Formule 1

Formule 1: Vettel scoort kwalificatietriple

vettel_tribune

Sebastian Vettel heeft ook voor de derde race van dit jaar de poleposition behaald. De enerverende kwalificatiesessie eindigde in een anti-climax: Vettel reed een uitstekende tijd en omdat de McLarens daar niet aan konden tippen kon hij zijn laatste ronde afbreken. Button was sneller dan zijn teamgenoot, die vooral naar morgen keek en veel banden spaarde. Arrogantie werd in deze sessie afgestraft: Mark Webber kreeg in Q1 geen zachte banden van zijn team en kwam niet verder dan p18, Nick Heidfeld wachtte in Q2 tot de laatste minuut, maar kwam vast te zitten in de drukte - veroorzaakt door pech van Petrov - en start morgen vanaf p16.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Red Bull

Hard vs. zacht
De mannen uit de traditionele voorhoede proberen Q1 op harde banden door te komen, om een zacht setje uit te sparen. Het verschil tussen de harde en de zachte band is ongeveer een seconde, dus dat moet op de harde band gecompenseerd worden. Zo kan het gebeuren dat de snelste tijden van Vettel en Button worden verbeterd door Alguersuari en Buemi. Vettel en de McLarens herstellen zich wel, maar Webber moet nog een tweede run maken, terwijl de Ferrari’s zelfs een tweede run op zachte banden moeten maken.

Webber te arrogant
Bij het vallen van de vlag staat Mark Webber in de gevarenzone. De Australiër treft daar niet alle blaam voor, want hij heeft weer geen KERS tijdens deze kwalificatie. Maar zelfs in de gevarenzone besluit Red Bull harde banden te monteren onder de Red Bull van de Australiër. Dat is een beetje een arrogante houding en dat komt ze duur te staan. Webber rijdt geen geweldige ronde, verbetert zijn tijd niet en kijkt dan met samengeknepen billen naar de tijdlijst. Daar ziet hij dat Michael Schumacher zijn tijd ruimschoots verbetert en vervolgens doet Maldonado hetzelfde. En dus valt Webber uit in Q1 en moet hij morgen starten vanaf de achttiende plaats. Maar hij heeft nog wel een setje zachte banden over...

De andere uitvallers zijn (uiteraard) de mannen van Lotus, Virgin en HRT.

Petrov pest Heidfeld
De manier waarop een team de kwalificatie benadert, zegt doorgaans veel over het zelfvertrouwen dat ze hebben. Verbruikte Ferrari in Q1 twee setjes zachte banden, Renault blijft in Q2 heel lang in de pits staan om uiteindelijk maar één vliegend rondje te rijden. Petrov laat de druk niet maximaal oplopen; hij rijdt de vierde tijd met nog vier minuten te gaan. Heidfeld wacht wel tot het allerlaatste moment, maar hij wordt vervolgens onbedoeld gepiepeld door zijn teamgenoot. Petrov komt namelijk stil te staan midden op de baan en de rode vlag wordt uitgegooi. Dat betekent einde kwalificatie, en waarschijnlijk de tiende startplaats, voor Petrov.

De rode vlag wordt uitgegooid met nog twee minuten op de klok. Heidfeld heeft nog steeds geen tijd gezet en moet dus terug naar de pits. Hij kan in de laatste minuten nog wel een vliegend rondje rijden, maar hij loopt wel tegen twee onvoorziene problemen aan: 1. hij moet een hele snelle outlap rijden; de snelste rondetijd is 1:34.4 dus Heidfeld heeft maar een halve minuut speling, 2. iedereen gaat in die laatste twee minuten de baan op, dus het wordt razend druk op de baan.

Duwen en trekken in de kwalificatie
De druk in die laatste korte sessie is zo hoog dat er voor het stoplicht in de pitstraat een enorme file komt te staan. Deze staan een dikke minuut stil, wat betekent dat de auto’s heter worden, terwijl de banden afkoelen. Als vervolgens de hele groep groen licht krijgt zijn ze allemaal hopeloos op zoek naar vrij baan. En dus zien we vechtende mensen, inhaalpogingen en verdedigingsmove in de outlap. De rijders moeten ook nog een schuin oog op de klok houden, want als ze te laat over de lijn komen mogen ze geen ronde meer rijden. Dat lukt iedereen, al is de marge van laatste man Di Resta geen seconde meer.

Ook Heidfeld te arrogant
Renault begon dus vol zelfvertrouwen aan de kwalificatie, maar zelfvertrouwen zit dicht tegen arrogantie aan. Nick Heidfeld wachtte lang, maar kan in de drukte geen lekkere ronden rijden. De podiumklant van vorig weekend komt niet verder dan de zestiende tijd en moet morgen dus vanuit het achterveld starten met een auto die wederom geschikt leek voor het podium.

In de laatste stint is niemand meer in staat een grote sprong te maken. De overige uitvallers heten Sutil, Perez, Kobayashi, Schumacher, Barrichello en Maldonado.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet