Diversen Nationaal

DNRT: Total Mazda MaX5 Cup goed van start

33_yz_racing_rob_daamen_2011_nl_preview

Na een veel te lange winterstop was het eindelijk afgelopen zondag weer zover: de start van de Total Mazda MaX5 Cup seizoen 2011.

Tekst en foto's: PR

Zondag begon met een waterig zonnetje, maar al snel werd de zon sterker en door weinig wind was het zeer aangenaam toeven op het circuit van Zandvoort. Ook zeer aangenaam was de door Mazda Motor Nederland gesponsorde hospitality unit van Bleekemolen Raceplanet, die dit seizoen op elke racedag van de Total Mazda MaX5 Cup op Zandvoort en Zolder aanwezig zal zijn.

Keuring
Gelukkig is iedereen zonder al te veel problemen door de technische keuring gekomen. De zaken waar bij zo'n keuring vooral op gelet worden zijn de rolkooi, bevestiging van de accu, stoelen, brandblusser en ditmaal werd ook streng gecontroleerd op de homologatie van de kleding en helm.

Race 1
Na een spannende start van de eerste race en diverse gevechten op de baan in zowel de kopgroep als het middenveld en achterhoede, werd de race na 8 ronden afgevlagd. De reden was een tweevoudige koprol van Pascal van Vugt, die bij het uitkomen van het Scheivlak door Jaap de Visser, die vlak ervoor in de grindbak belandde en terugkwam op de baan, werd ‘gelanceerd '. Gelukkig kon Pascal ongedeerd uit de auto komen en verklaarde hij later met het stof op zijn pak dat hij het jammer vond geen camera bij zich te hebben voor het maken van een foto van de op zijn kop liggende auto. Na het afvlaggen lag Yardy Hoogwerf op kop, gevolg door Sander van Beem en Rudy Schilders. Een zeer knappe prestatie van Rudy, aangezien hij als laatste was gestart vanwege een kapotte versnellingsbak en niet had kunnen kwalificeren. Yardy klokte ook de snelste ronde met een uiterst scherpe 2.08.686.

Gastrijder
Gastrijder in de rode auto van importeur Mazda Motor Nederland was deze keer journalist Jerwin de Graaf van het op één na grootste magazine van Nederland, Quest. Afgelopen winter behaalde hij in dezelfde auto zijn racelicentie. "Toen ik hoorde dat we met drie raceklassen tegelijk op het circuit zouden rijden, moest ik even slikken. Zoveel auto's om me heen was ik niet gewend, en als beginner heb je natuurlijk graag veel ruimte. Gelukkig bleek in de loop van de dag dat de Alfa's niet mee zouden rijden. Dat scheelde al, maar alsnog vond ik het tijdens de kwalificatie behoorlijk druk op de baan. De race was geweldig. Nadat alle snelle jongens me hadden ingehaald kon ik achter twee Volvo's blijven hangen en reed ik mijn eigen race. Heerlijk! Ik zette een rondetijd van 2.19 neer. Natuurlijk, daar lachen de ervaren coureurs om. Maar het was wel 10 seconden sneller dan bij de kwalificatie'', aldus Jerwin de Graaf.

59_sgk_racing_stephane_greffet_2011_nl_preview

Race 2
Zoals gebruikelijk startten de coureurs de tweede race in de finishvolgorde van de eerste. Vanaf de start was het een zeer spannend gevecht om de eerste plaats, met wisselende coureurs aan kop. Op de zesde positie deed debutant Sven Luttgens goed van zich spreken met achter zich rookie Jan van Deelen. In de 8ste ronde belandden Rudy Schilders en Sander van Beem bij het uitkomen van de Tarzanbocht in de grindbak. Sander kon niet meer wegkomen waardoor deze race ook door de gevaarlijke positie vroegtijdig werd afgevlagd. Toch leverde dit nog een derde plaats op voor hem, achter Mick Hoogwerf en winnaar Eric Sliphorst. Van de verwachte 30 auto's dit seizoen bestond het deelnemersaantal uit 24 auto's. De andere 6 zijn nog in volle voorbereiding en hopen wij snel op de baan te zien. Alle individuele en teamuitslagen zijn te bekijken op www.max5racing.nl. Hierop staat ook de volledige racekalender. De eerstvolgende race is op Koninginnedag (30 april) op het circuit van Zandvoort.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet