Algemeen

Dragracing: Velocity Racing trotseert regen in Drachten

scheppers_1

Velocity Racing kwam afgelopen weekend voor het eerst dit seizoen in competitieverband in actie tijdens AutoMotoShow op de Dragstrip Drachten, de eerste wedstrijd meetellend voor het Open Nederlands Kampioenschap Drag Racing. Jan Scheppers en zijn Velocity Racing Chevy Pick up kwamen daarbij uit in de sterk bezette Super Pro ET klasse. In de kwalificaties reed Jan Scheppers de zesde tijd waarbij er zelfs nog meer in had gezeten. Helaas gooide het slechte weer roet in het eten waardoor de eliminaties van zondag geheel moesten worden afgelast.

Tekst: p.r. en Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

Na een lange winter en minstens zo lang voorjaar waarbij Jan Scheppers tijdens American Sunday met zijn burn out demo op Circuit Park Zandvoort 12.000 man op de banken kreeg, was het moment voor Velocity Racing eindelijk daar om voor het echte werk richting ‘het snelste stuk asfalt van Nederland’ te gaan. Van 17 tot en met 19 juni stond op de Dragstrip Drachten met AutoMotoShow de eerste wedstrijd van het Open Nederlands Kampioenschap Drag Racing op het programma. Met als nieuwe promotor XpoEvents/Arjan Oosterveer waren er veel nieuwe plannen en hopelijk gaat de dragrace-sport daarmee een gezonde toekomst tegemoet.

scheppers_2

De weersvoorspellingen beloofden helaas niet veel goeds maar desondanks reed het team van Velocity Racing met heel veel zin richting Drachten. Daar aangekomen openden de hemelpoorten zich voor het eerst en helaas niet voor het laatst. Omdat de wedstrijd tevens meetelde voor de Duitse Super Pro ET Challenge waren er ook veel rijders uit Duitsland en zelfs Denemarken naar Drachten gekomen waardoor de klasse Super Pro ET waarin Jan Scheppers uitkomt van alle klassen de meeste deelnemers had. De technische keuring leverde voor de Bowtie Bullet van Velocity Racing geen problemen op. Afgelopen winter is de Chevy weer helemaal opnieuw opgebouwd en zijn er weer een aantal verbeteringen aangebracht. Omdat Jan Scheppers met ingang van dit seizoen een HANS veiligheidssysteem draagt en daardoor zijn hoofd minder goed kan draaien, moesten er diverse belangrijke schakelaars worden verplaatst. Het in één oogopslag kunnen zien en bereiken van alle belangrijke schakelaars is immers essentieel.

scheppers_3

De eerst run op vrijdag was zonder lachgas, een standaard ritueel bij Velocity Racing omdat deze run gebruikt wordt om de grip van de baan te checken en te kijken hoe de auto aanvoelt. Tijdens deze run trok Jan Scheppers een rood licht maar voelde de Bowtie goed als altijd. De grip van de baan liet nog wat te wensen over en het leek of de hobbel op 150 meter op de linkerbaan groter was dan vorig jaar. Bij het overschakelen naar de tweede versnelling kreeg de Chevy wielspin. De rest van de run verliep goed ondanks dat Jan Scheppers flink aan de slag moest om de Pick up in het rechte spoor te houden. Uiteindelijk rolde er een lage 8,6 seconden-run uit de bus. Omdat de baan door de lage temperaturen en korte preparatietijd niet veel beter leek te worden werd besloten om ook de volgende runs zonder lachgas te rijden. Deze runs leverden tijden van in de 8,5 seconden op en daarmee stond Jan Scheppers als vijfde gekwalificeerd. Na elke run werden de data uitvoerig bestudeerd en een nieuwe indextijd bepaald. Voor de vierde run op vrijdag had het team een super scherpe indextijd vastgesteld die zelfs in het startvak nog werd aangepast aan de weersomstandigheden. Helaas werd die vierde run door het bereiken van de deadline in het tijdschema niet meer verreden, maar Velocity Racing en de Bowtie Bullet waren er klaar voor om de topdrie in te duiken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet