Sportscars

Sportscars: GTC zege voor Jeroen Bleekemolen in Long Beach

Met een schitterende manoeuvre pakte Lucas Luhr met de Muscle Milk Aston Martin Coupé B08 direct de leiding in Long Beach. De Aston Martin zou deze positie tot aan het einde van de wedstrijd dan ook niet meer afstaan. De Dyson Lola Mazda B09/Mazda 86 van de combinatie Chris Dyson/Guy Smith eindigde als tweede. In de GT klasse zegevierde de RLL BMW M3 GT van de combinatie Joey Hand/Dirk Müller. Bleekemolen/Pappas pakten de GTC overwinning.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Porsche

2011_bleekemolen_lb2
Fraai gezelschap voor de GTC winnaars Bleekemolen/Pappas.


Overall zege voor Luhr/Graf. GTC overwinning voor Bleekemolen/Pappas
De Aston Martin Coupé B08 van de combinatie Luhr/Graf pakte in Long Beach direct de leiding. Lucas Luhr: “Ik had het plan om in de eerste bocht al de leiding te nemen maar hij bleef mij even voor. Ik moest even beoordelen waar hij sneller was en een paar bochten later ging ik aan hem voorbij. In de training hadden wij enkele problemen maar de auto deed het tijdens de wedstrijd uitstekend. Voor Luhr was het zijn tweede overwinning in Long Beach. In 2008 won hij voor Audi op Long Beach. “In vergelijking met de Audi, is de Aston Martin gemakkelijk te besturen. Bij het uitkomen van de hairpin kon je gemakkelijk met de Audi spinnen. Je moest je rechtervoet zo verstandig mogelijk gebruiken. De blik vanuit de cockpit was veel beter dan ik verwachtte. Ook de wegligging van de Aston Martin is veel beter.”

Klaus Graf: “Lucas legde vandaag de basis. Wij reden op een éénstop strategie en het betekende dat ik ook brandstof moest besparen. Het is nogal gemakkelijk om hier fouten te maken en het betekent een totaal andere rijstijl. Wij hadden de race goed onder controle. Dit was een beloning voor Sebring waar eigenlijk niets volgens plan verliep.”

GTC-zege voor Bleekemolen/Pappas
In tegenstelling tot 2010 verliep de wedstrijd voor Black Swan Racing volledig naar wens. Het team pakte met de Porsche GT3 Cup zijn tweede achtereenvolgende overwinning. Ted Pappas: “De auto was perfect en wij kenden geen enkel probleem. Jeroen Bleekemolen: “Het was een zware wedstrijd. Op oude banden slaagde ik erin om van mijn tegenstanders weg te lopen maar ik had wel even een momentje met een Prototype.”


2011_bleekemolen_lb1
Jeroen Bleekemolen op weg naar de GTC-overwinning.


GT-zege voor BMW
Het grootste spektakel viel te beleven in de GT-klasse. Daar pakte de BMW M3 GT van de combinatie Joey Hand/Dirk Müller een fel bevochten zege met de Corvette van C6 ZR1 van Jan Magnussen/Olivier Gavin. “Als je niet van GT racen houdt, dan hou je ook niet van racen” aldus Joey Hand. Op een gegeven moment ging hij aan de binnenkant van de Corvette voorbij. “Ik dacht nooit dat dit zou werken. Ik race om de mensen een show te bieden. Ik geloof dat ik hier wel in geslaagd ben” aldus de BMW-rijder.

De wedstrijd moest na een crash in de slotfase onder safetycar beëindigd worden.

Uitslag
1. (2) Lucas Luhr/Klaus Graf, Dornham; AMR/ Lola Coupe B08 62 (1, LMP1), 83 ronden
2. (1) Chris Dyson/ Guy Smith Lola B09 86/Mazda (2, LMP1), 83 ronden
3. (3) Ricardo Gonzalez/Gunnar Jeannette Oreca FLM09 (1, LMPC), 81 ronden
4. (4) Tomy Drissi,/ Kyle Marcelli Oreca FLM09 (2, LMPC), 81 ronden
5. (7) Joey Hand/ Dirk Mueller BMW M3 GT (1, GT), 81 ronden
6. (8) Oliver Gavin/ Jan Magnussen, Roskilde; Chevrolet Corvette C6 ZR1 (2, GT), 81 ronden
7. (28) Toni Vilander/ Jaime Melo, Ferrari F458 Italia (3, GT), 81 ronden
8. (11) Wolf Henzler/Bryan Sellers Porsche 911 GT3 RSR (4, GT), 80 ronden
9. (6) Eric Lux, Jacksonville/Elton Julian, Oreca FLM09 (3, LMPC), 80 ronden
10. (15) Tommy Milner/Olivier Beretta, Chevrolet Corvette C6 ZR1 (5, GT), 80 ronden


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet