Internationaal

Internationaal: Yannick de Brabander over WK KF1

15b41ec36d

Wackersdorf was vorig weekend het strijdtoneel voor het WK KF1 waarin Nyck de Vries oppermachtig was. De KZ1 klasse, reed er hun EK. De Belg Yannick de Brabander werd vice Europees Kampioen. De Brabander blikt voor Autosport.nl terug naar een fantastisch weekend. Hij begint zijn verhaal met: “wat een race!...” dat beloofd wat..

Foto:
CIK/KSP

“Donderdag en vrijdag waren er de officiële trainingen, ik moest één keer een motor inrijden en leerde ineens rustig de baan kennen. Terwijl ik vanaf de eerste sessie tot de laatste met dezelfde set banden had gereden, bleven ze gewoon mooi. Dat gaf al een mooi gevoel dus.”

“Zaterdag in de kwalificatie waren we opgedeeld in 2 groepen en ik zat in groep 2. De tijden van groep 1 zagen er redelijk haalbaar uit dus ik had een goed gevoel voor mijn kwalificatie, tot het lichtjes begon te regenen natuurlijk... De eerste ronden in kwalificatie groep 2 waren uiterst moeilijk maar in mijn laatste ronde kon ik toch nog net de pole position rijden van groep 2. Algemeen was ik 14de en dat dus dankzij de mindere weersomstandigheden.”

“Ik moest als negende starten in de eerste kwalificatie manche. Na 2 ronden werd ik van de baan geduwd door een andere rijder en ik kwam als voorlaatste de baan terug op. Ik begon meteen aan een inhaalrace; ik reed constant tussen de 0,3 en 0,6 seconden sneller dan de koplopers en hierdoor kon ik nog tot een 17de plaats terugkomen. Daar zagen we duidelijk dat de "snelheid" goed zat. Reeks 2 moest ik dan 10de starten en daar ben ik uiteindelijk als 4de binnengekomen en dat zonder enige risico te moeten nemen. Ook hier draaide ik de snelste wedstrijdronde.”

“Dat kwam dan uit op een 12de startplaats voor de prefinale wat dus zeker een podium nog niet uitsloot. Het team vroeg me van rustig te blijven en te proberen rond de vijfde of zesde plaats te finishen, en dat deed ik dan ook zoals gevraagd. Natuurlijk veranderde hun vraag naar die finale toe.. In de vorige heats moest ik 5-6 man inhalen en nu volgens het team tijdens de finale ook dus. In de opwarmingsronde voelde de motor en kart direct goed aan en wist ik dat ik deze kans moest grijpen, ik had een redelijke start en won een positie tijdens de start en kwam op een vijfde plek terecht na ronde 1. Er werd constant gewisseld van posities onder de eerste zes rijders en steeds meer rijders moesten af haken naar het einde van de race toe.”

“Ongeveer half wedstrijd toen ik met mijn landgenoot streed om plek 3 haakten we zijdelings in mekaar en we verloren beiden wel 2 seconden op de leiders van de race terwijl Jeremy Iglesias hier van kon profiteren en ons beide terug inhaalden. Even later kon ik Jeremy terug inhalen en op naar die 2de plek die toen nog in de macht was van Armand Convers. Toen ik bij Convers aankwam begon hij heel verdedigend te rijden en hij liet "nergens" plaats, Althans dat dacht hij. ik heb 6/7 ronden zijn rijstijl moeten bestuderen voor ik een fout zag waar ik hem kon verslagen, Laatste bocht voor het rechte stuk op te gaan! Ik plande mijn aanval en in de voorlaatste ronde van de race kon ik hem eindelijk inhalen, waarop ik vervolgens 15 meter los reed in de laatste ronde en zo met een mooie vice titel naar huis kon. Zowel ik als het team waren zeer tevreden van de race en ook van het hele weekend! We hebben laten zien dat we met dit opkomend merk van kart ook vooraan kunnen rijden. Zowel ik als mijn teamgenoot Antonio Piccioni draaide in de finale exact dezelfde snelste tijd en dat wilt zeggen dat het materiaal gewoon competitief is. We hebben op de basis van ons podium in Portimao Wsk verder gewerkt en het werpt zijn vruchten af! Ik Vermoed moest ik iets meer geluk hebben gehad in de kwalificatie dat we misschien wel deze wedstrijd hadden kunnen winnen.”

“Ik kijk nu al uit naar volgende wedstrijd over 2 weken, het WSK in La Conca. Verder heb ik nog dit jaar enkele; ACI-CSAI, WSK, World cup in Genk en Monaco kart cup op het programma en hoop hierbij Formula K weer bovenaan te kunnen zetten!”

Ik wil hierbij iedereen bedanken om mij te steunen,
Familie en vrienden,
Formula-K Italië,
Tec-sav (Yannick)
en mijn monteur Massimo!

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet