BTCS

BTCS: Volvo wint 12 U Spa



Als derde op het podium vonden we het trio Stéveny-de Radiguès-Lefort in de KIA die eveneens een schitterende prestatie hebben afgeleverd: “Een klein incident heeft ons veel tijd gekost, met name één van de hydraulische krikjes is in het begin van de race afgebroken en dus moesten we iedere maal de krik gebruiken bij de pitstops. Uiteraard komt er dan nog eens bij dat het weer wispelturig was en dus verloren we extra tijd door de vele bandenwissels. Voeg daar nog een klein benzinelek bij en dan weet je dat dit een hard bevochten bronzen medaille is geworden.”

Drie silhouettes van drie verschillende merken op de eerste drie plaatsen: het geeft meteen aan hoe evenwichtig het plateau in BTCS wel is. Op de vierde plaats vinden we de tweede Renault, het exemplaar van Richard-Viron-Bordet, voor de Audi A4 van Maillet-Dubois-De Keijser die knap zesde algemeen werd. Twee plaatsen lager treffen we de Renault van Lémeret-Mondron-Schroyen aan, slachtoffer halverwege de race van een aanrijding met de zusterwagen van Laurent Richard, tijdens een safety car periode... De gele Renault verloor door een kleine onoplettendheid alle kansen op een topklassering.

In de uitslag rest er ons nog één van de beide Jaguar, met name het exemplaar van Franchi-Vannerum, dat na diverse problemen toch het einde haalde. De prachtige XF daarentegen, verliet de scène op een brutale manier, nadat na goed 45 minuten wedstrijd, Jérôme Thiry – op dat ogenblik leider in de race - aan Blanchimont hard in aanraking kwam met de Renault van Pieter Verpoort. De West-Vlaming moest met de helikopter naar het ziekenhuis CHU van Liège worden overgebracht. De laatste informatie aangaande zijn toestand is echter geruststellend. Pieter is bij bewustzijn en liet de organisatie weten wel veel pijn te hebben en zich niets meer van het ongeval te herinneren, maar nu al zijn revalidatie te denken.

T3: en toe was er nog één…
In tegenstelling tot wat de voorbeschouwingen voorspelden, hebben de wagens in T3 geen rol van betekenis vooraan kunnen spelen, op echter één grote uitzondering na: de BMW M3 E90 van Qvick-Vanbellingen-Maes, 5de na een schitterende race van het team uit Oostende.

“We hebben in de beginfase twee ronden verloren met een bougie die nat geworden was, dat is ook alles. Anderzijds waren de wagens uit S1 veel betrouwbaarder dan gedacht en dat misschien mede door het frisse en natte weer dat de mechaniek veel minder op de proef stelt”, analyseert Erik Qvick.

Een ander team uit het kamp van BMW dat zeker een vermelding verdient, is het Deense team Karamaba dat heel lang in de top-10 reed, alvorens terug te zakken, door een probleem met aandampende ruiten. De Denen werden toch nog tweede in T3, voor een derde BMW, de 1 Reeks van vader en de zonen Buffet. In de klasse voor de dieselwagens was de zege ook voor Munchen: de BMW 120d van Sluijs-De Vocht-Van Loo, won er voor de Amerikanen Briody-Prewitt-Lassally die door Cor Euser was ingeschreven. 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet