BTCS

BTCS: Volvo wint 12 U Spa

De weervoorspellers hadden het in de dagen voor de race over wisselend weer in de Ardennen op zaterdag en ze hebben zich niet vergist. De opeenvolging van soms hevige stortbuien en zonnige perioden, maakte de uithoudingsrace er zeker niet makkelijker op. De editie van de 12 Uur van Spa 2011 zal de annalen ingaan als de race die open bleef tot aan de finishvlag, met de grote geklopte van vorig jaar nu als grote winnaar, met name de Volvo S60 Silhouette.

Tekst en Foto's PR

btcs_2011-12h-u_spa-volvo_1
De Volvo S60 op weg naar zijn eerste Endurance zege.

Duel Volvo Renault tot het einde
Op minder dan 40 minuten van het einde bedroeg het verschil tussen de beide leiders minder dan een seconde. Vincent Radermecker (Volvo) en de achtervolgende Frédéric Bouvy (Renault) waren beide op zoek naar de zege. Fred Bouvy was echter op dat moment al over zijn maximum toegelaten rijtijd: “Maar we hadden zes ronden voorsprong op de dichtste achtervolgers en waren we buiten schot bij een eventuele bestraffing. Dus stuurden we Fred op pad om het de leiders moeilijk te maken en eventueel in de fout te jagen”, luidt de uitleg in de stand van de Renault. In de Volvo S60 had Vincent Radermecker al zijn ervaring nodig om op de verraderlijke natte piste stand te houden: “Ik had nog geen rijbeurt in het donker en op de natte piste afgewerkt en ik had drie ronden nodig om mijn ritme te vinden. Bovendien hadden we een defect licht vooraan en als de safety car voor de laatste maal de pitlane indook, zag ik eigenlijk als leider van het peloton te weinig. Ik was een prima mikpunt voor een jager...”

Naar gelang de finale vorderde, wisselde de voorsprong en slechts tijdens de laatste 15 minuten leek de Volvo zeker van de zege: “Ik nam bij het dubbelen zeker risico’s en stelde me geen vragen meer. Vergeet niet dat wij nog steeds de schaduw hadden van de finale van vorig jaar, waarin we in de voorlaatste ronde de zege aan onze neus zagen voorbij gaan. Ditmaal verliep alles wel naar wens, ondanks twee interventies van de safety car, waarbij onze kleine voorsprong telkens smolt als sneeuw voor de zon. De race was echter een schitterende ervaring en het hele team, samen met mijn teamgenoten Eric en Nico, heeft schitterend werk geleverd.”

Het verschil aan de finish bedroeg uiteindelijk 16 seconden (+ 5 strafronden voor de Mégane vanwege een rijtijd van 6u07, of 7 minuten meer dan toegelaten rijtijd voor Fred Bouvy). De regerende kampioenen doen met hun tweede plek echter geen slechte zaak in het kampioenschap, want zowel na 3 als 6 uur kwamen zij net als eerste door, voor de Volvo en ze scoren dus een hele hoop punten. De beide heren van de Mégane – zonder hun gelegenheidskompaan Geoffroy Horion te vergeten, die een schitterende terugkeer naar de BTCs maakte – mogen het vervolg van het seizoen met vertrouwen tegemoet zien.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet