Diversen Nationaal

DNRT: Zondag en Verswijveren genieten van debuut

480_your_actie

Afgelopen weekend startte de DNRT met het nieuwe seizoen. De rookies Maurice Zondag en Youri Verswijveren genoten met volle teugen.]

Foto's: PR en Justin van Densen
Film: Huib van den Nulft

Verswijveren kwam ’s ochtends vroeg om half 8 aan op de paddock. Op een nog koud en stil Circuit Park Zandvoort stond hij daar samen met zijn vader z’n auto te bestickeren. "Alle stickers moesten er nog op, stress dus’’, vertelt de Zandvoortse tiener. "Nadat rond 8 uur alles was goedgekeurd bij de TC en ik me had ingeschreven, besloten mijn vader en ik weer verder te gaan met stickeren. Met behulp van Danny Vonk kregen we alle stickers op de auto, voordat de vrije training begon.’’

Vrije training
Met een goed gevoel begon hij de vrije training. "Het was weer even inkomen. Ik moest wennen, en de auto ook. Met een halve tank benzine erin, verloor de auto power bij het uitkomen van de bochten en ook ik zelf moest nog even wakker worden’’, zegt Verswijveren. "Uiteindelijk op zestig procent van mijn snelheid gereden en kwam uit op een tijd van 2.23.8. Ik was niet tevreden, maar wist dat ik veel sneller kon, dat de baan heel erg druk was, en de auto sneller kon met een volle tank benzine.’’

480_youri_stuur

Helemaal tevreden
"Voor de kwalificatie gooiden we de Volvo stampvol benzine’’, vervolgt Youri. "Ik had er zin in en was er klaar voor. Al na twee rondjes was het gevoel met de auto nog nooit zo sterk, en gingen de tijden steeds sneller. Toen ik na 4 ronden achter Jan Lammers, die een gastrace reed, aanplakte, en zo een paar omlopen achter hem aanreed, gingen de tijden van een 2.23.8 naar een 2.19.8! Een hele verbetering en P14 op de startgrid, van de 20 Volvo's! Ik was helemaal tevreden.’’



Zenuwen
"Toen het om kwart over twee tijd was om op te stellen, begonnen de zenuwen toch wel te komen. Ik voelde mijn hartslag sneller kloppen en mijn handen begonnen te trillen’’, voelde Youri. "Ik had er super veel zin in, maar de gedachten in mijn hoofd over dat dit mijn eerst race ooit zou zijn, maakten me toch wel wat onrustiger. Na wat laatste tips van Marcel Dekker, die mij tijdens de racecursus ook al supergoed geholpen had, moest ik de baan op. Eenmaal op mijn startplek aangekomen, was mijn hartslag bijna te horen. Ik maakte me klaar voor de start, en was weg. Een superstart, gelijk twee man te pakken vóór de Tarzanbocht. Mijn zelfvertrouwen steeg en na vijf rondjes lag ik al op P10. Alleen door één van onze beginnersfouten waren we vergeten de Volvo weer vol te tanken, en verloor ik weer veel power in de laatste 2 ronden. Ik verloor hierdoor één plek, wat niet gebeurd zou zijn als de auto genoeg benzine had. Na 8 ronden werd de race gestopt door middel van een code rood en werd ik 11de in mijn eerste race ooit. Ook reed ik in deze race een 2.19.5!’’

Race 2
Na een super eerste manche, had Youri veel zelfvertrouwen voor race 2. "Vanaf plaats 11 starten met een volle tank, dat moest wel goed komen dacht ik. Met een goed gevoel reed ik naar de grid en bij de start ging het gelijk fout. Bij het doven van de lichten schoot de versnellingspook in zijn neutraal en verloor ik veel plaatsen. Als 19de reed ik de Tarzan in. Ik kon beginnen aan een superleuke inhaalrace. Binnen vijf rondjes lag ik alweer op plek 10 en zat ik achter een vechtend groepje. Ik zat te wachten op het juiste moment om te gaan aanvallen, maar op dat moment ging het weer fout. Ik schakelde terug van de 4de naar de 3de versnelling en tikte hierbij per ongeluk mijn benzinetoevoer knop uit. De Volvo viel stil en ik moest hem op het gras parkeren. Toen ik eenmaal stil stond, zag ik het probleem en vervolgde mijn race. Helaas lag ik 12de en werd de race vervroegd afgevlagd. Ik heb al met al laten zien dat ik de snelheid had om binnen de top 8 mee te strijden. Met een snelste tijd van 2.19.1 was ik helemaal tevreden. Dit was, voor mijn gevoel, een superdebuut!
Op zaterdag 30 april ga ik voor een finish in de top 8.’’

480_maurice-zondag

Toerklasse
Collega-rookie Maurica Zondag debuteerde op zijn beurt in de Toerklasse, de beginnersdivisie van de DNRT. Met de BMW 325 E36 waarmee afgelopen jaar Nynke de Vries fraaie resultaten had neergezet, was het al duidelijk dat de snelheid van de auto dik in orde was. En, zo bleek, ook met de snelheid van Zondag is niks mis. In de kwalificatie, zijn allereerste in de autorensport, wist hij een goede middenveld positie vast te leggen. Van de 49 deelnemers, zette hij de 23ste tijd neer, met een 2:11.333.

Verbetering
In de eerste sprintrace wist hij dit om te zetten, na een fantastische start, naar een 18de plek aan het eind van de 12de ronde. Een mooie winst van een aantal plekken, en een verbetering van zijn snelste tijd naar 2:10.5. Als 18de starten in de tweede race, waar hij liet zien dat het starten hem goed af gaat, reed hij bij het uitkomen van de Tarzanbocht al op P14, en wist door te klimmen naar de 12de plek. De snelle en de meer ervaren deelnemers achter hem wisten hem nog voorbij te komen, waardoor hij uiteindelijk 14de werd en zijn snelste tijd verscherpte naar 2:10.1.

Fantastisch
Zondag vertelt enthousiast: "Het was werkelijk fantastisch! De auto geeft zoveel vertrouwen dat je continue naar de limiet op zoek kunt. Het was voor mij volledig onduidelijk welke rondetijden ik zou kunnen rijden, en was al blij als ik niet laatste zou worden, maar dit is ronduit geweldig. Ik heb mooie gevechten gehad op de baan, waar uitermate sportief gereden werd. De sfeer onderling is heerlijk ontspannen in de paddock, en op de baan gaat het deur aan deur. Heerlijk!! Dankzij Wilbert Groenewoud van Greenwood Racing kunnen we terugkijken op een fantastisch debuut.’’ De volgende race staat gepland voor 1 mei a.s. ook weer op Zandvoort. De doelstellingen zijn duidelijk. "Mijn volgende doelstelling is een top 10 finish, dat zou geweldig zijn. Maar dan moeten we onder de 2.10 komen’’, aldus Maurice Zondag.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet