Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Superleague Formula

Superleague Formula: Robert Doornbos snelste Nederlander in Assen

gommendy_web

Hoewel Yelmer Buurman bijna de gehele tijd de snelste van alle 14 (!) Superleague Formula-deelnemers is geweest, is Robert Doornbos de beste landgenoot op de startgrid. Hij staat vierde, Buurman achtste en Ho-Pin Tung elfde.

Tekst en foto's: Matthé IJzerman

Slechts 14 deelnemers en de meeste werden amper een paar dagen voor de eerste trainingsdag vastgelegd. Zo ook Ho-Pin Tung, die koud terug uit Indianapolis een telefoontje kreeg om China te vertegenwoordigen. Onze Nederlandse Chinees vond de ’one-off’ een prima plan, tot aan de kwalificaties. Daarin moest hij maar liefst 3 seconden toegeven. “De wegligging klopt van geen kant. Dat hebben ze bij dit team (Emilio de Villota, red.) niet goed voor elkaar. Het is zo waardeloos dat ik het liefst nu meteen mijn boeltje zou inpakken”, mopperde de toch altijd positief ingestelde China-vertegenwoordiger, die fysiek geen enkele last heeft van zijn zware crash in de kwalificaties voor de Indy 500. Wat hij in de loop van dit jaar gaat rijden staat nog in de sterren geschreven. “Ze zijn in Amerika heel enthousiast over me en het team is sponsoring aan het zoeken om me daar meer races te laten rijden. Ik laat het maar een beetje over me heen komen en wacht rustig af”.

rd3_web

Eenmalig voor Oranje
Ook Robert Doornbos zit in Assen voor een eenmalig optreden en voor hem is de toekomst al evenzeer duister, althans wat het autoracen betreft. “Ik ben nu aan het trainen voor de triatlon want ik moet mijn adrenaline toch op de een of andere manier uit mijn lijf zien te krijgen”, geeft de Rotterdammer te kennen. Hij rijdt in Assen met de tweede auto met oranje accenten, waarvan de inzet onder andere is mogelijk gemaakt door organisator Lee van Dam. Die heeft Gamma bouwmarkten als sponsor binnen gehaald en dat prijkt op Doornbos’ auto, die wordt gerund door Atech. Daar reed Yelmer Buurman vorig jaar en dat is een goed team. Doornbos kwam als vierde uit zijn kwalificatiegroep, op een halve seconde van Buurman. Maar waar die in de kwartfinale ten onder ging, stootte Doornbos door naar de halve finale, nadat hij Neel Jani had verslagen. In die halve finale moest hij echter eentiende toegeven op de voor Nieuw-Zeeland rijdende Earl Bamber. Die op zijn beurt in de finale het onderspit dolf tegen Tristan Gommendy.

y4_web

Remprobleem voor Buurman
Yelmer Buurman was in de eerste vrije training veruit de snelste geweest maar een kleine aanpassing van de wagenafstelling weerhield hem van een herhaling in de tweede sessie. Hij werd derde achter Andy Soucek en Robert Doornbos. In zijn kwalificatiegroep was de PSV-coureur weer heer en meester: tweetiende sneller dan Earl Bamber. Daarmee klasseerde hij zich als eerste voor de shoot-outs. Helaas was de kwartfinale al meteen het eindstation voor hem, toen hij in bocht 2 iets te ver doorschoot en op het vuile baangedeelte terecht kwam. “Ik had in de groepkwalificatie al problemen met mijn remmen en dat werd in die shoot-out erger. Daardoor schoot ik iets door”.

Op naar 18 auto’s
Met slechts 14 auto’s is de start van het seizoen bijzonder mager. Daar komt nog eens bij dat er maar zes voetbalclubs zijn over gebleven, PSV, RSC Anderlecht, Girondins de Bordeaux, Galatasaray, Atletico Madrid en nieuwkomer Spartak Praag. Oorspronkelijk hadden de clubs zich volgens Robin Webb, de racedirecteur van de Superleague organisatie, voor 5 jaar contractueel vastgelegd. “Maar ja, autosport en contracten. Dan weet je het wel”, verzucht Webb. Voor de ontbrekende clubs in de plaats zijn 7 landenauto’s gekomen, Nederland (eenmalig voor Assen), Luxemburg, Engeland, Australië, Nieuw-Zeeland, Brazilië, Japan en China. Dat er zoveel zijn afgevallen wijt Robin Webb, deels aan de Nederlandse pers. “Er is in de Nederlandse autosportpers geschreven dat de race op Assen niet door zou gaan. Daarop heeft GU Racing zich bijvoorbeeld terug getrokken. (GU Racing was vorig jaar erg sterk met de voor FC Basel rijdende Max Wissel, red.). Dat heeft het er voor ons zeker niet gemakkelijker op gemaakt om een goed startveld te krijgen. Aan de andere kant hebben we nu serieuze verzoeken uit China en Japan liggen. En daar gaat het ons wel om: kapitaalkrachtige partners, die in onze competitie willen investeren”. Bij nader inzien nuanceerde de Engelsman overigens zijn vingerwijzing richting de Nederlandse pers: “Die beschuldigingen vonden plaats op Facebook en Twitter”. En over de nabije toekomst: “Ik reken er op dat we op korte termijn naar de 18 auto’s gaan en dan hebben we in ieder geval weer een heel gezond startveld”, voorspelt Webber.

Startopstelling
1. Tristan Gommendy - Girondins de Bordeaux Frankrijk
2. Earl Bamber - Nieuw-Zeeland
3. Robert Doornbos – Nederland
4. Antonio Pizzonia – Brazilië
5. Frederic Vervisch – Luxemburg
6. Andy Soucek – Galatasaray Turkijë
7. Neel Jani - RSC Anderlecht
8. Yelmer Buurman – PSV
9. Craig Dolby – Engeland
10. John Martin – Australië
11. Ho-Pin Tung – China
12. Filip Salaquarda – Tsjechië
13. Maria de Villota - Atletico Madrid Spanje
14. Duncan Tappy – Japan
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet