Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Audi pakt tiende Le Mans-zege


Druiven zuur voor Peugeot
Voor Peugeot waren de druiven zuur: na de blamage van vorig jaar kwamen dit jaar weliswaar alledrie de nieuwe 908’s aan de finish, evenals de 908 HDI-FAP van het Oreca-team, maar dat sportdirecteur Olivier Quesnel wel even moest slikken, was begrijpelijk, want een tweede plaats heeft toch ook iets van een teleurstelling. Ook het winnen van de ‘Michelin X-Challenge’ door het Peugeot-team Wurz/Gené/Davidson zal de pijn in Sochaux nauwelijks verzachten…

480_bleekemolen

Achter de fabrieks-Audi’s en Peugeots en de Oreca-Peugeot maakte het Rebellion-team de verwachtingen volledig waar door met Jeroen Bleekemolen, Neel Jani en Nicolas Prost als best geklasseerde team met een benzine-auto te eindigen. Daarmee leverde ook Jeroen Bleekemolen bij zijn eerste LMP1-optreden tijdens de 24 Uur van Le Mans een meer dan keurige prestatie. “Ik ben heel tevreden, het ging eigenlijk allemaal goed”, sprak hij, alvorens per auto de reis naar Zandvoort te aanvaarden, waar hij morgen start in het HTC Dutch GT4 Championship.


lemans11-53
Ook het Belgische Kronos-VDS-team, dat pas te elfder ure een startbewijs voor Le Mans kreeg na het terugtrekken van de HPD-auto, leverde een uitstekende prestatie door met Vanina Ickx, Bas Leinders en Maxime Martin in de Lola-Aston Martin als zevende overall te eindigen.

In de LMP2-klasse ging de overwinning naar de nummer 41-Greaves Motorsport-Zytek-Nissan met Karim Ojjeh. Tom Kimber-Smith en Olivier Lombard. Zelfs een excursie van Kimber-Smith in de grindbak, zo’n twee uur voor het einde, bracht de klassezege niet meer in gevaar. De tweede plaats was voor de Signatech-Nissan van Franck Mailleux, Lucas Ordonez (die uit een Playstation-competitie komt!) en Soheil Ayari, gevolgd door de Level 5-Lola Coupé van Scott Tucker, Christophe Bouchut en Joao Barbosa.

110612_lemans_lagen_finish
Jaap van Lagen komt over de finish na zijn Le Mans-racepremière

480_chevrolet-corvette-nr-73

In de GTE-Pro-klasse ging de overwinning na een spannende strijd in de slotfase toch nog naar het Corvette-trio van Olivier Beretta, Tommy Milner en Antonio Garcia. Ze wisten in de laatste uren van de race de AF Corse-Ferrari van Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni en Toni Vilander te verslaan. De derde plaats in de klasse was voor de BMW van Andy Priaulx, Dirk Müller en Joey Hand.

480_x4m_press_lm2011_4
Xavier Maassen

Jaap van Lagen eindigde samen met zijn Prospeed-teamgenoten Marc Goossens en Marco Holzer als achtste in de klasse, één plaats voor Xavier Maassen, Rob Bell en Tim Sugden in de JMW-Dunlop-Ferrari. Voor Corvette was er bovendien een klassezege in de GTE-Am-klasse dankzij Patrick Bornhauser, Julien Canal en Gabriele Gardel met de auto van het Franse Larbre-team.

Uitslag:
1. Fässler/Lotterer/Treluyer, Audi R18 TDI, 355 r. i n 24.02,21;525
2. Lamy/Bourdais/Pagenaud, Peugeot 908, op 13,854
3. Montagny/Sarrazin/Minassian, Peugeot 908, op 2 ronden
4. Gené/Wurz/Davidson, Peugeot 908, op 4 ronden
5. Lapierre/Duval/Panis, Peugeot 908 HDI FAP, op 16 ronden
6. Jani/Prost/Bleekemolen, Rebellion-Lola-Toyota, op 17 ronden
7. Ickx/Martin/Leinders, Lola-Aston Martin, op 27 ronden
8. Ojjeh/Lombard/Kimber-Smith, Zytek-Nissan, op 29 ronden (1e LMP2)
11. Garcia/Milner/Beretta, Corvette, op 41 ronden (1e GTE-Pro)
23. Goossens/Holzer/Van Lagen, Porsche 911 GT3 RSR, op 62 ronden (8e GTE-Pro)
24. Bell/Sugden/Maassen, Ferrari 458 Italia, op 65 ronden (9e GTE-Pro)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet