Supercar Challenge

DSC: Gebroeders Monster pakken op Assen tweede overwinning


Om de koppositie ontstond daarna een spannend gevecht tussen Mark van der Aa en Ferry Monster. De RIWAL Seat Leon SuperCopa van de gebroeders Monster leek sneller in de bochten, maar op de rechte stukken hield de BMW 1-serie telkens toch zijn mannetje. Ferry Monster deed dan ook verwoede pogingen om voorbij te gaan aan de BMW van Van der Aa, maar werd bij het uitkomen van de bocht telkens weer verslagen door Van der Aa.

110604_herber1

Achter het tweetal had Laurens Meijer moeten lossen en moest hij zelfs zijn derde positie gaan verdedigen. Het lukte Meijer niet om die derde positie vast te houden, want zowel Marco Poland als Nick Aerts slaagden erin om aan de Saker voorbij te gaan. Achter Meijer was Marcel Norbart opgeklommen naar positie zes, maar turboproblemen zorgen ervoor dat Norbart in het tweede gedeelte van de wedstrijd niet verder naar voren kon rijden.

110604_poland1


Na de pitstops was Koen Bogaerts, die het stuur had overgenomen van Mark van der Aa, teruggevallen tot achter André de Vries. De Vries had na de pitstops het stuur overgenomen van Marco Poland en noteerde meteen snelle rondetijden. Door de resultaatseconden waren Nick Aerts en Bob Herber, die het stuur van de Saker over had genomen van Laurens Meijer, op de posities twee en drie komen te liggen. Robin Monster had door zijn geringe resultaatseconden inmiddels een voorsprong van bijna dertig seconden opgebouwd.

Nick Aerts kon zijn tweede positie niet verzilveren. Met nog twintig minuten op de klok moest Aerts namelijk zijn BRL met motorproblemen in de pitstraat parkeren. Ook Koen Bogaerts kreeg te kampen met technische problemen. Bogaerts was het gelukt om André de Vries, die in de Ramshoek achterliggers uit had moeten wijken en een ongeluk maar net kon voorkomen, voorbij te steken maar zag zijn tweede plek daarna aan het einde van het rechte stuk verloren gaan. Met veel witte rook moest Bogaerts namelijk zijn BMW 1-serie met waarschijnlijk een kapotte motor in het gras parkeren.


110604_vd_voort1

Robin en Ferry Monster bleven technische problemen bespaard, en konden hierdoor hun tweede overwinning van het seizoen veiligstellen. Marco Poland en André de Vries pakten de tweede plaats, en Laurens Meijer en Bob Herber legden uiteindelijk beslag op positie drie. Overigens maakte het Belgische duo Vetters/Jeuris het succes van Saker compleet door de vierde positie te pakken.

In de Sport-divisie had John van der Voort een goede start van de race. De BMW-coureur slaagde erin om de eerste ronden voor concurrenten Richard van den Bos en Aart Bosman te blijven, en kon zelfs aanhaken bij een paar deelnemers uit de Supersport II-divisie.


85a5c898cd6c63749b660c86503c83d91

Achter de drie koplopers settelde Erik van den Munckhof zich in de beginfase van de race solide op de vierde plaats. Achter Van den Munckhof had Leon Zappeij een zeer goede start. Begonnen op positie tien schoof de BMW-coureur meteen door naar positie vijf. De ronden daarna moest Zappeij zijn goede vijfde positie echter weer afstaan aan Guillaume Schulz en Peter van Vliet.

John van der Voort had voor de pitstops een solide voorsprong opgebouwd en zag die tijdens de pitstops groter worden omdat hij minder resultaatseconden had dan Richard van den Bos en Aart Bosman. Peter Claassen, die het stuur van Van der Voort bij de pitstops overnam, zag zijn overwinning na de pitstops dan ook niet meer in gevaar komen.

110604_bosman1

Om de tweede positie werd het nog spannend, omdat Bert van der Zweerde en Aart Bosman niet ver uit elkaar lagen. Bosman kon echter niet aanvallen bij Van der Zweerde. “Net zoals in Donington kreeg ik last van een elektrische storing in mijn Lotus, waardoor hij soms stilviel. Heel erg frustrerend dit, maar we hebben de race gelukkig uit kunnen rijden”, aldus Bosman na afloop. Toch pakte Bosman in de slotfase zelfs nog de tweede positie, omdat Bert van der Zweerde zijn BMW met technische problemen in de pitstraat moest zetten. De olieslang van de stuurbekrachtiging was namelijk kapot gegaan, met veel rookontwikkeling tot gevolg.

110604_peter_v_vliet1

Door dit alles leek Guillaume Schulz de derde positie te pakken, omdat Erik van den Munckhof door een kapotte wielophanging met zijn Focus Sport in de grindbak terecht was gekomen. Die derde plek bleek uiteindelijk echter niet voor Schulz, omdat de Fransman een tijdstraf van dertig seconden kreeg voor inhalen onder geel. Hierdoor ging de derde plaats naar Peter en Nico van Vliet in de ETEC-BMW.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet