Supercar Challenge

DSC: Safety Car drukt stempel tweede race Francorchamps


110626_sijthoff1

De pitstops gooiden het veld dus aardig door elkaar, waardoor het na de pitstops Cor Euser en Diederik Sijthoff waren die op de eerste twee plaatsen waren komen te liggen. Zij hadden beiden geen strafseconden en hadden daardoor onder andere de Audi van het duo Van der Hoek/De Graaff voorbij kunnen gaan. Van der Hoek had de Audi in leidende positie overgegeven aan De Graaff, maar door de in totaal 25 extra resultaatseconden vielen zij na de pitstops terug naar de vijfde plaats.
De Graaff reed met zijn Audi daarna echter goede rondetijden en slaagde erin om in een paar ronden voorbij te gaan aan zowel de op een vierde plaats liggende Alex van ’t Hoff als aan de op een derde plaats liggende Peter Versluis. Versluis besloot daarbij pas op zaterdag dat hij op zondag zou gaan rijden en was dus vanaf de laatste startplek al opgeklommen naar die derde plaats. Die derde plaats gaf Versluis niet zomaar op aan De Graaff, want de Ferrari-coureur kon de Audi een tijdje achter zich houden. Uiteindelijk kon De Graaff in de busstop door gedrang met een paar achterblijvers profiteren.

110626_abresch1

Een podiumplaats leek dus in zicht voor Prosperia Team Brinkmann UHC, maar Rick Abresch stak daar in de slotronden een stokje voor. Abresch deelde zijn Corvette met Dave Basu, waarvan bleek dat zijn auto na de crash op zaterdag teveel schade had opgelopen om op zondag alweer mee te kunnen rijden. Basu reed echter het eerste gedeelte van de race, waarna Rick Abresch het stuur van zijn Corvette bij de pitstops had overgenomen.

Abresch was op de achtste positie terug de baan opgekomen, maar kon daarna snel naar voren rijden. Na gevechten met onder andere Roger Grouwels, Peter en Jan Versluis kwam Abresch uiteindelijk op de vierde positie terecht achter Robert de Graaff. Een spannend gevecht volgde met meerdere positiewisselingen, maar Abresch besliste dit gevecht in de slotronden in zijn voordeel. De Graaff zag dus een tweede podium voor dit weekend maar net aan zich voorbij gaan. Cor Euser kon ondertussen onbedreigd naar de overwinning rijden en ook Diederik Sijthoff zag zijn tweede plaats na de pitstops niet meer in gevaar komen.

110626_frijns1

In de Supersport I-divisie had Barry Maessen een zeer goede start. De BRL-coureur wurmde zich in de eerste ronde naar voren en haalde daarbij onder andere Luc Braams, Bert van der Zweerde en Rob Frijns in. Maessen mocht dan ook op de eerste positie aansluiten achter de safetycar, die na de eerste ronde al de baan op was gekomen in verband met de startcrash in de busstop-chicane. Achter Maessen lag Erol Ertan op de tweede plaats, voor Carlo Kuijer, Bert van der Zweerde, Rob Frijns en Simon Atkinson.
Bij de herstart van de race was het pitwindow voor de Supersport I-divisie inmiddels open waardoor sommige coureurs meteen naar binnen doken. Onder andere Wolf Nathan deed dit, waardoor Jaap van Lagen (die op zaterdag nog elfde werd in de Porsche Carrera World Cup op de Nürburgring-Nordschleife) het stuur van de Uponor Porsche over kon nemen. Dit bleek na de pitstops een goede beslissing te zijn geweest, want Van Lagen klom hiermee al snel op naar de tweede positie in de klasse.

110626_nathan1


Bovendien was het gat met Van Lagen en koploper Charlie Frijns zeer klein, waarna Van Lagen erin slaagde om aan de Porsche van Frijns voorbij te gaan. Echt uitlopen deed Van Lagen daarna niet, waardoor het gat tussen hem en Frijns beperkt bleef tot een paar seconden.
Bert van der Zweerde had na zijn overwinning op zaterdag tijdens de race op zondag niet aan zijn zijde. De motor van Van der Zweerde ging namelijk in het tweede gedeelte van de race kapot, waardoor hij met zes ronden achterstand als 57e algemeen werd geklasseerd.

110626_wijnen1


Erol Ertan en René Wijnen maakten in de Supersport I-divisie het feest voor Carworld Motorsport compleet. Rob en Charlie Frijns eindigden namelijk achter het duo Nathan/Van Lagen op de tweede positie, en het duo Ertan/Wijnen pakte met hun Porsche de derde plaats. Achter Ertan en Wijnen eindigden Jacky van der Ende, Carlo Kuijer en Barry Maessen op de posities vier, vijf en zes.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet