Diversen

Div: In memoriam Soames Langton (1968-2011)

Gisteren kwam het bericht dat de Britse coureur Soames Langton op 43-jarige leeftijd is overleden. Zijn naam zal wellicht weinig mensen iets zeggen, maar het verhaal erachter is vrij tragisch. Samen met zijn vader Stephen was Soames in de jaren tachtig erg actief in de handel met historische auto’s, die ze overal in de wereld kochten en verkochten. Vader Stephen racete historisch, maar kwam om het leven tijdens een historische race in het bijprogramma van de laatste Formule 1-Grand Prix op het circuit van Brands Hatch in 1986. Zoon Soames zette het familiebedrijf voort en vond daarnaast tijd om te racen met GT’s.

Tekst: René de Boer
Foto: Willem J. Staat

soames_langton_nb_1996
Soames Langton spectaculair in actie tijdens de BPR-wedstrijd op de Nürburgring 1996. Met veel 'car-control' bleef de Brit tijdens de wedstrijd de toenmalige Castrol S-configuratie de baas. Helaas was het zijn laatste serieuze autosportseizoen...

In 1995 en 1996 reed Soames Langton in de BPR Endurance serie, de voorloper van het FIA GT-kampioenschap. Hij kwam uit met een Porsche 911 van het team van Paul Lanzante. In het eerste jaar reed hij samen met de Amerikaan Paul Burdell en de Duitser Wido Rössler. Als beste resultaat behaalde het trio de zesde plaats overall tijdens de vier-uursrace van Silverstone, waar ze als tweede in de GT2-klasse eindigden. Het jaar erop nam de Zweed Stanley Dickens de plaats van Rössler in. Op Monza eindigde het trio als vierde en tweede in de GT2-klasse, op de Nürburgring was er de achtste plaats, wederom als tweede in de klasse. In 1996 reed Langton ook tijdens de 24 Uur van Le Mans, met de Porsche van Steve O’Rourke met EMI-sponsoring. Het duo deelde de auto met Guy Holmes, maar zag de finish niet.

‘Locked-in-syndroom’
Tijdens de wedstrijd van de BPR-serie op het circuit van Nogaro in Frankrijk op 6 oktober 1996, crashte Langton zwaar – bijna exact tien jaar na het ongeval dat zijn vader het leven kostte. Bij het ongeval liep Langton ernstig hersenletsel op, en het was slechts aan het snel ingrijpen van het medisch personeel op het circuit en later in het ziekenhuis van Bordeaux te danken, dat hij de crash overleefde. Hij maakte een lange revalidatieperiode door en was fysiek weer in goede conditie, maar door het opgelopen letsel verkeerde hij in een toestand die in de medische wereld wordt aangeduid als het ‘locked-in-syndroom’. Daardoor nam hij wel alles waar wat er om hem heen gebeurde en verstond ook wat mensen tegen hem zeiden, maar hij was niet in staat om erop te reageren. “Het leek wel alsof hij achter een muur gevangen zat”, beschreef een kennis die hem bezocht.

Hans Hugenholtz: “Een echte levensgenieter”
Hans Hugenholtz racete met Langton in de BPR-tijd. “Ik kende ook zijn vader goed, die was één van de eerste serieuze handelaren in klassieke auto’s in Groot-Brittannië, deed met name veel in vooroorlogse auto’s. Soames was prettig gestoord, je kon enorm met hem lachen, een goeie kerel. Een echte levensgenieter, net als zijn vader. Kon ook behoorlijk goed rijden. Die crash van hem kan ik me nog goed herinneren. Iedereen voelde wel dat het ernstig was, de race werd toen ook stilgelegd. Ik dacht aanvankelijk dat hij jarenlang in coma had gelegen, maar een paar jaar geleden hoorde ik van dat syndroom dat hij had. Je weet dat het een keer afloopt, misschien is dat voor hem ook wel het beste.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet