BOSS GP

Raketstart Marijn van Kalmthout bij begin nieuw BOSS GP-seizoen

mvk_hockenheim_start

Marijn van Kalmthout is het nieuwe BOSS GP-seizoen tijdens de Hockenheim Historic uitstekend begonnen. Na een derde plaats in de eerste manche afgelopen zaterdag, knalde de Hoofddorpse Ford-dealer een dag later naar de zege in de tweede race. Met de koppositie in handen sloot Van Kalmthout het eerste van in totaal zeven raceweekenden zeer tevreden af. "De snelheid was super’’, zei hij met een brede lach. "Ik ging als een kogel.’’

Tekst en foto's: PR

Op het vermaarde Hockenheim stond een historisch raceweekend op het programma. Er wordt jaarlijks in april in memory of Jim Clark geracet, aangezien de Britse wereldkampioen Formule 1 (1963 en ’65) op dit Duitse circuit zijn Waterloo vond bij een autosportongeluk op 7 april 1968.

Supersnel
Ook in de BOSS GP zijn er fraaie, oude Formule 1’s te bewonderen. Zo haalde Marijn van Kalmthout zijn mooie, blauwe Benetton uit 1997 (voormalig Jean Alesi) weer van stal. En hoe. Tijdens de kwalificatie op zaterdag stond er geen maat op de ontketende Noord-Hollander. Met een beste ronde van 1.24,592 raffelde Van Kalmthout het circuit af met een gemiddelde snelheid van bijna 195 kilometer per uur. Met liefst 3,6 seconden voorsprong verwees hij titelverdediger Klaas Zwart naar P2.

Schakelproblemen
Later op de dag maakte het zeer indrukwekkende veld van liefst 21 Formule 1’s, GP2, Champcars, Indycars, Worldseries-bolides en F3000’s zich op voor de openingsheat van het jaar 2011. Terwijl de echte autosportdecibellen zich door de Duitse ether jaagden voor de opwarmronde, merkte Van Kalmthout helaas dat zijn auto schakelproblemen had. "Die werden gedurende de 20 minuten durende race steeds erger’’, zei de polesitter na afloop. "Bovendien begon het stuur enorm te trillen. Uiteindelijk heb ik me geconcentreerd op uitrijden en was plek 3 het maximaal haalbare’’, aldus Van Kalmthout, die winnaar Arnold Wagner (Arrows 2001) en Klaas Zwart (2de) voor zich moest dulden.

Hard werken
De monteurs moesten derhalve de handen flink uit de mouwen steken, voordat zondagmiddag heat 2 kon worden gestart. "Mijn jongens zijn tot tien uur ’s avonds bezig geweest met nieuwe software, sensoren vervangen en een luchtprobleem bij de versnellingsbak te verhelpen. Ik hoop er klaar voor te zijn’’, zei Marijn van Kalmthout zondag vooraf aan de race.

mvk_wagner_zwart

Raketstart
Het noeste werk was niet voor niks. Tijdens de vliegende start knalde Marijn van Kalmthout al direct polesitter Wagner voorbij. "Ik kon tevens direct druk zetten op koploper Zwart. Nadat hij een schakelfoutje had gemaakt, kon ik in de tweede ronde de leiding nemen’’, zag Van Kalmthout. "Vervolgens heb ik lange tijd 4 à 5 seconden voor gelegen op de nummer twee Wagner. Het ging prima.’’

360 graden spin
Van Kalmthout en Wagner zetten de concurrentie – waar Zwart snel met schakelproblemen uitviel – rap op grote achterstand. In ronde 12 van de 25 minuten (en uiteindelijk 17 ronden) durende wedstrijd, was er reuring in de kop. Van Kalmthout maakte een foutje. "Tijdens het inhalen van de achterblijvers ging ik bij het opkomen van het rechte end iets te vroeg op het gas. Ik ging in de rondte en maakte een 360 graden spin. Gelukkig kon ik door. Maar door deze actie raakte wel mijn boordcomputer in de war.’’
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet