Algemeen

Dragracing: Geen loon naar werken voor Pro Dutch Racing in Zweden

joosten_t_1

De tweede wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Pro Modified in het Zweedse Tierp heeft voor Pro Dutch Racing niet het succes gebracht waar het naar op weg leek en op basis van zijn inzet ook verdiende. Na de eerste kwalificatie-dag stond de Pro Dutch Racing Camaro op een keurige negende plaats en leek klaar voor een topklassering. Een nachtelijk motorreparatie gooide echter roet in het eten waarna Robert Joosten zijn tijd niet meer kon verbeteren en net buiten de eliminaties viel. “De crew heeft super gewerkt en de auto doet precies wat we willen maar op de allesbeslissende tweede kwalificatie-dag zat het net even tegen en dan sta je er in dit extreem competitieve veld meteen naast”, aldus Robert Joosten.

Tekst: p.r.
Foto’s: Remco Scheelings

De tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing werd verreden op het splinternieuwe en zeer fraaie dragrace-complex Tierp Arena, een kleine honderd kilometer boven Stockholm. Bij de eerste aanblik was iedereen, zelfs de aanwezige Amerikanen, diep onder de indruk en de bewondering voor wat de Zweden binnen een jaar in Tierp uit de grond hebben gestampt werd gedurende het weekend alleen maar groter. Tierp Arena brengt het Europese dragracen naar een Amerikaans niveau.

joosten_t_2

Pro Modified, de klasse waarin Robert Joosten met zijn Pro Dutch Racing Camaro aan de start komt was met 29 deelnemers ook op Tierp Arena weer de grootste en naar al snel bleek meest competitieve klasse. De eerste kwalificatierun leverde voor Robert Joosten meteen een uitstekende 6,44 seconden op terwijl de Pro Dutch Camaro zich in de tweede run met maar liefst 0,2 seconden verbeterde en een 6,24 seconden op het scorebord toverde. Daarmee stond Robert Joosten na de eerste kwalificatie-dag op een keurige negende plaats. Alle problemen waren opgelost en aangezien de runs er ‘rustig’ uitzagen leek een snellere tijd en een topklassering op dag twee zeker tot de mogelijkheden te behoren. Helaas was de harde realiteit anders. “Geen idee waarom maar in de tweede run is een drijfstang door het blok gekomen. Omdat de baan bij de eerste run nog niet 100% was zijn we begonnen met de Santa Pod-afstelling, dus heel voorzichtig, maar desondanks toch meteen een 6,44. De tweede run hebben we er ietsje bijgezet en de auto doet precies wat ze willen waardoor er meteen een 6,24 op de klokken kwam. In de hele set-up zit nog een ruime marge en wat er dus gebeurd is weet ik niet, ik heb niets gemerkt. Pas terug in de pits zagen we het gat in het blok”, aldus een teleurgestelde Robert Joosten.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet