NASCAR

NASCAR: Hoe werkt de Sprint All Star Race?

Dit weekend vindt in Charlotte de NASCAR Sprint All Star Race op Charlotte plaats. De winnaar van deze wedstrijd, die overigens niet voor het kampioenschap meetelt, gaat met een prijs van maar liefst een miljoen dollar naar huis. Maar hoe werkt de Sprint All Star Race? Autosport.nl tracht het uitleggen.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

2010_all_star_showdown_1

Hoe werkt de Sprint All Star Race?
De NASCAR Sprint All Star Race in Charlotte stond vroeger bekend als “The Winston”. Alleen oud kampioenen en winnaars van de All Star Race komen voor deelname voor dit evenement in aanmerking. Ook mag het publiek naar de organisatie een SMSje sturen om aan te geven welke rijder zij na de Sprint Showdown graag in de All Star Race willen zien. Het wedstrijdweekend bestaat uit een kwalificatiesessie van twee ronden voor de Showdown wedstrijd. Voor de Sprint All Starwedstrijd bestaat de kwalificatiesessie uit drie ronden plus een pitstop voor vier verse banden. Op basis hiervan wordt de grid vastgesteld.

Sprint Showdown
Coureurs die niet automatisch voor de Sprint All Star wedstrijd in aanmerking komen, krijgen alsnog de kans om zich hiervoor te kwalificeren.

Segment 1 Sprint Showdown
Het eerste segment bestaat uit 20 ronden

Segment 2 Sprint Showdown
Alleen de echte wedstrijdronden telllen
De Top 2 kwalificeert zich automatisch voor de All Star Race

Sprint All Star Race
Segment 1
50 ronden

Het eerste segment bestaat uit 50 ronden. Alle coureurs moeten onder groen een pitstop maken. In de 25e ronde moeten de auto’s de finishlijn gepasseerd hebben. Aan het eind van dit segment komt er een neutralisatie voor een optionele pitstop.

Segment 2
20 ronden
Aan het einde van dit segment wordt de neutralisatievlag gezwaaid voor een optionele pitstop.

Segment 3
20 ronden
Na dit segment mogen de teams brandstof tijdens een 10 minuten durende pauze brandstof bijvullen en afstellingen aan het chassis verrichten.Voorafgaande aan het vierde segment worden de auto’s volgens het resultaat van het derde segment in één rij opgesteld.In de tweede ronde hiervan moeten alle rijders naar binnen komen om vier banden te wisselen. De line-up voor het laatste segment geschiedt volgens de volgorde van de verlopen pitstops.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet