Formula Ford

Formule Ford: Jack Swinkels in de wolken


480_swinkels_actie_8550

Strak in het pak
De laatste testfase was weer van een hele andere orde, nu moesten de kandidaten zichzelf bewijzen in vele persoonlijke gesprekken. “Natuurlijk moesten wij onszelf in deze gesprekken goed verkopen, maar ook werd er gekeken hoe je jezelf presenteerde. Dat betekende dat ik deze gesprekken strak in het pak heb gevoerd. Gelukkig met succes, want ik werd geselecteerd. Wel iets om trots op te zijn, want slechts 10% van de kandidaten die de selectieprocedure zijn gestart hebben het gehaald.”

Geduld
Vanaf dat moment werd de eigenschap geduld bepalend, want in januari 2010 werd Jack geselecteerd voor de KLM Flight Academy, maar pas in april 2011 is hij daadwerkelijk begonnen. De opleiding zelf duurt 2 jaar, maar dan mag de Formule Ford-coureur ook in de cockpit van een vliegtuig plaatsnemen. “De eerste 9 maanden zijn voornamelijk theorie, daarna begin ik pas met vliegen. Eerst moet ik 60 vlieguren maken met een propellorvliegtuig. Vervolgens ga ik een half jaar naar Amerika, een tweedaagse opleiding in een stuntvliegtuig, zoals bijvoorbeeld ook bij de Red Bill Air Show wordt gebruikt, is ook onderdeel van de opleiding. Het praktische gedeelte is zeer uitgebreid, ik zal veel vlieguren moeten maken, zowel in simulators als in echte vliegtuigen. Daar kijk ik erg naar uit.”

480_swinkels_blij_7631

Niet gegarandeerd
Wanneer alles volgens plan verloopt zal Swinkels in 2013 zijn vliegbrevet halen. Maar ook dan zal hij geduld moeten opbrengen, want een directe baan als piloot is niet gegarandeerd. “De laatste jaren is het personeelsbestand van de KLM geslonken door de economische situatie, dat zal iedereen duidelijk zijn. Maar er zijn inmiddels 350 afgestudeerde piloten klaar die staan te trappelen om te gaan vliegen. De verwachting is wel dat de wachttijd zal verkorten, want sinds februari is er weer groei. Eerst de opleiding maar afmaken. Het is een flinke dobber, maar ik ga voor de volle 100% voor het vliegen.”

Racen en vliegen
Op de vraag of er veel overeenkomsten zijn tussen racen en vliegen antwoordt de racende vliegenier bevestigend. “In beide situaties krijg je te maken met omstandigheden die je niet voor de volle 100% onder controle hebt en waar je dus juist naar moet handelen. Je moet in staat zijn te presteren onder druk en echt de knop kunnen omzetten, niet denken maar doen. Daarom is het van belang dat je voorbereiding optimaal is en je altijd rustig blijft, wat er ook gebeurt.”

480_swinkels_zij_1455

Gemiste kwalificatie
Tijdens de Pinksterraces blijkt al direct dat de keuze voor de opleiding consequenties heeft voor het racen in de Dutch Formula Ford. Jack moet de kwalificatie op vrijdag missen en zal dus alle drie de races vanaf achteraan moeten starten. Dat hij zich toch in de voorhoede weet te melden en zelfs een podiumplek bereikt zegt veel over de gedrevenheid van de aspirant piloot. Op dit moment vliegt hij over de baan, binnenkort is hij in de wolken. Letterlijk en figuurlijk.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet