DTM

DTM: DTM voelt de hete adem van V8 Supercars?

Afgelopen vrijdag werd door de Australische Supercarseries bekendgemaakt dat men een vijfjarig contract met het nieuwe circuit van Austin in Texas vanaf 2013 een vijfjarige deal gesloten had. Dit heeft ITR-baas Hans Werner Aufrecht niet onberoerd gelaten. Ook de DTM wil naar de VS!

Tekst Willem J. Staat
Foto’s V8 Supercars en Willem J.Staat

2011_spengler_eerste_ronde
DTM voelt de hete adem van een rivaliserende serie?

DTM voelt de hete adem van V8 Supercars?
Hans Werner Aufrecht liet gisteren in een interview met Motorsport Total weten dat men met verschillende partijen in de VS over een DTM wedstrijd onderhandelt. Er zou zelfs sprake zijn van twee wedstrijden. Daarbij staan Las Vegas en Laguna Seca hoog op de verlanglijst. De V8 Supercar-organisatie voerde maandenlang onderhandelingen met Laguna Seca, maar koos uiteindelijk voor het nog te openen circuit van Texas in Austin. Een Amerikaanse DTM-serie sloot Aufrecht voor de toekomst niet uit. Hoewel de slotwedstrijd in China afgelopen jaar niet echt een succes was, lopen er wederom onderhandelingen met diverse Chinese organisatoren, zo liet Aufrecht weten. “De fabrikanten willen graag de Chinese markt bewerken, maar er zijn barrières die overwonnen moeten worden.” aldus Aufrecht.

De V8 Supercarseries kreeg dit jaar van de FIA toestemming om in zes landen buiten Australië wedstrijden te organiseren. Concreet betekent dit gewoon dat er tussen de organisatoren van bijv. top toerwagenkampioenschappen een hevige competitiestrijd met betrekking tot de globale markt gaat ontbranden. In de tachtiger jaren speelde dit probleem eveneens. De FIA greep in 1985 hard in, toen de regel gecreëerd werd dat alle nationale kampioenschappen met uitzondering van één buitenlandse wedstrijd op eigen bodem moesten blijven. Dit teneinde de kosten in de hand te houden. Voor de F3 werd een Europese wedstrijd op Ricard georganiseerd waarbij de beste 10 uit de verschillende kampioenschappen het tegen elkaar op moesten nemen. Ook bij de weinig geliefde Supertourers hanteerde men dit concept in de negentiger jaren.De vraag is of de FIA bij een kostenexplosie tussen beide kampioenschappen lijdzaam zal toezien of met reglementaire beperkingen(één buitenlandse wedstrijd per serie) in zal grijpen. Het WTCC is immers een wereldkampioenschap en dat zijn DTM en V8 Supercars niet. Of pretenderen DTM/V8 Supercars deze rol over te nemen? Duidelijk is dat een behoorlijke machtsstrijd van organisatoren en promotors om de globale markt is ontbrand!


2011_start_melbourne_supercars
Machtsstrijd tussen V8 Supercars en DTM?
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet