DTM

DTM: Tipje sluier DTM-auto's voor 2012 opgelicht

110702_dtm_noris_pk_black
Hier hadden we graag de monocoque van de nieuwe DTM-auto's laten zien, maar er mochten geen foto's worden gemaakt

Gisteren lichtte de DTM-organisatie ITR tijdens een persconferentie, officieel aangeduid als ‘exclusief achtergrondgesprek’, in het kader van de DTM-race op de Norisring in Neurenberg, een tipje van de sluier op met betrekking tot het nieuwe technisch reglement van de serie, dat vanaf 2012 van kracht wordt. Tijdens het gesprek stonden naast ITR-bestuursvoorzitter Hans Werner Aufrecht en Christian Schacht, hoofd autosport van de Duitse federatie DMSB, ook de sportdirecteuren van Audi, BMW en Mercedes-Benz, respectievelijk Dr. Wolfgang Ullrich, Jens Marquardt en Norbert Haug op het podium. De nadruk lag op het aspect veiligheid en de aanwezigen kregen de nieuwe standaard monocoque voor de DTM-auto’s te zien, maar er mochten geen foto’s worden gemaakt. We hadden u hier dus graag een blik op het interieur van de nieuwe generatie DTM-bolides gegund, maar helaas…

Tekst: René de Boer
Foto: ITR e.V.



“Toen we in 2000 met de nieuwe DTM begonnen, was veiligheid voor ons al een van de belangrijkste aspecten”, benadrukte ITR-bestuursvoorzitter Hans Werner Aufrecht. “Destijds hebben we het reglement op het gebied van veiligheid gebaseerd op de stand van de techniek die toen gold, maar inmiddels zijn we tien jaar verder, dus daarmee was het logisch dat we ook hierbij een nieuwe stap gezet hebben.” Daarbij stak Aufrecht de loftrompet over de “unieke samenwerking” tussen de betrokken fabrikanten Audi, BMW en Mercedes-Benz, de ITR en de Duitse auto- en motorsportfederatie DMSB. “De fabrikanten hebben hun eigen gegevens en onderzoeksresultaten ter beschikking gesteld en ons gemeenschappelijke doel, namelijk het realiseren van een zo hoog mogelijk veiligheidsniveau, laten prevaleren boven hun eigen individuele belangen.”

110703_dtm_noris_pk
Vlnr DMSB-secretaris-generaal Christian Schacht, ITR-voorzitter Hans Werner Aufrecht en de sportdirecteuren Norbert Haug, dr. Wolfgang Ullrich en Jens Marquardt

Monocoque en rolkooi vormen eenheid
DMSB-secretaris generaal Christian Schacht deed een aantal details van het nieuwe concept uit de doeken. “We hadden een aantal doelstellingen, waaronder het reduceren van kosten, een zo hoog mogelijk veiligheidsniveau, gelijke kansen voor iedereen en het handhaven van de attractiviteit van de DTM. Daarbij maken we onderhuids zoveel mogelijk gebruik van uniforme onderdelen, zo lang die geen invloed hebben op de sportieve prestaties.” Het belangrijkste onderdeel daarbij is de nieuwe monocoque-structuur, die voor alle DTM-auto’s gelijk is. In tegenstelling tot de huidige situatie, waarbij de monocoque binnen de rolkooi geplaatst is, vormt bij de nieuwe DTM-auto’s de monocoque een eenheid met de rolkooi, die er bovenop geschroefd wordt. Ook de brandstoftank, die een inhoud van 120 liter krijgt, is in de monocoque opgenomen. “Ook het economische aspect speelt een rol”, aldus Schacht. “Vroeger moesten we voor het koolstofvezel nog in Groot-Brittannië zijn, tegenwoordig wordt dat gewoon in Duitsland gemaakt.”

Succesvolle tests bij DEKRA
Naast de monocoque en de rolkooi worden de nieuwe DTM-auto’s voorzien van zes zogeheten ‘crashers’, elementen van koolstofvezel aan de voor- en achterkant en de beide zijkanten, die bij een aanrijding energie absorberen. Voor het testen van het veiligheidsconcept heeft de DMSB in samenwerking met de expertise-organisatie Dekra een testprogramma samengesteld. In het Dekra-testcentrum op de Lausitzring werden al de nodige crashtests met componenten van DTM-auto’s doorgevoerd, waarbij alle tests zonder problemen werden doorstaan.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet