BOSS GP

BOSS GP: Zwart wint op Spa, dubbele klapband zit Van Kalmthout dwars

podiumalgemeen

Klaas Zwart heeft vanmiddag de eerste BOSS GP-race van de Spa Classic gewonnen. Op het vermaarde Belgische raceasfalt van Spa-Francorchamps had hij na tien ronden een dikke halve minuut voorsprong op runner-up Ingo Gerstl. Henk de Boer, die achter Gerstl als 2de finishte in de Formula-klasse, ging als 3de algemeen over de meet. Bij de Masters was titelverdediger Karl-Heinz Becker de snelste. Polesitter Marijn van Kalmthout was de grote pechvogel met liefst twee keer een klapband.

Tekst: Marc Kok
Foto's: Chris Schotanus

BOSS GP-coureur Henk de Boer kent Spa-Francorchamps erg goed. "Dit is misschien wel mijn 50ste keer dat ik hier rijd’’, zei hij vanmorgen voor de eerste van twee races. "Ik heb hier overal al eens langs de kant gestaan en alle delen naast de baan geraakt’’, lacht de voormalig BOSS-kampioen.
 
deboer2
Henk de Boer in zijn Champcar.

"Ik vind Spa een prachtige track. Het is elke keer weer een uitdaging. Zoals Eau Rouge omhoog? Ja, met die pukkel moet ik nog eens een hartig woordje wisselen, haha. Blanchimont is ook mooi. Daar wil ik met 300 doorheen vandaag. Gisteren kwam ik tot 298 kilometer per uur.’’

Leuke sfeer
In de BOSS GP heerst een bijzonder leuke onderlinge sfeer. Alle rijders weten dat ze nooit in de echte Formule 1, GP2 of Indycars zullen uitkomen en dat hun onderlinge strijd ook om heel veel lol maken gaat. Als collega-rijder Philippe Bourgois langskomt, vraagt hij aan De Boer. "Hoe is het, Henk?’’ De Boer: "Ja goed, ik ben net nog naar de kerk geweest.’’ Bourgois: "Je kunt je gebedje ook hier tijdens de race op het rechte end doen. Dan heb ik weer kans om dichterbij te komen en je te passeren.’’ Waarna de rijders beiden lachend hun weg vervolgen.

In de hoogste versnelling
Ingo Gerstl, de gedeelde koploper in het tussenklassement, trainde zijn GP2 naar P3. "Mijn 6de versnelling werkte gisteren niet. Ik hoop dat ie het straks weer doet’’, zei de sympathieke Oostenrijker vooraf.

gerstl2
Ingo Gerstl dendert over het circuit.

Pole Van Kalmthout
De poleposition is voor Marijn van Kalmthout. Maar hij had het niet supergemakkelijk zaterdag tijdens de kwalificatie. "Mijn tweede vliegende ronde was eigenlijk beter. Maar dan zijn je banden al zoveel minder. In mijn eerste rondje schoot ik nog een keer rechtdoor. Dus perfect was het niet. De omstandigheden waren met een gladde baan ook niet optimaal. Desondanks was mijn 2.10,936 zo’n 1,3 seconde sneller dan de tijd van Klaas Zwart, die in race 1 naast me start.’’

Vol gas?
Didier Sirgue was ook in zijn element. "Spa-Francorchamps is het enige BOSS GP-circuit dat ik ken. Ik heb hier al vier of vijf keer gereden. Het is een prachtige baan’’, stelde de Fransman, die een fraaie Jordan F1 uit 1991 bestuurt. "Of ik Eau Rouge vol gas omhoog neem?’’ Lachend: "Nee. Nóg niet. Misschien vanmiddag, haha.’’

fredrechtop
Frédéric Fatien in de mooie Prost AP02 Formule 1.

Fraaie Prost F1
Dit weekend zien we ook weer een aantal nieuwe gezichten. Zo deelt de ervaren Franse rijder Fabien Giroix een prachtige Prost AP02 Formule 1 auto uit 1999 met zijn vriend en gentleman driver Frédéric Fatien. Giroix is een 50-jarige professional terwijl zijn 36-jarige maat pas 2,5 jaar racet. "En zaterdag zat ik voor het eerst in een F1. Het was geweldig. Maar superveel kan ik natuurlijk niet verwachten hier. Het gaat ons dit weekend vooral om de fun. Volgend jaar willen we vaker in de BOSS GP racen. Dan kunnen we wellicht competitiever zijn. Nu hebben we amper kilometers kunnen maken met deze geweldige voiture’’, aldus Frédéric Fatien, die de eerste race voor zijn rekening neemt. Later op de dag zal Giroix de tweede BOSS GP-heat in actie komen met de Prost-bolide, die Fatien een jaar geleden kocht.

jens1
Jens Renstrup in zijn GP2.

Rentree na drie jaar
Jens Renstrup is ook nieuw dit seizoen. "Ik ben terug in de BOSS GP. In 2008 heb ik een heel jaar gereden en eindigde ik als 3de in het klassement. De afgelopen jaren was ik onder meer druk met werk. Ik ben een bestuurder in de medische wereld en werk als vice-president bij een groot farmaceutisch bedrijf. Dat is hier in België. Ik woon vlakbij Brussel, op ongeveer 150 kilometer van Spa. Ik rijd, net als drie jaar geleden, in het team bij Ingo Gerstl. Racete ik destijds met een World Series auto, nu doe ik dat met een GP2. Die is wat sneller op de lange rechte stukken. Het is echt geweldig om weer terug te zijn in de series.’’
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet