Sportscars

Sportscars: Audi snelste tijdens Le Mans testdag

audi
Audi heeft in de aanloop naar de 24 uur van Le Mans een grote waarschuwing aan het adres van Peugeot afgegeven door op de officiële Le Mans testdag de snelste tijd neer te zetten. Le Mans legende Tom Kristensen wasmet zijn Audi R18 in 3:27.687 iets meer dan een tiende sneller dan teamgenoot Timo Bernhard en Franck Montagny in de snelste Peugeot.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto’s: ACO

Giganten
Het lijkt erop dat het patroon van Le Mans iets veranderd is. Sinds de terugkeer van Peugeot zijn de Franse machines steevast sneller dan de Audi’s maar blijken de Duitsers vaak beter als het gaat om de lange adem. Met de komst van de langverwachte Audi R18 is er hard gewerkt om meer ruwe snelheid te brengen zodat de Audi’s niet afhankelijk zijn van problemen bij Peugeot. Met drie Audi’s in de top vijf lijken de Duitsers in die opzet geslaagd. Dat dit alleen maar een testdag was, en gezien het feit dat de snelste Peugeot maar weinig toegaf op de Audi’s geeft Peugeot meer dan genoeg redenen om niet te wanhopen maar vast staat dat de strijd om de 24 uur van Le Mans er een zal zijn tussen giganten.

pescarolopr

"Petrol-Class"
Bij voorbaat kansloos voor de overwinning zijn machines zonder een dieselmotor want ondanks nieuwe reglementen, gericht op meer gelijkheid kwamen de snelste ‘petrol-prototypes’ er niet aan te pas. De Pescarolo-Judd, met Emmanuel Collard achter het stuur kwam maarliefst 8 seconden tekort en kwam niet verder dan de achtste plek. Niet voor niets spreken de benzine-teams van een tweede klasse waarin de Pescarolo de beide Rebellion Lola-Toyota’s van onder andere Jeroen Bleekemolen met iets meer dan een seconde aftroefde. Sterk was ook het optreden van Oak Racing Pescarolo-Judd en de Kronos Aston-Martin op de elfde en twaalde plek.

aston_martin

Aston Martin drama
De oude Aston Martin van Kronos deed het een heel stuk beter dan de nieuwe, onconventionele auto van het fabrieksteam. Slechts één AMR-One kwam in actie voordat al vroeg op de dag de motor de geest gaf. De tweede auto werd daarna meteen teruggetrokken. Een 23e plek en een beschamende 3:51.568 zorgde voor veel beteuterde gezichten bij de mannen van Prodrive, verantwoordelijk voor het LMP1 project voor wie het nog een hele lange anderhalve maand gaat worden. Ter illustratie: de Kronos Aston Martin was bijna tien seconden sneller in de handen van de onervaren Maxime Martin….

Veel strijd
In de LMP2 klasse lijkt zich een machtstrijd te ontstaan tussen de Signatec Oreca-Nissan, de Greaves Motorsport Zytek en de fabrieksinschrijving van Oreca. Soheil Ayari is met de Signatec-auto een fractie sneller dan de officiële 03-Nissan van Alexandre Premat die van teambaas Hugh de Chaunac de kans heeft gekregen om zijn carriere nieuw leven in te blazen. Verbazingwekkend is het ook om te zien dat de Greaves Zytek op iets minder dan twee seconden volgt. Nooit was deze auto echt snel te nomen maar onder aanvoering van Tom Kimber-Smith wonnen de Britten al de eerste wedstrijd van het LMS-seizoen en staan ze er op Le Mans ook goed voor.

lotus

Ferrari leidt de dans
Bij de GT's was de Hankook Farnbacher Ferrari de enige die onder de vier minuten grens bleef. De 3:59.966 was meer dan een halve seconde sneller dan de AF Corse Ferrari en zelfs bijna twee seconden sneller dan de snelste BMW en Corvette tijden. Porsche lijkt het opnieuw te moeten doen met een auto die op snelheid de concurrentie niet kan verslaan. De IMSA Performance 997 van Patrick Pilet was maarliefst drie seconden te langzaam en zit voorlopig in de middenmoot van de GTE klasse.
Nieuw in het veld is de Lotus Evora van het Jetalliance team dat tijdens de Le Mans testdag voor het eerst met de nieuwe auto verscheen. De afgelopen maanden is er keihard gewerkt om op Le Mans op een goede manier acte van presence te geven en voor de 4:09.692 hoeft het Oostenrijkse team zich dan ook geenszins te schamen.

De Le Mans testdag heeft de teams, rijders en ons een kleine blik in de toekomst gegeven. Natuurlijk kunnen we niet alle conclusies trekken op basis van slechts 1 testdag maar wat we wel weten is dat Aston Martin een probleem heeft bij de LMP1’s, de LMP2 klasse een grote strijd gaat opleveren en dat er minstens drie merken een grote kans op de zege in de GTE klasse hebben. Maar het grootste nieuws kwam uit het Audi kamp: de Audi R18 is meer dan snel genoeg om de strijd met Peugeot in juni aan te gaan.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet