Sportscars

Sportscars: Le Mans ontsnapt aan drama

110611_lemans_start_race
Start van de 79e editie van de 24 Heures du Mans

Op de dag af dat 56 jaar nadat op Le Mans een van de zwaarste ongevallen in de historie van de autosport plaatsvond, is de 24-uursrace ontsnapt aan opnieuw een zware catastrofe. Aan het einde van het eerste uur van de wedstrijd crashte Allan McNish in de Audi met startnummer 3 zwaar bij een mislukte poging, Anthony Beltoise in de nummer 58-Ferrari in de Dunlop-bocht in te halen. De Audi kwam in de grindbak terecht en sloeg daar over de kop, landde op de vangrail en dreigde zelfs achter de vangrail weer neer te komen, maar landde uiteindelijk toch in het grind. Allan McNish kon ongedeerd uitstappen, ook Beltoise kwam met de schrik vrij. Daarna volgde een safety-car-fase van bijna een uur.

Tekst: René de Boer
Foto's: Frits van Eldik




Zoals altijd werd er al direct vanaf het begin op het scherpst van de snede gestreden, waarbij met name de Peugeots en Audi’s aan de kop van het veld elkaar geen duimbreed toegaven. De nummer 2-Audi met Treluyer leidde aanvankelijk voor de nummer 1-Audi met Bernhard en de nummer 8-Peugeot met Sarrazin. Allan McNish had in de nummer 3-Audi het een paar ronden lang aan de stok met Franck Montagny in de nummer 8-Peugeot in de strijd om de derde plaats. In de zevende ronde slaagde de Schot er na meerdere pogingen eindelijk in om de Fransman te passeren.

In ronde 8 was Jan Lammers de eerste die binnenkwam voor een pitstop, de Audi’s 1 en 3 volgden een ronde later en de Audi nummer 2 volgde in ronde 10, evenals de nummer 8 als eerste van de Peugeots. De Aston Martin met het nummer 007 stond al in de derde ronde vast in de grindbak bij Indianapolis, maar kon met achterstand de strijd aanvankelijk voortzeten. De andere Aston Martin was met Adrian Fernandez aan het stuur al na twee ronden uit de strijd, nadat Fernandez de auto met technische problemen in de pits had geparkeerd. Vanwege een defecte pomp van de waterkoeling kon de auto niet meer verder rijden. Even later strandde de 009-Aston Martin met hetzelfde probleem, waarmee beide Aston Martins na vier ronden uit de race zijn...

110611_lemans_patrouille
De Patrouille de France vloog over het rechte stuk

Na het al gememoreerde ongeval met Allan McNish en Anthony Beltoise in ronde 15 was volgde er een safety-car-fase van een uur, waarin de vangrails moest worden gerepareerd. “Ik heb de Audi niet gezien, voelde alleen een enorme dreun”, verklaarde Beltoise naderhand. McNish werd ter controle naar het medisch centrum op het circuit gebracht, waar geen verwondingen werden vastgesteld. “Wellicht dat hij nog wel naar het ziekenhuis gaat voor een scan, want we willen ieder risico uitsluiten”, zei Audi-woordvoerder Martyn Pass.

Stand na twee uur
Na twee uur, toen de race weer werd vrijgegeven, reden de Audi’s nummer 2 en 1 op de eerste twee plaatsen, gevolgd door de twee fabrieks-Peugeots met de nummers 7 en 9, de Oreca-Peugeot met nummer 10, de nummer 8-fabrieks-Peugeot en de nummer 12-Rebellion met Jeroen Bleekemolen. De Hope-Oreca-Hybride met Jan Lammers staat in de pits en valt langzaam terug in het klassement, In de LMP2-klasse leidt de 42-Strakka-Racing-HPD voor de nummwe 41-Greaves-Zytek en de nummer 40 Race-Performance-Oreca. In de GT-klasse rijden de beide Corvettes op de eerste twee plaatsen. De Prospeed-Porsche met Jaap van Lagen is op de vierde plaats in de klasse de tweede Porsche. De JMW-Ferrari met Xavier Maassen is tiende in de klasse, Oscar Slingerland rijdt in de Lotus Evora op de 17e plek in de GTE-Pro-divisie.

110611_le_mans_run
De traditionele 'Le Mans-start' wordt tegenwoordig alleen nog maar voor de formatieronde toegepast

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet