanuit hun eigen autobedrijf in Freilassing, in het diepste zuiden van Beieren, met autosportactiviteiten begonnen en eerste successen behaalden. Al relatief snel reden de Schnitzers echter niet meer zelf, maar prepareerden auto's voor andere coureurs en klantenteams en ontdekten de autosport als een tweede bedrijfstak.

In de jaren zeventig vierde Schnitzer successen in de DRM en het EK Toerwagens. Josef Schnitzer ontwikkelde ook een eigen Formule 2-motor die in 1975 goed was voor de Europese titel. Twee jaar later verrichtte hij opnieuw baanbrekend werk door voor de tweeliter-klasse van de DRM een turbomotor te ontwikkelen. Ook hiermee werden successen behaald. Via een kleine excursie met een Toyota Celica keerde het team terug naar BMW met ondermeer de M1 en later, in de tachtiger jaren, de 635 en vooral de eerste generatie M3. Hiermee behaalde Schnitzer tal van successen: EK, WK, DTM... De jaren negentig stonden in het teken van de tweeliter Supertourwagens, waarmee Schnitzer in Groot-Brittannië, Duitsland en Azië races en titels won. Aan het eind van het decennium vormde de zege in Le Mans met de BMW V12 LMR een bijzondere prestatie. Ook in de American Le Mans Series was Schnitzer met succes actief. Het eerste decennium van deze eeuw werd vooral besteed aan ETCC en WTCC, terwijl het Schnitzer-team natuurlijk ook werd uitgekozen toen BMW de terugkeer in de DTM vanaf 2012 aankondigde.

Naast deze verschillende periodes is er in het boek vooral ook aandacht voor de mensen achter de successen. Natuurlijk Josef Schnitzer, die in 1978 op weg naar een race in Zolder zwaar gewond raakte bij een verkeersongeval en korte tijd later overleed, broer Herbert Schnitzer en halfbroers Charly en Dieter Lamm, maar ook coureurs: Fitzpatrick, Ertl, Quester, Stuck, Röhrl, Ludwig, Ravaglia, Berger, Pirro, Cecotto, Soper, Winkelhock, Müller (Jörg en Dirk), Farfus, Spengler... allemaal worden ze in een eigen hoofdstuk beschreven, en komen natuurlijk ook zelf aan het woord. Zo'n 500 foto's tonen auto's, mensen, situaties. Een lijst van alle Schnitzer-coureurs, bij elkaar goed voor meer dan 400 overwinningen, en een overzicht van alle resultaten rondt het werk af. De uitvoering is keurig, de tekst goed leesbaar, de foto's goed. Kortom: een absolute aanrader! Al hadden we graag ook een geschreven portret van Peter Kox gezien, die tenslotte ook de nodige Schnitzer-successen heeft behaald. Maar dat is een detail.

Die Meistermacher – Die BMW-Schnitzer-Story, 258 pagina's, hardcover, Duitse tekst, auteurs: Gustav Büsing en Uwe Mahla, uitgave: Gruppe C Motorsport Verlag, ISBN 978-3-928540-71-1.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet