Toerwagen Diesel Cup

TDC: Jeroen Dik na spannend slot winnaar eerste race Toerwagen Diesel Cup

20110611_tdc

Jeroen Dik heeft tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces de eerste wedstrijd van de Toerwagen Diesel Cup gewonnen. De rijder met de Volkswagen Golf 5 startte vanaf plaats tien, maar vocht zich op Circuit Park Zandvoort geleidelijk naar voren. In de slotfase passeerde hij de BMW 120d-equipe Marcel van Leen en Ron Swart die lange tijd op de zege afkoersten. “Dit had ik nooit verwacht. Een geweldige inhaalrace”, aldus Dik. Bas Baars en Marcel Roeleveld maakten met de Volvo C30 D5 het podium compleet.

Tekst en foto's: PR

Van Leen en Swart, die na de koprol tijdens de Kruidvat Gillette Paasraces hun BMW succesvol hadden opgelapt, kenden een goede start vanaf de tweede plaats. Het duo dook als leider de Tarzanbocht in en bouwde direct een kleine voorsprong op. Daarachter ontstonden diverse gevechten waarbij zes equipes voor de tweede plaats streden.

Inhaalrace
Onder hen bevond zich de uiteindelijke winnaar Jeroen Dik, maar ook het snelle tweetal Maik Barten en Marcel Nooren. Het duo met de BMW 123d coupe kwam met de start weliswaar slecht weg, maar de coureurs bewezen hun snelheid door zich meerdere keren rap door het deelnemersveld te bewegen. Iets té rap, want vanwege het overschrijden van de referentietijd van 2:05 minuut kregen zij al vroeg in de wedstrijd een drive through penalty opgelegd.

Dik kende een moeilijke kwalificatie en vertrok vanaf de tiende plaats. De snelle Golf-rijder verschalkte geleidelijk zijn tegenstanders en was na de verplichte pitstop opgeklommen naar de tweede positie, voor de Volvo-equipe Baars en Roeleveld die vanaf pole position waren vertrokken.

480_crash_morien-pinkster-zaterdag-2011-368
Foto: Erik Allis

480_crash_bmw_pinkster-zaterdag-2011-377
Foto: Erik Allis

De Golf van eq. Morien/De Groot komt in aanraking met de BMW van eq. Henri en Bart van Os.
De BMW schiet hard de banden van de Tarzanbocht in.

Spannend slot
De Volkswagen van Dik en de Volvo van Roeleveld kwamen samen dichterbij het leidende duo Van Leen en Swart. Met nog een kwartier te gaan werd de slotfase van de wedstrijd enorm spannend. Dik drong aan en passeerde Van Leen in de Tarzanbocht. Niet veel later vond ook Roeleveld een weg langs de BMW. Swart en Van Leen konden het spoor van de eerste twee volgen en passeerden als derde de finishlijn. Omdat Baars en Roeleveld vijftien seconden straf kregen opgelegd, werden Swart en Van Leen toch nog als tweede geklasseerd, voor de Volvo-equipe.

“De champagne smaakt erg goed”, zegt Marcel van Leen die tijdens de Paasraces een koprol maakte. “De auto had na Pasen wat schade, maar dat was geen probleem voor deze wedstrijd. We zijn erg blij. De auto is goed en we zijn blij met de referentietijd. Daardoor blijft het veld dicht bij elkaar.” Teamgenoot Ron Swart vult aan: “Dit is de bevestiging dat de auto en wij goed genoeg zijn.”

“Eigenlijk moeten we blij zijn met de derde plek, maar toch ben ik teleurgesteld. We hadden moeten winnen”, stelt Marcel Roeleveld teleurgesteld. Hij legt uit dat de Volvo juist met nieuwe banden erg snel is, maar door de referentietijd niet veel tijd kan winnen. “De auto is nu erg betrouwbaar en in de trainingen hebben we alles kunnen uitproberen. Dat geeft een goed gevoel voor maandag, dan hebben we een herkansing.”

“Ik had vooraf wel gehoopt op een podiumplaats, maar dit had ik niet verwacht”, spreekt winnaar Jeroen Dik tevreden. “Vaak bestaat mijn race uit een beetje strijden en daarna controleren, maar nu ben ik honderd minuten vol aan het racen geweest. Continu kon ik mensen inhalen, echt leuk.”

Daarachter knokten vijf duo’s voor de vierde plaats. Willem Cornelissen en Martin de Kleijn (BMW 123d) trokken uiteindelijk aan het langste eind en finishten voor Ferdinand Kool en Henry Zumbrink (BMW 120d). Barten en Nooren werden gediskwalificeerd vanwege het vijfmaal overschrijden van de referentietijd.

Maandag volgt de tweede race van de Toerwagen Diesel Cup, tijdens het vervolg van de Profile Tyrecenter Pinksterraces.

20110611a_tdc

Uitslag Profile Tyrecenter Pinksterraces 2011
Race 1 Toerwagen Diesel Cup:
1. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 5, 47 ronden in 1.40:18.813 (121,078 km/u),
2. Eq. van Leen / Swart, BMW 120d, op 2,728,
3. Eq. Roeleveld / Baars, Volvo C30 D5, op 15,400,
4. Eq. Cornelissen / de Kleijn, BMW 123d, op 19,604,
5. Eq. Kool / Zumbrink, BMW 120d, op 24,260,
6. Eq. Smeijsters / Gras, Seat Leon, op 32,472,
7. Eq. Zwart / Liesette Braams, BMW 123d, op 43,662,
8. Eq. Morien / de Groot, Volkswagen Golf 5, op 45,503,
9. Rob Severs, BMW 123d, op 1.01,448,
10. Martin + Cynthia Boezaart, BMW 123d coupe, op 1.22,855,
11. Eq. den Dekker / Charles, BMW 120d, op 1.23,849,
12. Eq. van der Vossen / Kleyheeg, BMW 123d, op 1 ronde,
13. Eq. van Rijswick, L’Ortye, BMW 120d, op 8 ronden.

Niet geklasseerd:
Eq. van der Kolk / Fridman, BMW 120d, op 9 ronden,
Eq. Henry + Bart van Os, BMW 320d, op 42 ronden,
Eq. Barten / Nooren, BMW 123d coupe, gediskwalificeerd.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet