Sportscars

Sportscars: Brendon Hartley en Marc Lieb completeren Porsche-LMP1-kader, nieuwe sportwagen heet 919 hybrid

131215 Porsche LMP1 lineup
Porsche-coureurs flankeren de 919 hybrid tijdens de gala-avond in Weissach

Het Porsche-rijderskader voor het LMP1-programma in 2014 is compleet. Tijdens de traditionele 'Night of Champions' in Weissach stelde de Duitse fabrikant gisteravond de twee nog ontbrekende coureurs voor. Naast Mark Webber, Timo Bernhard, Romain Dumas en Neel Jani, die al eerder werden bekendgemaakt, gaan ook Marc Lieb en Brendon Hartley deel uitmaken van de bezetting van de LMP1-sportwagens, die de type-aanduiding '919 hybrid' meekrijgen. Daarmee zet Porsche de lijn voort vanaf de legendarische 917 via de actuele hybride-sportwagen 918 naar de raceauto voor volgend jaar, die eveneens van hybride-technologie is voorzien. Naast het LMP1-project als vlaggenschip staat er bij Porsche echter nog meer op de agenda. Het merk zelf spreekt van het meest omvangrijke sportprogramma in de geschiedenis.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Zo zal het Porsche Team Manthey opnieuw met een tweetal Porsches 911 RSR actief zijn in de GTE-klasse van het FIA WEC. Omdat de technische ontwikkeling voor deze klasse voor de komende twee jaar werd bevroren, werd voorafgaand aan de laatste race van het afgelopen seizoen in Bahrein nog een flink geëvolueerde versie gepresenteerd, waarvan Porsche hoopt dat daarmee de kinderziekten van het voorgaande model, met name overmatige bandenslijtage, zijn opgelost. Ook is er een fabrieksproject onder de vlag van Porsche North America in samenwerking met CORE Autosport in het nieuwe Tudor United Sportscar Championship (dat we van de Amerikanen voortaan TUSC moeten noemen). In deze serie, die eind januari start met de 24 Uur van Daytona, zet Porsche twee RSR's in.

131215 Porsche rijders De Porsche LMP1-rijders, vlnr Webber (die nog niet in Porsche-kleding mag optreden), Jani, Dumas, Bernhard, Lieb en Hartley

GT-talent 'Mako' gecontracteerd
Ook het Porsche-rijderskader is tot recordgrootte gegroeid. In totaal heeft het merk volgend jaar 20 coureurs onder contract, inclusief vier junioren (Sven Müller, Alex Riberas, Connor de Filippi en Michael Christensen) en een ondersteunde rijder in de Porsche Mobil 1 Supercup (Earl Bamber). Naast de bestaande GT-rijders werd ook de talentvolle Fransman Frédéric Makowiecki gecontracteerd. Hoewel hij de laatste jaren vooral furore maakte met Aston Martin en McLaren, is ook Porsche voor 'Mako' niet nieuw, want hij won in 2010 de Franse Porsche Carrera Cup.

131215 Porsche Mako
Fred Makowiecki maakt voortaan deel uit van het GT-kader

Porsche Cup voor Martin Ragginger
De overwinning in de Porsche Cup, het traditionele klassement voor privérijders, ging naar de Oostenrijker Martin Ragginger, ondermeer dankzij successen in de ADAC GT Masters, de VLN, Grand-Am en de klassezege in de categorie A6-Am tijdens de Dunlop 24H DUBAI. Australisch GT-kampioen Klark Quinn eindigde als tweede, de Duitser Robert Renauer werd als derde geklasseerd.

131215 Porsche Cupwinnaars
Uitreiking van de cheques aan de Porsche-cupwinnaars, vlnr sportdirecteur Hartmut Kristen, Dr. Wolfgang Porsche, winnaar Martin Ragginger, de als tweede geklasseerde Klark Quinn, Robert Renauer en Porsche-bestuurslid Wolfgang Hatz

Reacties

    • 6
    • 0
     
    Tijn67 15 december 2013 12:23

    Blijft toch krankzinnig dat Nederlander (!) Jeroen Bleekemolen nooit fabriekscoureur is geworden... Of heeft ie nu een mooiere carrière?

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 15 december 2013 13:08

    Mooi dat Porsche terug is in de hoogste klasse.

    • 10
    • 0
     
    René de Boer 15 december 2013 13:48

    Over het feit dat Jeroen nooit een fabriekszitje heeft gekregen (althans bij Porsche, volgend jaar rijdt hij immers wel als fabriekscoureur voor Viper in het nieuwe Tudor United Sportscar Championship) discussieerde ik in Abu Dhabi uitgebreid met een aantal buitenlandse collega's. We kwamen gezamenlijk tot de conclusie dat Jeroen waarschijnlijk in zijn huidige situatie beter af is, want hij kan ieder weekeinde rijden met tal van verschillende auto's, en dat is wat hij het liefste doet. Als fabriekscoureur zit je in een strak keurslijf, rijd je acht of tien races per jaar, en dat is het dan. Natuurlijk zijn er niet zo heel veel rijders die fatsoenlijk betaald krijgen, maar ik denk dat Jeroen het wat dat betreft heel goed doet. Zijn reputatie is in ieder geval uitstekend.

    • 0
    • 0
     
    ace1 21 december 2013 00:31

    Ik heb wat filmpjes gevonden om in de stemming te komen van de terugkeer van Porsche. De slogan is Mission 2014. Our Return. http://www.porsche.com/microsite/mission2014-resettozero/international.aspx http://www.youtube.com/watch?v=ZhOsDzSJ0bk#t=35 http://www.youtube.com/watch?v=yyybKmNu7jI http://www.youtube.com/watch?v=rWBM788QLsU http://www.youtube.com/watch?v=-Tp3clgpLc8

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet