BOSS GP

BOSS GP: Marijn van Kalmthout wint thriller na spektakelstuk met Klaas Zwart op Spa-Francorchamps

marijnopauto

Na een mislukte inhaalactie op twee ronden van de finish leek Marijn van Kalmthout gezien voor de zege van de tweede BOSS GP-manche op Spa-Francorchamps. Maar met een ultieme inhaalrace wist hij vanmiddag Klaas Zwart op de meet alsnog te verslaan. "Dit is mijn mooiste zege ooit! Wat een thriller’’, glom Van Kalmthout na afloop, nadat hij met 0,171 seconde verschil eerder over de meet was gekomen. Nummer 3 Henk de Boer won uiteindelijk de Formula-divisie. De jeugdige Oostenrijker Bernd Herndlhofer snelde verrassend met zijn Dallara Nissan naar de zege bij de Masters.

Tekst: Marc Kok
Foto’s: Chris Schotanus

Nadat diverse rijders geklaagd hadden over het ultratrage optreden van de safetycar die de rollende start van race 1 in goede banen had moeten leiden, deden de BOSS GP’ers het in de tweede heat zelf en zonder de hulp van een ‘trage haas’. Zo was Frits van Eerd vanmorgen bijvoorbeeld al tijdens de opwarmronde uitgevallen. "Ik heb een vrij hoge eerste versnelling. Omdat de safetycar zo ontzettend langzaam reed, moest ik steeds mijn koppeling gebruiken om niet stil te vallen. Daar kon hij na vier of vijf keer niet meer tegen. Koppeling weg en helaas einde race voordat ie goed en wel was begonnen’’, legde Van Eerd uit, die daardoor in wedstrijd 2 van helemaal achteraan moest beginnen.

Start
Klaas Zwart mocht als winnaar van de eerste heat het bal openen. Hij deed dat prima en behield de kop. Zijn qua snelheid grootste concurrent Marijn van Kalmthout eindigde de openingsmanche na liefst twee klapbanden als 9de en moest nu derhalve aan een inhaalslag beginnen. "Dat ging super. Bij de eerste bocht lag ik al 3de. Ik kon vervolgens snel de aansluiting vinden bij Klaas Zwart, waarna we een enorm gevecht aangingen’’, aldus de racende Ford-dealer.

Inhaalslag
Achter het knokkende leidersduo reden Ingo Gerstl en Henk de Boer. De Oostenrijker wist een gaatje te trekken met de Nederlander, dat langzaam maar zeker steeds iets groter werd.
 
eerd
Frits van Eerd door Eau Rouge.

Daarachter was Frits van Eerd met zijn Tyrrell F1 bezig aan een inhaalslag. Hij moest zich vanaf P14 naar voren zien te werken. "En niet alle tragere rijders kijken goed in hun spiegels. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en daardoor duurde het een aantal ronden, eer ik op P5 lag. Ik hoopte in het vervolg Henk de Boer in het vizier te krijgen, maar dat ging ‘m helaas niet meer worden.’’

hertenhofer
Hier rijdt Bernd Herndlhofer nog voor Philippe Bourgois.

Gek en iets gekker
Ondertussen lagen niet alleen Zwart en Van Kalmthout rondenlang te knokken. Ook Philippe Bourgois en de in de Masters uitkomende nieuwkomer Bernd Herndlhofer hadden de middag van hun leven. "Bernd is jonger dan ik ben, dus nog net even iets gekker dan ik’’, grapte Bourgois. "In Blanchimont en ook bij Raidillon zaten we geregeld naast elkaar en fel te knokken voor elke centimeter. Het was erg mooi én uitdagend.’’ Dat vond Herndlhofer ook. De vierde Oostenrijker in het BOSS GP-veld had genoten. "Eindelijk liep mijn Dallara Nissan Worldseries auto naar behoren. Ik had tijdens de kwalificatie en in race 1 problemen gehad met mijn motor. Die liep maar op vijf van de 6 cilinders. Philippe was sneller in de fast corners, ik in de langzamere bochten. Het was echt fun.’’
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet