BTCS

BTCS: Revanche Volvo in Dijon

De pechvogels van de eerste meeting van het seizoen in Zolder, Vincent Radermecker en Eric van de Poele hebben voor een schitterende revanche gezorgd tijdens de eerste race van de Trophée de Bourgogne. De snelle heren in de Volvo voerden het veld van start tot finish aan en waren de vertegenwoordigers van Renault en KIA in de Belgian Touring Car Series te snel af. De KIA-rijders Stéveny en de Radigues blijven wel aan kop van het kampioenschap.

Tekst en Foto PR

dijon_r1

Volvo zege op Dijon onder voorbehoud
Eric van de Poele (Volvo) had ’s ochtends al de pole-positie gedraaid en nestelde zich meteen vooraan voor Edouard Mondron (Renault), die echter al snel een drive through kreeg voor een te vroege start. “Ik was te nerveus en op het moment dat ik het licht zag opspringen, ontkoppelde ik… maar dat waren de rode lichten”, excuseerde de jonge rijder van Delahaye Racing zich. “Ik stond nog nooit zo veel naar voren op een startgrid…”Pierre-Yves Rosoux was de andere ongelukkige held van de eerste seconden van de race: “Deze SEAT Leon ex-WTCC is voor rollende starten gemaakt… Na mijn start hier vertraagde de wagen plots en in die enkele seconden dat ik alles nagekeken heb en weer weg was, werd ik door het gros van het peloton voorbijgereden. Ik heb dan maar via de boordradio laten weten dat ik wel moest aanvallen.”Zo gezegd, zo gedaan en de SEAT Leon ex-WTCC sneed als een mes door de warme boter. Vooraan voerde de Volvo de kopgroep aan, met in volgorde achter hem: de Jaguar van Jérôme Thiry, de KIA van Didier de Radiguès en de Renault van Frédéric Bouvy.

De Spaanse T3 Seat reed dezelfde rondetijden als de Silhouetten en reed al snel naar de top-6 algemeen, voor de BMW van Eric Qvick en de beide VW Scirocco van Koen Wauters en Donald Choque.De posities bleven wat ze waren na de pistops en Vincent Radermecker toonde dat hij in goede doen was: “Ik viel aan tijdens de eerste ronden van de race en wilde elke slechte verrassing vermijden. Op het einde van de race vreesde ik even dat de regen zich zou komen moeien, maar de piste bleef gelukkig tot het einde van de wedstrijd droog.”Christian Kelders (Renault) onderging de wet van Philippe Stéveny (KIA) en de KIA-rijder leek op weg naar de tweede plek, tot een lekke band hem tot een tweede pitstop dwong. Na zijn extra halte, verwees hij in een ultieme rush Werner Moonens (Jaguar) en Pierre Piron (SEAT) toch nog naar de plaatsen achter hem. Die laatste had duidelijk last van zijn banden: “Ik miste een rempunt in het begin van mijn rijbeurt en beschadigde zo mijn banden, die op het einde van de wedstrijd echt op waren. Ik had zelfs angst dat één van de banden zou exploderen. Gelukkig hield mijn rubber het!”

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet