Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Hamilton excuseert, Petrov gerustgesteld en Lotus teleurgesteld

hamilton

Lewis Hamilton deed tijdens de Grand Prix van Monaco letterlijk en figuurlijk van zich spreken. Hij was zeer actief, liet zien dat inhalen en actie wel bij Monaco horen, maar was ook betrokken bij enkele dubieuze momentjes met Massa en Maldonado. Hiervoor werd hij bestraft door de wedstrijdleiding; iets wat hem na de wedstrijd behoorlijk dwars zat. Hij nam bij zijn beklag geen blad voor de mond, maar nu de bloeddruk is gedaald heeft de McLaren-rijder toch zijn excuses aangeboden.

Tekst: Daan Jeuken. Foto’s: Peter van Egmond

”Ze zijn gek”
Hamilton deed na de race van zondag zijn beklag voor de camera’s van de BBC. “Ik heb van de zes races nu al vijf keer op het matje moeten komen. Het is één grote grap. Je kunt hier niet inhalen, maar probeer je het, dan word je bestraft. Ik pakte in de chicane de binnenbocht bij Massa en hij stuurt gewoon in. Veel eerder dan normaal, gewoon tegen mij aan. Ik moest over de kerb om hem nog te ontwijken, maar dat lukte niet en we raakten elkaar. En uiteraard krijg ik de straf, zoals gewoonlijk. In de kwalificatie hield hij mij op en werd ik bestraft en nu rijdt hij tegen mij aan en krijg ik weer de straf.”

hamilton_massa

“Met Maldonado precies hetzelfde verhaal. Ik pak de binnenkant en je ziet dat hij een autolengte te vroeg instuurt om mij tegen te houden. Dan botsen we uiteraard, maar dit slaat toch nergens op. Deze coureurs zijn gek. Als ik tegen iemand aanrijd en het is mijn schuld dan ben ik de eerste die het zal toegeven. maar dat is hier niet het geval. Mensen willen autosport zien vanwege het inhalen, maar als je dan een show probeert te maken word je bestraft.”

Hamilton kreeg uiteindelijk twintig seconden tijdstraf, wat verder geen consequenties had. Toen hij gisteren weer een beetje afgekoeld was bood hij via Twitter zijn excuses aan bij Massa en Maldonado. “Ik bied mijn excuses aan voor mijn prestaties en commentaar van afgelopen weekend. Ik heb niemand willen beledigen, ik heb veel respect voor Massa en Maldonado.”

Petrov dacht dat been gebroken was
De crash van Vitaly Petrov zes ronden voor het einde legde de race in het zicht van de haven een half uur stil. De crash leek op het eerste oog niet zo hard en zwaar, maar had toch een behoorlijke impact. “Ik kon de auto niet uit omdat mijn benen klem zaten en ik ze niet meer kon voelen. Ik dacht de ze gebroken waren, dus toen heb ik maar zitten wachten tot ze me kwamen helpen. In het ziekenhuis hebben ze me vervolgens helemaal nagekeken en bleek er niets aan de hand. Een paar dagen rust moeten wel voldoende zijn.”

Banden maakten de race
De rodevlagsituatie naar aanleiding van Petrovs crash zorgde voor een anticlimax van de Grand Prix van Monaco. Deze was ongekend spannend, er werd zowaar ingehaald, en in de slotfase maakte iedereen zich op voor een rechtstreeks gevecht om de overwinning tussen Vettel, Alonso en Button. Het mooie aan dit gevecht was dat Vettels banden bijna op waren, die van Alonso nog middelmatig waren en die van Button nog hagelnieuw waren. Helaas werd dit verschil tenietgedaan toen de teams bij de herstart nieuwe banden onder mochten schroeven.

di_resta_rook

Een vreemde regel, zo vindt ook Paul Hembery van Pirelli. “Mensen riepen me vanaf de boten toe: ‘Waarom mogen ze die banden vervangen?’ Vanuit het perspectief van de fans was het jammer. Het nam de angel uit de race. De grote vraag in de slotfase was: houden de banden het vol? Houdt Vettel dit nog zes ronden vol? Ik denk dat we deze regel nog maar eens moeten overzien. Wij begrijpen het niet.”

Naam Lotus mag blijven
In de glamour van Monaco dreigde nog een nieuwtje onder te sneeuwen: Team Lotus mag zijn naam behouden. Deze rechtszaak was aangespannen door Group Lotus, het sportwagenbedrijf dat Renault sponsort en naamgeeft. De rechter heeft nu bepaald dat het team van Tony Fernandes het volledige recht heeft over de naam Team Lotus en dat dit niet in het verwater zit van het merk Group Lotus
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet