Sportscars

Sportscars: Audi toont nieuwe R18 e-tron quattro, nu met twee hybridesystemen

131212 Audi R18 1


Eigenlijk was de presentatie voor aanstaande woensdag in Ingolstadt gepland, maar ten eerste zijn spionagefoto's van de test eerder deze week in Sebring al gepubliceerd via de collega's van het Britse weekblad Autosport, en ten tweede wil Audi concurrent Porsche PR-technisch enigszins de wind uit de zeilen nemen door nu al de LMP1-auto voor volgend jaar te laten zien, twee dagen voordat Porsche zijn LMP1-auto toont tijdens het eindejaarsfeest van Porsche Motorsport in Weissach. De strijd wordt duidelijk niet alleen op de circuits uitgevochten... Hoe dan ook, Audi legt nu al een deel van de kaarten op tafel door meer gegevens over de nieuwe R18 e-tron quattro bekend te maken. De naam blijft hetzelfde, maar met de komst van het nieuwe reglement voor sportprototypes in het FIA WEC is er sprake van een nagenoeg geheel nieuwe auto.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

"De volgende Audi R18 e-tron quattro staat voor een volledig nieuwe generatie van Le Mans-prototypes", zegt sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich. "Het LMP1-reglement is in de basis veranderd. Het gaat erom, met veel minder energie soortgelijke rondetijden te bereiken als tot dusver. Met minder meer bereiken, dat is de weg voor de toekomst." Het nieuwe technische reglement behelst diverse parameters, inclusief de aandrijflijn, de afmetingen van de carrosserie, de veiligheid en de aerodynamica.

Bij de nieuwe Audi worden de achterwielen door een verder ontwikkelde V6-TDI-motor aangedreven. Een hybridesysteem zorgt voor aandrijving van de voorwielen met behulp van een 'energy recovery system kinetic' (ERS-K). Daarnaast is er een hybridesysteem met een turbocompressor en een elektromotor in de verbrandings-aandrijflijn ('energy recovery system heat', ofwel ERS-H), dat energie opslaat die uit warmte werd gewonnen. De energie kan wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld bij het accelereren, worden opgeroepen.

131212 Audi 2

Op het gebied van veiligheid werden ook verbeteringen gerealiseerd. Zo moet de monocoque van de auto's voortaan bestand zijn tegen hogere druk. Ook zijn voortaan kabels verplicht, die het losraken van de wielen bij een ongeval moeten voorkomen. Achter de versnellingsbak is voor het eerst een kreukelzone van koolstofvezel aangebracht. Al deze nieuwe elementen, inclusief het tweede hybridesysteem, zorgen natuurlijk ook voor meer gewicht, terwijl het minimumgewicht volgens het reglement juist werd verlaagd naar 870 kg. De vorige Audi-Le Mans-auto woog 915 kg.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet