Dutch GT4

Dutch GT4: Simon Knap wint hoofdrace na tal van straffen


Na de eerste ronde leidt Huisman voor Knap, Lammers, Freebird, Bleekemolen, Retera en Van Genderen. In de eerste ronde is er bij het uitkomen van het Scheivlak een zware crash van Alex van ’t Hof in de nummer 21-Camaro. Erik Bruynooghe in de Cosmo-Porsche tikt de Camaro aan, die daardoor in de rondte gaat, de bandenstapels raakt en vervolgens en een drieënhalve salto maakt. De flink gehavende auto komt ondersteboven tot stilstand. Van ’t Hof kan ongedeerd uitstappen en wordt deskundig opgevangen door het medisch personeel.

480_schade_koprol_1848

480_safety_car_Klaas-3205

Race vrijgegeven, pitstopvenster geopend

Uiteraard komt daarna direct de safety-car in actie. De Suzuki vangt het veld bij het begin van de tweede ronde op het rechte stuk op. Aan het einde van ronde zeven wordt de race weer vrijgegeven en tezelfdertijd is het pitstopvenster geopend. Daarvan maken de meeste teams direct gebruik door hun auto’s te laten binnenkomen. Huisman, Knap, Bleekemolen, Van Genderen, Bruynooghe en Kamphues rijden door, terwijl Lammers, Freebnird, Retera, Harkema, Griffioen en Pieter Christiaan van Oranje binnenkomen voor de pitstop en de rijderswissel.

Aan het einde van ronde acht komt Bruynooghe naar binnen, terwijl vooraan in het veld Simon Knap zienderogen inloopt op Duncan Huisman. Bleekemolen wordt even opgehouden door mensen die net de pitstraat uitkomen. Huisman rijdt aan het eind van ronde negen de pits in. Ook Van Genderen en Kamphues komt binnen. In de tiende ronde volgen de pitstops van Simon Knap en Jeroen Bleekemolen, waarmee alle teams hun stops hebben afgewerkt. Simon Knap komt net achter Ricardo van der Ende weer de baan op en daarmee rijdt de Racing Team Holland/Ekris-BMW ook na de stops aan de leiding. Bastiaans, die inmiddels in de HTC-Porsche zit, haalt Peter van der Kolk in de Corvette in.

480_bleek_groep_01821

Na de pitstops is de stand in ronde 12 als volgt: Van der Ende leidt, voor Knap, Bastiaans, Van der Kolk, Euser, Verheul, Zumbrink, van Beuren, Braams, Bernhard van Oranje, Stox en Nieuwenhuis. Een ronde later pakt Euser de vierde plaats ten koste van Van der Kolk. Vooraan in het veld rijdt Knap op de tweede plaats twee tienden van een seconde per ronde sneller dan Van der Ende, maar zijn achterstand op de oranje BMW bedraagt 1,7 seconden. Ondertussen komt het bericht van de wedstrijdleiding dat de auto’s met het nummer 1 (Bastiaans/Lammers) en 50 (Huisman/Van der Ende) ‘under investigation’ zijn.

480_bastiaans_bart_1917
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet