Dutch GT4

Dutch GT4: Bruynoghe en Van Beurden racen in Spa op eigen bodem

cosmo_porsche_1

Komend weekend wordt in het kader van de 25H VW Fun Cup het derde raceweekend verreden van het Dutch GT4 Championship. Erik Bruynoghe & Philip van Beurden zijn onze enige Belgische vertegenwoordigers in dit toch wel kwalitatief zeer hoogstaand kampioenschap. Na twee weekends in Zandvoort, met telkens twee sprintraces en één semi-endurance komen ze nu eigen bodem. Komend weekend in Spa-Francorchamps en een week later op Circuit Zolder in het kader van de Superleague Formula. Ditmaal is de format twee races van 60 minuten met een verplichte pitstop.

Tekst en foto’s: PR

"Het wordt opnieuw zeker niet gemakkelijk en gezien de klinkende namen op de deelnemerslijst zal Francorchamps ons waarschijnlijk niet veel thuisvoordeel opleveren’’, steekt Erik Bruynoghe van wal. "Het verschil met wat ik samen met Philip in het verleden deed in de Belcar is immens. We hebben moeten zoeken om onze draai te vinden binnen de GT4. Vooral tactisch en de beperkte setjes van superzachte banden heeft reeds voor wat kopzorgen gezorgd. Tijdens de kwalificaties moet je zorgen dat je onmiddellijk een snelle ronde op de tabellen kan zetten en nadien moet je de wagen aan de kant houden om banden te sparen. Tien superzachte banden per weekend voor twee kwalificaties en drie races is te weinig, maar voor iedereen gelijk.’’

Strijden voor iedere meter
"In droge omstandigheden moeten we de wet van de sterkste ondergaan. In de regen kon ik in Zandvoort een derde chrono draaien op 0,3 seconde van de pole, maar door een rode vlag werden de chrono’s opnieuw op 0 gezet en moest ik opnieuw beginnen’’, vervolgt Bruynoghe.

cosmo_porsche_2

"Het vuur was voor mij uit de pan en ik realiseerde nadien een 7de tijd. Niet slecht, maar reeds na de eerste ronde werd ik eraf getikt en was de race over. Philip kon in zijn sprintrace een mooie 7de plaats pakken en ook tijdens de lange wedstrijd werden we 7de. Ik voel dat er meer inzit, maar eenmaal de posities ingenomen is het zeer moeilijk om nog enkele plaatsen te winnen. De kwalificaties zijn van kapitaal belang. In Francorchamps zal het dan ook zeer moeilijk worden omdat we samen rijden met de Benelux GT4, de British GT en de Aston Martin Challenge. Het wordt één grote loting. We hopen vroeg een vrije ronde te vinden. Indien het regent zou dit onze uitgangspositie kunnen bevoordelen. Over het kampioenschap maken we ons weinig zorgen. We hopen op een top 10 binnen het GT4-peloton en zullen strijden voor iedere meter. De punten in de Dutch GT4 zijn bijzaak.”

Concept is goed
Over het uitblijven van klinkende resultaten is Philip Van Beurden formeel. "Enerzijds is Porsche dit seizoen niet de snelste wagen binnen de GT4 door ondermeer de wagenhoogte en het opgelegde gewicht. De BMW M3 V8 is momenteel de snelste GT4. Anderzijds zijn we twee piloten die een drukke beroepsagenda hebben, waardoor er weinig tijd is om te gaan trainen en een goede set-up te vinden. In Zandvoort moesten we bijvoorbeeld nog een ideale set-up vinden. We kennen Francorchamps en Zolder beter dan Zandvoort, maar de topteams zullen zeker gaan trainen, zoveel is zeker. We beschikken ook niet over de budgetten en de knowhow van teams zoals Porsche Centrum Eindhoven die daarenboven ook nog met toppiloten zoals Lammers en Bastiaans rijden. We wisten op voorhand dat het geen makkelijk seizoen zou worden, maar boeken toch vooruitgang. Het concept is goed, maar meer trainen zou ons een stuk vooruit helpen.''
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet