IndyCar

Indycar: Dario Franchitti en Will Power winnen in Texas

De Firestone Twin 275s leverden voor de teams van Ganassi en Penske een overwinning op. Will Power boekte voor het team van Roger Penske zijn allereerste oval overwinning. Dario Franchitti won de eerste Firestone Twin 275 maar eindigde in de twee race als zevende.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Honda Racing USA

2011_franchitti_power_texas
De tweede loterijwedstrijd op de Texas Motor Speedway had een cowboy-element, maar
de rijders gedroegen er zich niet naar. Franchitti won de eerste race, maar verloor de
tweede. Will Power deed goede zaken in Texas.

Zeges voor Franchitti en Power in Texas
Dario Franchitti won het eerste gedeelte van de Firestone Twin 275s in Texas maar was allerminst te spreken over de manier waarop zijn zevende plaats in de tweede wedstrijd tot stand kwam. Voor de tweede wedstrijd werd de grid d.m.v. loting vastgesteld. Dario Franchitti noemde de tweede wedstrijd dan ook openlijk lariekoek. Franchitti: “Racen betekent moed en bedrevenheid. De tweede wedstrijd was gewoon een loterij en voor het team van Ganassi een “worst-case” scenario. Doordat Will Power de eerste startplek trok, had hij geluk. Ik hoop niet dat wij hierdoor de titelstrijd straks zullen verliezen.”

Will Power was het gedeeltelijk met Dario Franchitti eens dat het wedstrijdformaat toch wel enigszins onfair was. Maar ook voor iedereen die voor de titelstrijd in aanmerking komt. Will Power: “Dit geeft natuurlijk enorm veel zelfvertrouwen.Vorig jaar wisten we al dat we er toe in staat waren, maar nu weten mijn monteurs dat we ook op ovals kunnen winnen. En dit is hetgeen wat je voor een kampioenschap nodig hebt. Franchitti’s teamgenoot Scott Dixon eindigde in beide wedstrijden als tweede. In de tweede wedstrijd reed hij zelfs vanuit een 18e startplek naar een tweede plaats. Scott Dixon: “Voor een publiciteitsstunt zoals dit zouden ze eigenlijk extra punten moeten geven voor elke auto die je inhaalt”

Rijders gebruikten hun verstand
Het loterijaspect in de tweede wedstrijd vergrootte de kans op een gigacrash aanmerkelijk. Die bleef gelukkig had. Er was slechts één neutralisatie voor een incident tussen Wade Cunningham, en Charlie Kimball. Dario Franchitti: “Ik weet zeker dat iemand hierop veel geld heeft ingezet en zwaar verloren heeft. Het was een gelukje. Maar veel rijders reden tot aan de limiet en niet erover heen. Ik denk dat alle Indycar-rijders zich toch wel in een moeilijke situatie bevonden. Maar ik denk dat wij het allemaal fantastisch gedaan hebben.”

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet