WTCC

WTCC: Kostbare WK-punten voor BMW-coureur Tom Coronel

tom_coronel_-_hongarije_2


Tom Coronel wist tijdens de kwalificaties voor de zevende en achtste race van het Wereldkampioenschap voor Toerwagens (WTCC) op de Hungaroring in Boedapest (ruim 70.000 toeschouwers) de positieve verwachtingen volledig waar te maken. Hij kwalificeerde zich tot tweemaal toe als vierde en had daarmee een goede uitgangpositie voor beide races. Met uiteindelijk een prima vierde positie in Race 2, waarmee Tom in het kampioenschap is opgeschoven van de 8e naar de 6e plaats.

Tekst en foto's: PR

Na een sterke start werd hij in de eerste bocht door de Spaanse BMW-rijder Javier Villa buiten de baan gedrukt. Tom verloor vijf kostbare plaatsen. Posities die hij moeilijk kon terugwinnen op de bochtige baan. In de slotfase brak bij de ROAL Motorsport BMW 320 TC een V-snaar en om motorschade te voorkomen zette de Nederlander zijn bolide drie ronden voor het eind aan de kant. Race twee begon onder een dreigend wolkendek, maar op de - toen nog - droge baan kwam Tom Coronel vanuit stilstand als beste weg en pakte de leiding. Even later volgde een enorme regenbui die de baan omtoverde in een beek. Als op eieren reed de BMW-coureur verder, maar kon de snellere Gabriele Tarquini geen tegenstand bieden. Kort daarna volgde er een rode vlag. De race werd voor een minuut of twintig stilgelegd en hervat met twee ronden achter de Safety Car. Tom Coronel reed als tweede achter Tarquini, maar moest in die eerste drijfnatte ronden meerdere plekken prijsgeven aan de voorwielaangedreven auto’s . Uitval en straf van deelnemers voor hem brachten de ROAL Motorsport BMW terug in de Top 4 en dat betekende kostbare WK-punten die aan het totaal toegevoegd konden worden. In de WK-tussenstand klom Tom Coronel zelfs van de achtste naar de zesde plaats.

Na afloop van de races verklaarde Tom Coronel: “De kwalificatie was uiteindelijk erg goed. In het begin was het samen met de mannen van ROAL Motorsport wel even zoeken naar de juiste set-up voor de auto. Dat lukte prima en in de eerste kwalificatie pakte ik al snel een tweede tijd. Ik ben de pits ingereden om daar te kijken wat de rest deed. Wij wilden proberen op deze manier een setje banden uit te sparen. Best spannend hoor, wanneer je daar met nog drie minuten te gaan op een schermpje aan het kijken bent wat de anderen voor tijden neerzetten. Ik eindigde als zevende en in de omgekeerde startvolgorde betekende dat en mooie vierde startplaats.

tom_coronel_-_hongarije_1

Verder mocht ik aan de tweede kwalificatie meedoen. Daarin worden de startposities voor de andere race bepaald en is het zaak zo hard mogelijk te gaan. Ook hier werd ik vierde. Door nog wat te schroeven aan de auto hebben we geprobeerd nog iets meer grip op de achterwielen bij het uitaccelereren te krijgen. Iets dat in de warm-up nog eens is uitgetest om zo de definitieve afstelling te bepalen.

Bij de start van de eerste race ging alles goed. Alleen vergaloppeerde Villa zich, duwde mij naar buiten en voor ik weer op de baan was lag ik op een negende plaats. Een tijd lang reed ik achter Darryl O’Young, die later aan de kant ging vanwege een drive-through penalty. Ik reed op een achtste plaats toen een V-snaar brak. De watertemperatuur liep op en om schade te voorkomen heb ik de motor uitgezet. Balen, want er hadden zeker punten in deze race gezeten.



Race twee had ik echt een super start, kriskraste langs de mannen voor mij en zag voor de eerste bocht Norbert Michelisz aan de binnenkant aan komen stormen. Hij raakte meerdere mensen, maar ik kwam er goed tussenuit en reed aan de leiding. Even later begon het keihard te regenen en volgde er een rode vlag situatie. Het was echt niet te doen. Op dat moment ben je met een achterwielaandrijver ook echt in het nadeel. Dat bleek ook na de herstart. De mannen met de voorwielaangedreven Chevy’s en SEAT’s hadden gewoon meer grip. In de race streed ik ook met Alain Menu. Hij haalde mij in, maar even later kwam ik sneller uit een bocht en reed naast hem. Hij stuurde in en wilde mij het gras op drukken. Volledig onnodig, want het was een breed recht stuk. Ik hield mijn lijn en hij stuurde in om er daarna af te vliegen. Ik ben daarvoor na afloop bij de sportcommissarissen geweest en zij waren het met mij eens dat ik er niets aan kon doen. Als hij gewoon rechtdoor was gereden was er niets aan de hand geweest. Nu viel hij uit met pak schade. In de resterende ronden was het zaak de auto op de snel drogende baan te houden en aan de finish te komen. Daarbij liep ik in op Dahlgren met de Volvo, die later ook voor een drive-through naar de pits moest. Ik lag vierde en kon met slim rijden de twee man achter mij op hun plaats houden. Het is gelukt belangrijke punten te scoren en zo sta ik nu weer zesde in het kampioenschap. Wat ik tot slot nog wel even kwijt wil is dat het publiek hier echt top was. Dat enthousiasme van die mensen en de het grote aantal, echt niet normaal en goed voor het WTCC.”

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet