VLN

Div: Porsche schrijft autosportgeschiedenis op de Nordschleife! Unieke zege Porsche Hybrid GT3 R

Tijdens de vierde wedstrijd van de VLN Langstreckenmeisterschaft op de Nürburgring heeft Porsche een historische zege behaald. Voor het eerst in de geschiedenis van de autosport zegevierde een Hybride aangedreven bolide. In handen van de combinatie Marco Holzer/Richard Lietz/Patrick Long behaalde de Porsche Hybrid GT3 R in de vieruurswedstrijd op de Nordschleife de allereerste zege. De toekomst zal moeten uitwijzen of deze unieke zege een omwenteling in de autosport teweeg gaat brengen!

Tekst en Foto’s Willem J. Staat

2011_vln_r4_start_historisch
Start van een historische wedstrijd in de geschiedenis van de Nordschleife. De winnende
Porsche bevind zich aan de buitenkant.

Historische Porsche zege tijdens VLN Nürburgring
De combinatie Marco Holzer/Richard Lietz/Patrick Long schreef tijdens de vierde wedstrijd die voor het VLN Kampioenschap meetelde autosportgeschiedenis. Aan de vooravond van 24U Nürburgring volgende maand zegevierde voor het eerst een hybride aangedreven bolide. Direct vanaf het wedstrijdbegin was duidelijk dat de Hybrid GT3 R voor de hoofdprijs ging. In de tweede ronde nam de Hybrid GT3 R kortstondig de leiding maar de SLS AMG Mercedes GT3 gaf zich niet direct gewonnen.In de 14e ronde crashte Mamerow bij Kesselchen van de baan.

2011_vln_r_mercedes_porsche_duel
Wiel-aan-wiel de SLS AMG Mercedes van Mamerow en de Hybride Porsche in de
openingsfase.

De wedstrijd ontwikkelt zich tot een fraaie confrontatie tussen de fabrieks Porsche Hybrid GT3 R, de Manthey Porsche van Dumas/Luhr/Lieb en de Audi R8 LMS van Basseng/Fässler/Rockenfeller. Omdat de Hybride strategisch gezien met één stop minder kan volstaan werd het vooral in de slotfase erg spannend. In de laatste twee ronden zorgen Romain Dumas(Manthey Porsche GT3 RSR) en Marc Basseng voor het nodige Nordschleife spektakel. Op het Grand Prix circuit slaagde Marc Basseng er tijdelijk in om aan de Manthey Porsche van Dumas voorbij te gaan. Dumas vocht echter terug en nam op de Nordschleife opnieuw het heft in handen. Uiteindelijk eindige de Fransman als tweede en het verschil met de Phoenix Audi R8 LMS bedroeg op de meet 0.635 seconden. Uiteindelijk moest men bij Audi toegeven dat er niet meer dan een derde plek inzat. Wel liet Mike Rockenfeller met een tijd van 8.16.805 de snelste wedstrijdronde noteren.


2011_vln_r_winning_hybrid_porsche
De winnende fabrieks Porsche GT3 R op weg naar de overwinning.

Bij Manthey Racing experimenteerde men voorafgaande aan de 24U met twee verschillende Porsches, namelijk de GT3 R en de RSR. Met uitzondering van Lucas Luhr en Timo Bernard, reden Dumas en Lieb op beide auto’s om zodoende een vergelijk voor de 24U te maken. De GT3R viel later door een ongeval terug in het klassement.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet